راهکارهای جذب مشتری و حفظ آن

چگونه مشتریان را جذب خود کنیم؟

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

جذب مشتری مراحل مختلفی دارد که در آن مشتریان هنگام تعامل با یک شرکت از آن عبور می کنند. پروسه جذب مشتری را می توان به یک سفر برای مشتری تشبیه  کرد که در این سفر مراحل به سه دسته اصلی تقسیم کرد: مرحله جذب مشتری، مرحله تعامل با مشتری  و مرحله حفظ مشتری. درک این مراحل برای هر کسب و کاری که به دنبال افزایش پایگاه مشتری یا افزایش درآمد در طول زمان است، ضروری است. این مقاله به این موضوع می پردازد که صاحبان کسب و کار و فروشنده ها در هر مرحله چگونه باید با مشتری برخورد کنند و چگونه می توان یک تجربه بهتر را برای مشتری ایجاد کرد. هر مرحله در جای خود حیاتی است و کسب‌وکارها باید روی هر سه مرحله تمرکز کنند تا بتوانند به نتیجه مطلوب برسند. با این حال، مرحله جذب بسیار مهم است زیرا این اولین نقطه تماسی است که مشتری با برند شما دارد.

چگونه مشتریان جدید را به خود جذب کنیم؟

به دست آوردن مشتریان جدید اولین گام در جذب مشتری است و کسب و کارها باید روی این مرحله تمرکز کنند تا مخاطبان هدف را به مشتری  تبدیل کنند. راه های مختلفی برای به دست آوردن مشتریان جدید وجود دارد با این حال، برخی از تاکتیک های رایج عبارتند از:

– تبلیغات: تبلیغات پولی یک راه عالی برای دستیابی به خریداران بالقوه ای است که ممکن است از شرکت یا محصول شما آگاه نباشند.

– سئو: بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو می تواند به شما کمک کند در نتایج موتورهای جستجوی ارگانیک رتبه بالاتری داشته باشید و مشتریان جدیدی را که ممکن است در جستجوی محصولات یا خدمات شما باشند جذب کنید.

– مشارکت: یافتن شرکای استراتژیک برای دستیابی به بخش های بیشتری از مشتریان، راهی عالی برای افزایش مشتری و قرار گرفتن در مقابل کاربرانی است که ممکن است در غیر این صورت از شما و محصولتان اطلاعی نداشته باشند.

چگونه با مشتری خود تعامل کنم؟

هنگامی که مشتریان جدیدی به دست آوردید، گام بعدی این است که با آنها درگیر شوید و آنها را به محصول یا خدمات خود علاقه مند نگه دارید. علاقه مند نگه داشتن آنها را می توان به روش های مختلفی انجام داد، اما برخی از تاکتیک های رایج عبارتند از:

– پشتیبانی از مشتری: ارائه پشتیبانی از مشتری راهی عالی برای نشان دادن این موضوع به مشتریان است که به تجربه آنها اهمیت می دهید و می خواهید به آنها کمک کنید تا مشکلاتی را که ممکن است داشته باشند حل کنید.

– ابزارهای تعامل با مشتری: ارائه ابزارهای تعامل با مشتری، مانند تالارهای گفتمان مشتری یا نظرسنجی های بازخورد می تواند به شما کمک کند بازخورد ارزشمندی را از مشتریان جمع آوری کنید و در مورد چیزهایی که آنها در مورد محصول یا خدمات شما دوست دارند و چیزهایی را که دوست ندارند بیشتر بدانید.

– بازاریابی محتوا: تولید محتوای با کیفیت بالا راهی عالی برای جذب مشتریان جدید و درگیر نگه داشتن آنها با برند شما است. می‌توانید پست‌های وبلاگ بنویسید یا ویدیوهایی ایجاد کنید که محصول شما و تجربه مشتری را به نمایش بگذارد.

چگونه مشتری خود را حفظ کنم؟

گام نهایی در جذب مشتری این است که اطمینان حاصل کنید که مشتریان را حفظ می کنید و آنها در طول زمان وفادار می مانند و خریداران طولانی مدت محصولات یا خدمات شما می شوند. حفظ مشتریان از طریق:

– برنامه‌های وفاداری مشتری: ارائه برنامه‌های وفاداری مشتری، مانند تخفیف‌ها یا امتیازهایی که می‌توان برای محصولات یا خدمات رایگان استفاده کرد راهی عالی برای بازگشت مشتریان است.

– تعامل با مشتری: ادامه تعامل با مشتریان و ارائه محتوای ارزشمند و پشتیبانی برای حفظ آنها در طول زمان بسیار مهم است.

– بهینه سازی تجربه مشتری: اطمینان از اینکه تجربه همیشه مثبت است و انتظارات مشتری را برآورده می کند یا فراتر می رود، برای حفظ مشتریان ضروری است.

چرخه عمر مشتری چیست؟

چرخه عمر مشتری سفارشات مشتریان هنگام تعامل با یک برند است. هر مشتری شرایط خود را دارد و درک اینکه چگونه از یک مرحله به مرحله دیگر پیشرفت می کند می تواند به شما در درک بهتر پایگاه مشتری و بهبود تجربه مشتری در طول زمان کمک کند. اگر می‌خواهید تجربه‌ای برای مشتری ایجاد کنید که به طور خاص برای هر مشتری طراحی شده باشد، مراحل چرخه زندگی مشتری مفید است. به عنوان مثال می تواند بفهمید که خریداران بالقوه چگونه بین مراحل مختلف جذب مشتری حرکت می کنند و در هر مرحله به چه محصولات یا خدماتی نیاز دارند. این به کسب و کار شما اجازه می دهد تا ابزارهای تعامل با مشتری و کمپین های بازاریابی محتوا را در زمان مناسب ارائه کنید، حفظ مشتری را بهبود بخشید و خریدهای بیشتر را تشویق کنید. تمرکز بر هر یک از مراحل جذب مشتری به شما کمک می کند تا مشتریان جدید جذب کنید، با آنها تعامل داشته باشید و در طول زمان آنها را وفادار نگه دارید. با استفاده از این نکات، می توانید تجربه مشتری خود را بهبود بخشید و نتایج بهتری را برای کسب و کار خود مشاهده کنید.

چگونه بدانم در مراحل جذب، تعامل و حفظ مشتری موفق بوده ام؟

 یکی از رایج‌ترین راهها نظرسنجی از مشتریان و یافتن احساس آنها در مورد محصولات یا خدمات خاص در مقاطع مختلف در رابطه با برند شما است. این را می توان با ایجاد نظرسنجی هایی که سؤالات خاص مربوط به رضایت یا وفاداری کلی را مطرح می کند و توزیع آنها در یک نمونه تصادفی از پایگاه مشتری شما به دست آورد. نتایج نظرسنجی‌های مشتریان را می‌توان با استفاده از آزمون‌های آماری برای تعیین اینکه چگونه محصولات یا خدمات مختلف بر رضایت کلی آنها از برند تأثیر می‌گذارد تجزیه و تحلیل کرد. این کار اغلب با مقایسه میانگین امتیازات بین مشتریانی که محصول یا خدمات خاصی را خریداری کرده اند و مشتریانی که خریداری نکرده اند انجام می شود. درک مراحل مختلف جذب مشتری به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه مشتریان بالقوه را جذب کنید، با آنها تعامل موثری داشته باشید و آنها را برای طولانی مدت حفظ کنید.

چگونه تجربه مشتری را بهبود بخشیم؟

بهبود تجربه مشتری راهی عالی برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش در طول زمان است. مراحل جذب مشتری می تواند زمینه های مشکلی را که باعث ایجاد اصطکاک با مشتری می شود شناسایی، آنها را برطرف کند و رضایت مشتری را در دراز مدت بهبود بخشد. اولین قدم برای بهبود تجربه مشتری درک این است که مشتریان فعلی شما در مورد جنبه های مختلف تعامل مشتری با برند شما چه احساسی دارند. این را می توان با نظرسنجی از مشتریان یا استفاده از ابزارهای بازخورد مشتری برای ردیابی رضایت در طول زمان انجام داد. هنگامی که تجربه مشتری را درک کردید، می توانید تغییراتی را برای بهبود رضایت شروع کنید. این تغییرات ممکن است شامل توسعه محصولات یا خدمات جدید، بهبود پشتیبانی مشتری یا تغییر نحوه بازاریابی شما برای مشتریان باشد.

مرحله آگاهی چیست؟

این مرحله زمانی شروع می شود که مشتری از مشکلی که باید حل شود و یا نیازی که باید برطرف شود آگاه می شود. مشتری ممکن است از طریق تبلیغات، تجربه شخصی یا دهان به دهان متوجه محصولی که می تواند مشکلش را حل کند بشود. در این مرحله مشتری به دنبال اطلاعاتی در مورد مشکل یا حوزه مورد نیاز خود است.  شما به عنوان کسی که در صدد یافتن راه حلی برای مسئله یا مشکلی که مشتری دارد است هستید باید در این مرحله بر روی کلمات کلیدی تمرکز کنید تا کلمات مناسب برای کمپین خود را پیدا کنید. همچنین مهم است که محتوای ارزشمندی ایجاد کنید تا به مشتریان کمک کند مشکل را درک کنند و بفهمند که محصول یا خدمات شما چگونه می تواند آن را حل کند. آگاهی چهار مرحله اصلی دارد که شامل:

– تحقیق در مورد مشکل یا نیاز
– بررسی راه حل ها
– انتخاب راه حل
– خرید راه حل

در مرحله تحقیق، مشتریان به دنبال اطلاعاتی در مورد مشکل یا نیاز هستند. این ممکن است شامل خواندن مقالات آنلاین، تماشای ویدیو، صحبت با دوستان و خانواده باشد. در مرحله بررسی راه حل ها مشتریان گزینه های مختلف را بررسی می کنند تا راه حلی را پیدا کنند که بتواند پاسخگوی نیازشان باشد و یا مشکلشان را حل کند.

مرحله بررسی چیست؟

مرحله آگاهی مربوط به مشتریان بالقوه در مورد محصول شما و اینکه چه کاری می توان برای حل مشکلات آنها انجام داد بود اما با این حال، آنها ممکن است هنوز به زمان نیاز داشته باشند تا بررسی کنند که آیا این همان چیزی است که آنها علاقه مند به خریدش هستند یا خیر. مرحله بررسی جایی است که شما یک مشتری بالقوه دارید که می خواهد در مورد محصول شما  اطلاعات بیشتری کسب کند. هنگام نوشتن محتوا در این مرحله به جای ویژگی‌ها، مزایا و نتایج به اشتراک گذاشته می‌شود. این بدان معناست که به جای صحبت در مورد تمام اجزای موجود در محصول یا خدمات، باید محتوای خود را در مرحله بررسی حول محور احساس مشتری پس از استفاده از آن قرار دهید. این امر به ایجاد یک فرآیند خرید آسان برای درک و پیگیری مشتریان کمک می کند. 

پس از خرید مشتری چه کاری باید انجام دهید؟

مرحله خرید پایان کار مشتری نیست. این تازه آغاز است. هنگامی که یک مشتری خریدی را انجام داد، باید به ارائه خدمات و پشتیبانی عالی برای او ادامه دهید تا از تصمیم خود برای خرید محصول شما راضی باشد. در این صورت احتمال بیشتری دارد که محصول یا خدمات شما را به دیگران توصیه کند. اگر نحوه تعامل مشتریان با محصول خود را نیز پیگیری کنید تا مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد را رسیدگی و برطرف کنید نیز می تواند کمک کننده باشد. 

مرحله رفتار پس از خرید چیست؟

مرحله رفتار پس از خرید بر روی آنچه بعد از خرید شخصی اتفاق می افتد تمرکز می کند، مانند استفاده و لذت بردن از آن در طول زمان. در اینجا مهم است که روی مزایای فوری استفاده از یک محصول تمرکز کنید و در نظر بگیرید که چکار می توانید انجام دهید که این رابطه در آینده نیز ادامه یابد.

نتیجه

جنبه های زیادی از مراحل جذب مشتری وجود دارد که می تواند برای هدایت استراتژی بازاریابی شما مورد استفاده قرار گیرد. درک این مراحل برای هر کسب و کاری که به دنبال افزایش مشتری یا افزایش درآمد در طول زمان است ضروری می باشد. یافتن مراحل جذب مشتری برای هر صاحب کسب و کاری لازم است و استفاده از این نکات به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه مشتریان بالقوه را جذب کنید، با آنها تعامل موثری داشته باشید و آنها را برای طولانی مدت حفظ کنید.

این مراحل را می توان به عنوان چرخه عمر مشتری یا چرخه کاملی از زمانی که مشتری اولین خرید را از شرکت شما می کند و با خریدهای تکراری در طول زمان آن را طی می کند دانست. هدف تبدیل شدن به مشتریان وفادار است که به استفاده طولانی مدت از محصول یا خدمات شما ادامه دهند.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *