OKR چیست؟

OKR چیست؟

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

“OKR” مخفف عبارت “Objectives and Key Results” می باشد. OKR ها ابزاری موثر برای تعیین هدف و رهبری برای برقراری ارتباط با آنچه می خواهید به انجام برسانید و نقاط عطفی که برای رسیدن به آن نیاز دارید می باشد. OKR توسط برخی از سازمان های پیشرو جهان برای تنظیم و اجرای استراتژی های خود استفاده می شود. در این مقاله ما OKR را تعریف و نحوه استفاده از آن را برا شما بیان می کنیم. در ادامه با سئوجان همراه باشید.

OKR چیست؟

OKR ها اهداف و نتایج کلیدی و یک چارچوب مدیریت عملکرد است که برای تشویق شرکت‌ها به تنظیم، برقراری ارتباط و نظارت بر اهداف و نتایج گسترده سازمانی طراحی شده است. این چارچوب باید شفاف باشد و اهداف تجاری، تیمی و فردی را به صورت سلسله مراتبی و قابل اندازه گیری همسو کند. OKRS به دو بخش، اهداف و نتایج کلیدی تقسیم می شود.

به طور متوسط ​​3-5 هدف با 3-5 آیتم اقدام مرتبط و قابل سنجش یا KPI اضافی مشخص می شود. هدف مشخص می‌کند که کارمند می‌خواهد به چه چیزی برسد و نتایج کلیدی نشان می‌دهد که چگونه کارمند برای دستیابی به هدف در یک چارچوب زمانی خاص پیش می‌رود. هر هدف کلی باید دست یافتنی اما چالش برانگیز باشد. OKR ها معمولاً بر اساس دوره ای مشخص بررسی و ارزیابی می شوند.

هنگامی که سازمان شما به دنبال راهی برای تعیین اهداف است، ممکن است بخواهید فرآیند OKR را که گوگل، توییتر، لینکدین و سایر شرکت‌های با موفقیت بالا استفاده می‌کنند، در نظر بگیرید. این یک چارچوب مدیریتی ساده است که به همه در سازمان کمک می کند تا پیشرفت به سوی اهداف مشترک را ببینند. سازمان‌ها با هر اندازه و نماینده هر صنعتی که باشند همیشه به دنبال راه‌هایی برای افزایش عملکرد خود هستند.

چارچوب اهداف و نتایج کلیدی (OKR) یک جایگزین موثر ارائه می‌کند که در عمل توسط Google، Spotify، Uber، Twitter، Airbnb و غیره استفاده می‌شود. این یک روش هدف گذاری مشترک است که توسط تیم ها و افراد برای تعیین اهداف چالش برانگیز و جاه طلبانه با نتایج قابل اندازه گیری استفاده می شود.

چه در مورد عملیات اداری صحبت کنیم، چه مهندسی نرم افزار، سازمان های غیرانتفاعی یا بیشتر، OKR ها برای تعیین اهداف در بسیاری از سطوح شرکت یکسان عمل می کنند. آنها همچنین می توانند برای اهداف شخصی کار کنند. فرمول OKR ها معمولاً با یک هدف در بالا و 3 تا 5 نتیجه کلیدی در زیر آن نوشته می شوند. 

نحوه تنظیم OKRهای خوب

به دلیل انعطاف‌پذیری چارچوب OKR، می‌توانید OKRها را به روش‌های مختلفی تنظیم و عبارت‌بندی کنید. مانند هر هدفی، OKRها باید قابل اندازه گیری باشند. شما باید OKR ها را به عنوان ستون استراتژی خود برای دوره بعدی در نظر بگیرید. با این حال، برای تنظیم OKR های خوب، باید آنها را به کارهای روزمره خود نیز متصل و تنظیم کنید و آنها به دست آورید.

حتی اگر بیشتر شرکت‌ها اهدافی را تعیین می‌کنند، تحقیقات نشان داده است که تنها 26 درصد از کارمندان درک روشنی از نحوه کمک کار فردی آنها به اهداف شرکت دارند. این به این دلیل است که اکثر تیم ها در ابتدای یک سال یا سه ماهه اهداف خود را تعیین می کنند ولی هرگز دوباره آنها را بررسی نمی کنند.

اما، وقتی کارکنان در مورد رابطه بین کار و اهداف شرکت خود شفافیت داشته باشند، انگیزه آنها دو برابر می شود. با ارتباط دادن کار هر فرد به اهداف سازمانتان کارمندان به اهمیت کارشان برای شرکت پی می برند.

هدف مهم از اجرای OKR ها

هدف این است که اطمینان حاصل شود که همه کارکنان از اهداف سازمانی آگاه هستند و همه برای دستیابی به آنها با یکدیگر همکاری می کنند. هنگامی که یک محل کار از OKR ها استفاده می کند، کارکنان تشویق می شوند تا اهداف بسیار بالایی را تعیین کنند و باید پیشرفت را در جهت تکمیل موفقیت آمیز نتایج کلیدی با داده های پشتیبانی ثبت کنند.

نرم افزار مدیریت عملکرد می تواند پیشرفت کارکنان را به سمت اهدافشان در زمان واقعی اندازه گیری و ردیابی کند. یکی از جنبه های کلیدی نرم افزار این است که به همه کارکنان این امکان را می دهد تا اهداف سایرین در سازمان را ببینند.

پس از اجرای موفقیت آمیز، OKR ها می توانند مزایایی مانند:

-سادگی و کاهش نیاز به منابع اضافی، زمان و نگهداری.

-اولویت ها، انتظارات و اهداف همیشه برای کارکنان شفاف هستند.

-تمرکز سازمانی و شخصی، انگیزه و بهره وری اغلب افزایش می یابد.

-هر یک از کارکنان می توانند نقش خود را در اهداف بلندمدت شناسایی کنند.

چگونه یک چرخه OKR را اجرا کنیم

حداکثر سه هدف بسیار واضح را تعریف کنید. اهداف باید کیفی باشند و نتیجه مورد نظر را توصیف می کنند. به عنوان مثال: نیازهای مشتری را درک کنید. 

برای تعریف اهداف خوب، ویژگی های زیر را در نظر بگیرید:

قابل اجرا: اهداف باید اهدافی باشند که یک فرد یا یک تیم بتواند به طور مستقل آنها را اجرا کند.

الهام بخش: آنها باید کارمندان را تشویق کنند و دلیلی برای هیجان به آنها بدهند.

سازگاری: OKRها باید هر سه ماه یکبار تنظیم شوند.

برای هر هدف، نتایج کلیدی قابل اندازه گیری تعریف کنید

همانطور که گفتیم، نتایج کلیدی به شما کمک می کند تا اندازه گیری کنید که چقدر تا رسیدن به اهداف خود فاصله دارید. این بدان معنی است که شما باید معیارهایی را برای اهداف اضافه کنید. اهداف باید خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و با محدودیت زمانی مشخص باشند.

بنابراین، برای اینکه بدانید آیا نتایج کلیدی شما هوشمندانه هستند یا خیر، به سوالات زیر پاسخ دهید:

خاص: آیا این OKR به خوبی تعریف شده و قابل درک است؟

قابل اندازه گیری: آیا می توانم موفقیت یا شکست را اندازه گیری کنم؟

دست یافتنی: آیا انجام آن به طور واقع بینانه امکان پذیر است؟ 

مبتنی بر زمان: آیا به وضوح تعیین کرده ام که چه زمانی به هدف رسیده است؟ (در دور اول حداکثر یک هفته را انتخاب کنید، اما به خاطر داشته باشید که OKR ها معمولا یک محدودیت زمانی سه ماهه دارند).

تیم را درگیر کنید

با اهداف مشخص و نتایج کلیدی، متقاعد کردن تیم برای کار بر اساس روش OKR بسیار ساده تر خواهد بود. مردم باید با این دیدگاه جدید درگیر شوندو در غیر این صورت رسیدن به آن اهداف می تواند بسیار ناامید کننده باشد.

ایجاد گزارش و بحث در مورد نتایج

هم برای نگه داشتن همه در یک مسیر و هم برای سنجش نتایج ارزش آن را دارد که گزارش های دوره ای تهیه کنید و با تیم خود بنشینید تا در مورد آنچه به دست آمده و مشکلات از جمله آنچه مانع دستیابی به برخی از نتایج مورد انتظار شده است بحث کنید. همانطور که دیدید، روش OKR برای پیاده سازی و اجرا بسیار ساده است. چالش برانگیزترین کار این است که روی طرز فکر تیم کار کنیم. لحظه ای که همه این روش را درک کنند و به آن عادت کنند، نتایج افزایش چشمیری خواهد داشت.

آیا عدد مشخصی برای تعداد OKR وجود دارد؟

هیچ عدد مشخصی برای تعداد OKR که باید تنظیم کنید وجود ندارد، اما در عمل، بیش از ده هدف تعیین نکنید. هر هدف بسته به تیم می تواند بیش از یک نتیجه کلیدی پشتیبان داشته باشد. از آنجایی که OKR های شما نشان دهنده اهداف بزرگ شما هستند، باید عددی را تعیین کنید که بتوانید به طور منطقی در یک بازه زمانی مشخص، مانند چها ماه یا یک سال آن را تکمیل کنید.

نمونه هایی از OKR های شخصی

OKRها لزوماً محدود به محل کار نیز نیستند. وقتی از جان دوئر پرسیده شد که چگونه زندگی شخصی خود را بهبود بخشیده است، او گفت که از سیستم  OKR برای به حداکثر رساندن زمانی که با خانواده خود می گذراند استفاده کرده است.

هدف: داشتن اوقات فراغت با کیفیت بیشتری برای خانواده:

نتیجه کلیدی: 20 شب در ماه تا ساعت 6 بعد از ظهر برای شام به خانه برگردید.

نتیجه کلیدی: حضور در خانه با خاموش کردن اینترنت برای از بین بردن حواس پرتی.

آیا تیم شما باید از OKR استفاده کند؟

در حالی که روش های مختلفی برای تعیین هدف وجود دارد که تیم شما می تواند از آنها بهره مند شود، تعیین OKR و اهداف و نتایج کلیدی به شما کمک می کنند تا اهداف انعطاف پذیر، محدود به زمان و به راحتی قابل اندازه گیری هستند را تعیین کنید. یکی از بزرگترین مزایای OKR ها این است که می توانید چندین هدف ترسیم کنند و این به تیم ها کمک می کند تا به سرعت اهداف قابل اجرا را تعیین کنند.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *