8 گام آسان برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی

8 گام آسان برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

عنصر کلیدی برای انجام خوب بازاریابی رسانه های اجتماعی داشتن یک استراتژی است. استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خلاصه ای از همه چیزهایی است که قصد دارید انجام دهید و امیدوارید در رسانه های اجتماعی به دست آورید. این اقدامات شما را هدایت می کند و به شما امکان می دهد بدانید که آیا در حال موفقیت هستید یا شکست. هرچه برنامه شما دقیق تر باشد، موثرتر خواهد بود. در این مقاله شما را از طریق یک برنامه هشت مرحله‌ای راهنمایی می‌کنیم تا خودتان یک استراتژی موفق برای رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید. در ادامه با سئوجان همراه باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی روش استفاده از کانال های رسانه های اجتماعی برای فروش یا تبلیغ یک برند، محصول یا خدمات است. بازاریابی رسانه های اجتماعی به کسب و کارها کمک می کند تا آگاهی از برند را افزایش دهند، فروش محصولات و خدمات انجام دهند و خدمات اجتماعی به مشتریان ارائه دهند.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

استراتژی رسانه‌های اجتماعی سندی است که اهداف رسانه‌های اجتماعی، تاکتیک‌هایی را که برای دستیابی به آن‌ها استفاده می‌کنید و معیارهایی که برای اندازه‌گیری پیشرفت خود دنبال می‌کنید را مشخص می‌کند. استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما همچنین باید تمام حساب های رسانه های اجتماعی موجود و برنامه ریزی شده شما را به همراه اهداف خاص برای هر پلتفرمی که در آن فعال هستید فهرست کند. این اهداف باید با استراتژی بازاریابی دیجیتال کسب و کار شما هماهنگ باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی این است که از خود بپرسید:

-چرا می خواهید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید؟

-مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

-چه چیزی را می خواهید به اشتراک بگذارید؟

-کجا می خواهید به اشتراک بگذارید؟

-کی می خواهید به اشتراک بگذارید؟

نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در 8 مرحله

مرحله 1. اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی که با اهداف تجاری شما همسو باشد را انتخاب کنید

اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی برنده، تعیین  اهداف خود است. بدون اهداف هیچ راهی برای اندازه گیری موفقیت خود ندارید. هر یک از اهداف شما باید خاص، قابل اندازه گیری و قابل دستیابی در زمان محدود باشد. ممکن است بخواهید اهداف متفاوتی را برای شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف یا حتی استفاده‌های متفاوت برای هر شبکه دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر از لینکدین برای هدایت ترافیک به وب سایت خود استفاده می کنید، میزان کلیک را اندازه گیری می کنید.

اگر اینستاگرام شما برای آگاهی از برند است، ممکن است تعداد بازدیدهای استوری اینستاگرام را ردیابی کنید. و اگر در فیس بوک تبلیغ می کنید، پرداخت به ازای کلیک  یک معیار موفقیت رایج است. اهداف رسانه های اجتماعی باید با اهداف کلی بازاریابی شما هماهنگ باشد. با نوشتن حداقل سه هدف برای رسانه های اجتماعی، شروع به توسعه یک برنامه بازاریابی موفق رسانه های اجتماعی کنید.

مرحله 2. پرسونای مخاطب ایجاد کنید

دانستن اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی را می خواهند در رسانه های اجتماعی ببینند، بسیار مهم است. به این ترتیب می توانید محتوایی ایجاد کنید که آن ها دوست داشته باشند، در مورد آن نظر بدهند و به اشتراک بگذارند. وقتی نوبت به پرسونای مشتری هدف شما می رسد، باید موارد زیر را بدانید: سن، محل، درآمد متوسط، عنوان شغلی و غیره. تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی همچنین می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه فالوورهای شما چه کسانی هستند، کجا زندگی می کنند و نحوه تعامل آنها با برند شما در رسانه های اجتماعی ارائه می دهد. این بینش به شما امکان می دهد استراتژی خود را اصلاح کنید و مخاطبان خود را بهتر هدف قرار دهید.

مرحله 3. رقبای خود را بشناسید

اگر خوش شانس باشید و رقبای شما از رسانه های اجتماعی استفاده کنند شما می توانید از کاری که انجام می دهند یاد بگیرید و بفهمید رقیب تان چه کسی است و چه کاری انجام می دهد. شما درک خوبی از آنچه در صنعت شما اتفاق می افتد به دست خواهید آورد، که به شما کمک می کند تا اهداف رسانه های اجتماعی خود را تعیین کنید. همچنین به شما کمک می کند تا فرصت ها را شناسایی کنید. شاید یکی از رقبای شما مثلاً در فیس بوک مسلط باشد، اما تلاش کمی برای توییتر یا اینستاگرام انجام داده باشد. شما ممکن است بخواهید روی شبکه هایی تمرکز کنید که در آن مخاطبان شما کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

کلمات کلیدی مرتبط را در رسانه‌های اجتماعی جستجو کنید و آنچه را که آنها به اشتراک می گذارند پیدا کنید. از Hootsuite Streams برای نظارت بر کلمات کلیدی و حساب های مرتبط استفاده کنید.  Hootsuite Streams پلتفرمی برای مدیریت همزمان شبکه های اجتماعی است که با ایجاد یک جریان شنیداری اجتماعی برای ردیابی نام های رقبا به عنوان بخشی از یک استراتژی بازاریابی موفق رسانه های اجتماعی قابل استفاده می باشد.

مرحله 4. حسابرسی رسانه های اجتماعی را انجام دهید

اگر در حال حاضر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید این سوالات را از خود بپرسید: مخاطبان هدف شما از کدام شبکه ها استفاده می کنند؟ حضور شما در شبکه های اجتماعی در مقایسه با رقبا چگونه است؟ هنگامی که آن اطلاعات را جمع آوری کردید، آماده خواهید بود که در مورد راه هایی برای بهبود بازاریابی رسانه اجتماعی خود فکر کنید. حسابرسی شما باید تصویر واضحی از هدفی که هر یک از حساب های اجتماعی شما انجام می دهد به شما بدهد.

مرحله 5. راه اندازی حساب ها و بهبود پروفایل ها

همانطور که تصمیم می گیرید از کدام شبکه های اجتماعی استفاده کنید، باید استراتژی خود را برای هر کدام نیز مشخص کنید. توییتر برای خدمات مشتریان تعیین شده است و از اینستاگرام برای ارسال اینفوگرافیک های آموزشی با کیفیت بالا و اعلامیه های محصول و استوری ها برای پوشش رویدادهای زنده یا به روز رسانی سریع رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. هم چنین از لینکدین می توان برای ترویج و به اشتراک گذاری فرهنگ شرکت خود برای کمک به جذب و حمایت از کارمندان استفاده کرد.

هنگامی که تصمیم گرفتید روی کدام شبکه ها تمرکز کنید، وقت آن است که پروفایل های خود را ایجاد کنید. یا موارد موجود را بهبود ببخشید تا با استراتژی شما هماهنگ شوند. به یاد داشته باشید، بهتر است از کانال های کمتری به خوبی استفاده کنید تا اینکه تلاش کنید در هر شبکه ای حضور داشته باشید.

مرحله 6. از سایر مشاغل شبکه های اجتماعی الهام بگیرید

در حالی که مهم است که نام تجاری شما منحصر به فرد باشد، می توانید از سایر مشاغلی که در شبکه های اجتماعی عالی هستند الهام بگیرید. از دنبال کردن چه کسانی در شبکه های اجتماعی لذت می برید؟ آنها چه کاری انجام می دهند که افراد را وادار به مشارکت و به اشتراک گذاری محتوای خود می کند؟ مشتریان هدف شما به صورت آنلاین در مورد چه چیزی صحبت می کنند؟ در مورد خواسته ها و نیازهای آنها چه می توانید بیاموزید؟ اگر کانال های اجتماعی دارید، می توانید از فالوورهای خود نیز بپرسید که از شما چه می خواهند. فقط مطمئن شوید که آنچه را که آنها می خواهند دنبال کرده و انجام می دهید.

مرحله 7. یک تقویم محتوای رسانه های اجتماعی ایجاد کنید

به اشتراک گذاری محتوای عالی ضروری است، اما به همان اندازه مهم است که برنامه ای برای زمانی که محتوا را به اشتراک می گذارید داشته باشید تا حداکثر تأثیر را داشته باشد. تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی شما همچنین باید زمانی را که برای تعامل با مخاطبان صرف می‌کنید، در نظر بگیرد. تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی شما تاریخ‌ها و زمان‌هایی را فهرست می‌کند که در آن انواع محتوا را منتشر می‌کنید. تقویم شما همچنین تضمین می‌کند که پست‌های شما با فاصله مناسب و در بهترین زمان برای ارسال منتشر می‌شوند.

ممکن است تصمیم بگیرید که:

-50 درصد از محتوا باعث بازگشت ترافیک به وب سایت شما می شود

-25 درصد از محتوا را از منابع دیگر تهیه خواهد شد

-20 درصد از محتوا از اهداف نسل پیشرو پشتیبانی می کند (ثبت نام در خبرنامه، دانلود کتاب الکترونیکی و غیره)

-5 درصد از محتوا مربوط به معرفی شرکت شما خواهد بود

قرار دادن انواع پست های مختلف در تقویم محتوای خود، ترکیب مناسبی را برای شما تضمین می کند. اگر از ابتدا شروع می کنید و مطمئن نیستید که چه نوع محتوایی را پست کنید، قانون 80-20 را امتحان کنید: 80 درصد از پست های شما باید به مخاطبان شما اطلاعات دهد، آموزش دهد یا سرگرم کند و 20 درصد می تواند مستقیماً برند شما را تبلیغ کند.

همچنین می‌توانید قانون بازاریابی محتوای رسانه‌های اجتماعی مربوط به یک سوم را امتحان کنید: یک سوم محتوای شما باعث تبلیغ کسب و کار شما، تبدیل خوانندگان و ایجاد سود می شود. یک سوم محتوای شما ایده‌ها و داستان‌هایی را از رهبران فکری صنعت شما یا کسب‌وکارهای همفکرتان به اشتراک می‌گذارد و یک سوم محتوای شما تعاملات شخصی با مخاطبان شماست.

زیاد یا کم پست نکنید. اگر بیش از حد مکرر پست کنید و خطر آزار مخاطبان خود را دارید. و اگر خیلی کم پست کنید به نظر می رسد که ارزش دنبال کردن را ندارید. با این توصیه ها شروع کنید:

-اینستاگرام (فید): 3-7 بار در هفته

-فیس بوک: 1-2 بار در روز

-توییتر: 1-5 بار در روز

-لینکدین: 1 تا 5 بار در روز

 

مرحله 8. عملکرد خود را بر اساس استراتژی رسانه های اجتماعی که دارید تنظیم کنید

استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما یک سند بسیار مهم برای کسب و کار شما است و نمی توانید تصور کنید که در اولین تلاش دقیقاً به آن خواهید رسید. همانطور که شروع به اجرای برنامه خود می کنید و نتایج خود را پیگیری می کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی از استراتژی ها آنطور که پیش بینی می کردید کار نمی کنند، در حالی که برخی دیگر حتی بهتر از حد انتظار عمل می کنند.

به عملکرد خود نگاه کنید

علاوه بر تجزیه و تحلیل در هر شبکه اجتماعی  می توانید از پارامترهای UTM برای ردیابی بازدیدکنندگان استفاده کنید و دقیقاً ببینید که کدام پست های اجتماعی بیشترین ترافیک را به وب سایت شما منتقل می کنند. دوباره ارزیابی کنید، آزمایش کنید و از این داده ها برای ارزیابی مجدد استراتژی خود به طور منظم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از این اطلاعات برای آزمایش پست‌های مختلف، کمپین‌های بازاریابی اجتماعی و استراتژی‌ها در برابر یکدیگر استفاده کنید. آزمایش مداوم به شما امکان می دهد بفهمید چه چیزی موثر است و چه چیزی مفید نیست.

بنابراین می توانید استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را در زمان واقعی اصلاح کنید. می‌ توانید حداقل هفته‌ای یک بار عملکرد همه کانال‌های خود را بررسی کنید و با اصول گزارش‌دهی رسانه‌های اجتماعی آشنا شوید تا بتوانید رشد خود را در طول زمان پیگیری کنید. نظرسنجی‌ها همچنین می‌توانند راهی عالی برای فهمیدن اینکه استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما چقدر خوب کار می‌کند باشد. از فالوورها، لیست ایمیل و بازدیدکنندگان وب سایت خود بپرسید که آیا نیازها و انتظارات آنها را برآورده می کنید، و آنها مایلند چه چیز بیشتری ببینند. سپس مطمئن شوید که آنچه را که به شما می گویند ارائه می دهید.

نهایی کردن استراتژی رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به سرعت حرکت می کنند. شبکه‌های جدید پدیدار می‌شوند، کسب و کار شما نیز دوره های تغییر را پشت سر خواهد گذاشت. همه اینها به این معنی است که استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما باید یک سند زنده باشد که در صورت نیاز آن را بررسی و مجدد تنظیم کنید. وقتی استراتژی اجتماعی خود را به روز می کنید، مطمئن شوید که به همه اعضای تیم خود اطلاع دهید. به این ترتیب همه آنها می توانند با هم همکاری کنند تا به کسب و کار شما کمک کنند تا بیشترین استفاده را از استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود داشته باشد.

 

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *