بررسی Core Web Vitals در سرچ کنسول جدید

بررسی Core Web Vitals در سرچ کنسول جدید

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

بهینه سازی برای افزایش تجریه کاری هر وب سایتی در بلند مدت یک شاخص کلیدی به حساب می آید. چه برای صاحبان مشاغل، بازاریابی ،توسعه دهنده وب Core Web Vitals کمک می کند تا بهترین شناخت را از تجربه کاربری وب سایت خود بدست آورید. و بهترین فرصت ها را برای بهینه سازی وب خود شناسایی کنید. به نظر می رسد گوگل قصد دارد این سرویس را جایگزین بخش speed experimental در سرچ کنسول کند.

Core Web Vitals را باید نام دیگر گزارشگر سرعت سرچ کنسول گوگل تعریف کرد. که در آینده بیشتر درباره آن خواهی شنید. البته ممکن است ابتدا با دیدن گزارش آن از عملکرد ضعیف سایت خود وحشت کنید.  اما نگران نباشید این تنها نام دیگر speed experimental گوگل سرچ کنسول هست. ابزاری که به شما کمک خواهد کرد تا بهترین تجربه کاربری را ارائه دهید.

بعد از جایگزینی وب مستر تولز با سرچ کنسول هر ماه تغییرات و آپشن های تازه به این سرویس جدید گوگل افزوده می شود. گوگل در این سالها برای اندازه گیری و گزارش عملکرد (Lighthouse, Chrome DevTools, PageSpeed Insights, Search Console’s Speed Report)  ارائه داده است. برخی از توسعه دهندگان در استفاده از این ابزارها خبره هستند ، در حالی که برخی دیگر ابزارها و معیارهای زیادی را برای ادامه کار پیدا کرده اند.

برای اندازه گیری کیفیت و تجربه کاربری که در اختیار مشتریان و بازدیدکنندگان قرار می دهید لازم نیست که حتما صاحبان سایت به عنوان یک توسعه دهنده عملکرد وب خود را بررسی کنند. اکنون گوگل با ابزار Core Web Vitals جهت ساده سازی و کمک به سایت ها برای درک بهتر معیار های مهم تجربه کاربری ارائه کرده است. ابزاری که هنوز نسخه کامل آن ارائه نشده است.

گوگل مجموعه ای از معیارها برای صاحبان سایت های تعریف کرده است که باید هنگام بهینه سازی برای تجربه کاربر روی آنها تمرکز کنند. با معرفی و تعریف Core Web Vitals گوگل قصد دارد. راهنمای منسجم برای سیگنال های با کیفیت ارائه دهد که گوگل می گوید “برای ارائه یک تجربه عالی کاربر در وب” ضروری است. بهینه سازی برای افزایش کیفیت تجربه کاربری یک شاخص کلیدی برای موفقیت بلند مدت هر سایتی به شمار می آید.

Core Web Vitals عبارتند از نیازهای کاربر که تمام وب سایتها باید برای رفع آن تلاش کنند. به طور خاص ، گوگل نیازهای کاربری اصلی کاربر را شامل: لود سریع و بارگیری صفحه، تعامل و ثبات دیداری مشخص می کند.

آنطور که گوگل می گوید Core Web Vitals زیر مجموعه Web Vitals که باید بر روی تمامی صفحات وب اعمال شود. و باید توسط همه صاحبان سایت ها اندازه گیری شود. و در تمامی ابزارهای گوگل نمایان باشد. هر یک از اجزای Core Web Vitals نمایانگر جنبه مشخصی از تجربه کاربر است. که انعکاس تجربه واقعی کاربر از دنیای وب هست. معیارهای که Core Web Vitals را تشکیل می دهند با گذشت زمان تکامل می یابند.

گوگل می گوید این گزارش بر اساس سه معیار LCP ، FID و CLS انجام می شود. اگر یک URL برای هر یک از این معیارهای ذکر شده حداقل داده گزارشی نداشته باشد ، از گزارش حذف می شود. شاخص هایی که در دو نسخه موبایل و دسکتاپ اندازه گیری می شوند.

(LCP) سرعت بارگذاری صفحات سایت را اندازه گیری می کند. که سرعت 2.5 ثانیه یعنی وضعیت سرعت خوب و قابل قبول. سرعت 2.5 تا 4 ثانیه متوسط، و چنانچه صفحه بالاتر از 4 ثانیه لود شود یعنی عملکرد ضعیف

 (FID): میزان تعامل را اندازه می گیرد. برای ارائه یک تجربه کاربری خوب ، صفحات باید دارای FID کمتر از 100 میلی ثانیه باشند. زمانی که کاربر برای اولین بر روی لینک ها کلیک می کند و با صفحات سایت شما ارتباط برقرار می کند تا زمانی که مرورگر به آن تعامیل پاسخ مثبت می دهد. یعنی شما با کلیک به مرورگر درخواست باز شدن و لود فلان لینک سایت را می دهید.مرورگر این درخواست را به سایت شما ارسال می کند. و این میزان زمانی که مرورگر به آن تعامل پاسخ می دهد. برای گوگل یک شاخص مهم به حساب می آید. و بستگی به آن دارد که سایت شما چگونه به این درخواست پاسخ مثبت دهد. بهینه سازی کدهای javascript  و CSS برای کسب نمره FID قابل قبول تاثیر گذار است.

 (CLS): ثبات دیداری را اندازه گیری می کند. برای ارائه یک تجربه کاربری خوب ، صفحات باید دارای CLS کمتر از 0.1 باشند. این شاخص میزان پایداری و ثبات صفحات سایت را در نظر می گیرد. که هنگام لود سایت چه مقدار چه مقدار ثبات خود را از دست می دهند. مثلا عکس ها چگونه بر روی موبایل و با چه سایز لود می شوند؟ آیا با همان اندازه دسکتاپ؟ یا سایر عناصر مثل فونت و ..

اما چه عوامل در کسب نمره مثبت Core Web Vitals برای سایت ها تاثیر گذار هستند؟

هاست با کیفیت و پرسرعت اولین عامل کلیدی در کسب نمره قابل قبول ( 2.5 ثانیه ) از نظر گوگل هست. هاست پرسرعت می تواند امتیاز LCP سایت شما را بهبهود ببخشد. اگر هنوز از هاست ارزان و بی کیفیت استفاده می کنید هر چه زودتر با آن خداحافظی کنید و یک هاست پرسرعت با هارد SSD یا هارد NVM سفارش دهید.

از قالب های بهینه و سبک استفاده کنید. حتی اگر سایت شما بر روی هاست پرسرعت میزبانی شود. اما CMS آن بهینه نباشد. نمی توان انتظار نمره قابل بود داشت. سایت های وردپرس که از ویژوال کامپوزر استفاده می کند و وب مسترهایی که عادت دارند برای هر کاری یک افزونه نصب کنند. دیر یا زود باید این عادت بد را کنار گذاشته و به فکر بهینه سازی سیستم سایت خود باشند. قالب های ویژوال کامپوزر چندان برای زیرساخت و شبکه اینترنت ایران مناسب نیستند.

شاخص کلیدی دیگر از نظر گوگل طراحی قالب شما است. اینکه UI قالب شما چه ویژگی های داشته باشد تا بتواند بهترین تجربه کاربری را ارائه دهد. نیاز به بررسی متخصص سئو و برنامه نویس دارد. اما به شما پیشنهاد می کنیم تا جایی که می توانید صفحات وب سایت خود را ساده کنید. که دسترسی به تمامی امکانات وب سایت برای کاربر مهیا باشد. نکته بسیار مهم اینکه تمامی عکس های سایت شما هنگام که لود سایت توسط مرورگر لود می شود باید دارای height و  width مشخص باشند تا مرورگر قبل از لود سایت بداند که تصاویر سایت شما را با چه سایز رندر و نمایش دهد. مشخص کردن ابعاد لود تصاویر در html به بهبهود نمره CLS سایت شما کمک می کند.

نکته کلیدی دیگر افزایش سرعت قالب و کاهش حجم صفحات، بهینه بود فایل های CSS,jS و تصاویر سایت هست. افزونه راکت می تواند تا حدودی به افزایش سرعت سایت شما کمک کند. بهینه سازی و فشرده کردن فایل های سایت با افزونه wp-rocket می تواند امتیاز FID وب سایت شما را بهبهود ببخشد.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه دربارهٔ «بررسی Core Web Vitals در سرچ کنسول جدید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *