بازاریابان می دانند که ایجاد محتوای منحصر به فرد یک راه اثبات شده برای جلب توجه مشتریان است. ایجاد محتوایی با ارزش بالا به شیوه ای جذاب و طبیعی می تواند ترافیک ارگانیک را هدایت کند، فروش را افزایش دهد و تصویر و درک برند را بهبود بخشد. با این حال، انجام موفقیت آمیز این کار در طول زمان نیاز به برنامه ریزی دقیق و روشمند دارد. اینجاست که استراتژی بازاریابی محتوا وارد عمل می شود. در این مقاله، چگونگی ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق و راههایی را که میتوانید برای کسبوکار خود ایجاد کنید، بررسی خواهیم کرد. در ادامه با وب میسا همراه باشید.
استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد و انتشار محتوایی است که هدف آن ارائه محتوایی برای مشتری هدف است. محتوا معمولاً رایگان است و هدف آن جلب مشارکت مشتریان و در نهایت فروش محصول یا خدمات است. در حال حاضر، استراتژی بازاریابی محتوا مجموعه ای از برنامه ها و ابتکاراتی است که یک کسب و کار برای آماده شدن برای ابتکارات بازاریابی محتوای خود انجام می دهد. این شامل تعریف نوع محتوا، نحوه توزیع آن، مخاطبان آن و غیره است. با انجام این مراحل، کسبوکارها میتوانند اطمینان حاصل کنند که بازاریابی محتوای آنها سازگار است و با اهداف تجاری گسترده آنها همسو می باشد.
اهمیت استراتژی بازاریابی محتوا
یک محتوای بازاریابی درست نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. قرار دادن یک استراتژی خوب فکر شده از قبل چندین مزیت مهم را به همراه خواهد داشت:
-کمک می کند تا از ثبات در پیام خود اطمینان حاصل کنید: تعریف مضامین اصلی محتوای بازاریابی از قبل تضمین می کند که مطالب منتشر شده مطابق با اهداف تجاری شما باشد و از هرگونه ناهماهنگی که می تواند مشتریان را سردرگم کند جلوگیری می کند.
-کمک می کند تا مشتری هدف را درک کنید: تصمیمگیری در مورد مضامین محتوا و موقعیتیابی نیز کمک میکند تا مشخص شود مشتری کیست و چگونه باید برای آنها بازاریابی شود. این باید بازاریابی را مؤثرتر کند و مشتریان را به مرور زمان برای محتوای بیشتر بازگرداند.
-تولید محتوای قابل پیش بینی: با نوع محتوا و کانالهای بازاریابی برنامهریزیشده از قبل، انتشار محتوا را میتوان به صورت مداوم و قابل پیشبینی برنامهریزی کرد که هم به مشتریان کمک میکند تا بدانند چه زمانی به دنبال مطالب جدید بگردند و هم به کسبوکار کمک میکند منابع را به بهترین نحو تخصیص دهد.
-ردیابی و سنجش موفقیت برنامه ریزی استراتژی: امکان تعریف شاخص های عملکرد را فراهم می کند که به اندازه گیری موفقیت کمپین ها کمک می کند. با انجام این کار، کسبوکارها میتوانند بفهمند که چه تغییراتی را باید در برنامه خود انجام دهند تا به نتیجه مطلوب برسند.
ملاحظات مهم برای استراتژی بازاریابی محتوا
شما قبل از اجرای یک استراتژی بازاریابی محتوا، مهم است که وضعیت کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید و ملاحظات زیر را در نظر بگیرید:
-چه نوع محتوایی باید تولید کنید؟ انواع مختلفی از انواع محتوا مانند وبلاگ ها، ویدئوها، اینفوگرافیک ها، مقالات طولانی و غیره در دسترس بازاریان وجود دارد. شما باید در نظر بگیرید که کدامیک برای محصولی که قصد تولید و یا فروش آن را دارید مناسبتر است و ترجیحات مشتری هدف خود را در نظر بگیرید.
-بخش مشتری هدف کیست؟ محتوا باید با در نظر گرفتن نوع خاصی از مشتری تولید شود. تنها در این صورت است که میتوانید اطمینان حاصل کنید که مشتری می تواند با آن ارتباط برقرار کند و به خرید محصولات شما راغب شود.
-از چه کانال هایی برای انتشار محتوا استفاده خواهید کرد؟ مشابه «نوع محتوا»، تشخیص اینکه کجا و چگونه مطالب را منتشر میکنید، بر نحوه تعامل مشتریان با آن و نحوه عملکرد آن در طول زمان تأثیر میگذارد.
-هر چند وقت یکبار محتوا را منتشر خواهید کرد؟ چه به صورت هفتگی، چه دو هفتهای یا ماهانه منتشر کنید، داشتن نظم تضمین میکند که عقب نمانید و به مشتریان اجازه میدهد به طور منظم نسخههای جدید را پیشبینی کنند.
-هدف نهایی بازاریابی محتوا چیست؟ از آنجایی که بازاریابی محتوا بنا به تعریف نوعی بازاریابی است، باید بدانید که در پاسخ به کمپینها میخواهید مشتریان را وادار به انجام چه کاری کنید. صرفاً ارائه محتوایی که مشتریان دوست دارند کافی نیست. تماس و سایر پیامهای مبتنی بر پاسخ تأثیر مهمی بر آنچه مشتریان پس از مصرف محتوا و کشف برند شما انجام میدهند خواهد داشت.
اجزای یک استراتژی بازاریابی محتوا
با در نظر گرفتن این ملاحظات، اکنون می توانید شروع به اجرای یک استراتژی بازاریابی محتوا کنید. برخی از اجزای اصلی این عبارتند از:
-طرح کسب و کار: اهداف و مقاصد یک کسب و کار به تمام جنبه های توسعه یک استراتژی محتوا کمک می کند، و بنابراین باید به وضوح درک شود که در فرآیند برنامه ریزی قرار می گیرد.
-KPI یا شاخص کلیدی عملکرد باید ایجاد شود تا به ردیابی و سنجش موفقیت بازاریابی در طول زمان نسبت به اهداف و مقاصد تجاری کمک کنند. اینها همچنین می توانند برای بررسی تغییرات استراتژی ها در طول زمان استفاده شوند.
–پرسونای خریدار: ایجاد پرسونای خریدار فرآیند تعیین مشتری هدف برای محتوای بازاریابی را هدایت میکند، به طوری که میتواند بر آن دسته از مشتریان خاص متمرکز شود و تعامل با آنها را افزایش دهد.
-داستان برند: هنگامی که بخش مشتری هدف تعریف شد، یک موضوع مشترک در بین محتوا ایجاد کنید که یک داستان مرتبط را برای برند شما و ارتباط با مشتری تعریف کند.
-زمان سنجی: سرعت تولید و یا ارائه محصول باید از قبل تنظیم شود تا مشتریان بدانند چه زمانی باید برای یافتن محصول جدید برگردند. این همچنین به تیم بازاریابی کمک می کند تا مهلت ها و الزامات خود را به وضوح درک کند.
انواع بازاریابی محتوا
در نهایت، پس از اینکه عوامل مختلف برنامه ریزی استراتژی بازاریابی محتوای خود را بررسی کردید باید تصمیم بگیرید که از چه کانال های توزیع مطالب را منتشر می کنید. برخی از گزینه ها عبارتند از:
وبلاگ ها
وبلاگ یک پست وبلاگ محتوای متنی است که در یک وب سایت ارسال می شود و اغلب با لحن غیر رسمی تر از یک مقاله یا گزارش سنتی ارائه می شود. این شکل از خودنشر می تواند برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) ارزشمند باشد، زیرا موتورهای جستجو بر اساس موفقیت پست های وبلاگ شروع به هدایت ترافیک به وب سایت برند می کنند.
مقالات
علاوه بر وبلاگ های خود منتشر شده، کسب و کارها می توانند مقالاتی را به کانال های رسانه ای شخص ثالث ارسال کنند. این کار باعث می شود تا کسب و کارها توسط دنبال کنندگان شرکت های رسانه ای دیگر دیده شوند و از توزیع موجود آنها استفاده کنند.
فیلم ها
وبلاگها، آموزشها، نمایشها، و سایر محتوای ویدیویی امکان تجربه چندرسانهای را برای کاربر فراهم میکنند که میتوان آن را در کانالهای مختلف دیگر به اشتراک گذاشت و پست کرد. ویدئو اغلب درگیری بالاتری نسبت به محتوای بازاریابی دیگر دارد.
رسانه های اجتماعی
کسب و کارها می توانند مستقیماً محتوای متنی و سایر محتواها را در کانال های اجتماعی به اشتراک بگذارند. برای محتوای کوتاهتر، کانالهای اجتماعی ارزشمند هستند زیرا امکان جاسازی مستقیم محتوا در فید رسانههای اجتماعی مشتریان را فراهم میکنند. این بدان معنی است که مشتریان می توانند بدون کلیک کردن روی یک وب سایت که ممکن است با آن آشنا نباشند نیز محتوا را مشاهده کنند.
خبرنامه ها
خبرنامه یک گزارش چاپی یا دیجیتالی است که برای توزیع بهروزرسانیهای خبری منظم به دنبالکنندگانش استفاده میشود. امروزه این کار عمدتاً از طریق ایمیل انجام می شود که یک رسانه مقیاس پذیر و کم هزینه است. از آنجایی که محتوا مستقیماً به صندوق ورودی مشتریان ارسال می شود، احتمال اینکه آنها محتوا را ببینند بیشتر از کانال های دیگر است.
کتاب های الکترونیکی
کتاب های الکترونیکی به طور خاص در صنایع B2B، که مشتریان اغلب مایلند مطالبی را دانلود کنند که میتوانند برای بررسی با همکارانشان به اشتراک بگذارند به کار می روند و روشی کارآمد برای فشردهسازی محتوای طولانیتر هستند. B2B همان مخفف Business-to-business است که فرآیند فروش یک محصول یا ارائه خدمات یک شرکت به شرکت دیگر است.
پادکست ها
پادکست ها برنامه های صوتی هستند که اغلب به صورت مجموعه ای اجرا می شوند و در تمام قسمت ها موضوعی ثابت دارند و روشی را فراهم میکند تا مشتریان را وادار به گوش دادن به محتوا در موقعیتهای مختلف حتی در رفتوآمد میکند، جایی که ممکن است دیگر اشکال رسانهای را مشاهده یا مطالعه نکنند.
نکاتی برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوایی
در اینجا چند نکته و ترفند وجود دارد که میتواند به آسانتر کردن این فرآیند برای شروع کمک کند:
1. اهداف و انتظارات تجاری را تعیین کنید. بازاریابی محتوا باید اهداف روشنی را برای چگونگی تأثیر بازاریابی محتوا بر الزامات کسب و کار ارائه کنند. به عنوان مثال، اگر هدف کسبوکار هدایت ترافیک بیشتر به یک وبسایت باشد، یک وبلاگ بهینهشده با سئو و کلمات کلیدی مرتبط با صنعت ممکن است مرتبطتر از اشکال دیگر استراتژیهای محتوا باشد. برعکس، کسبوکاری که تلاش میکند تصویر برند خود را با مشتریان فعلی بهبود بخشد، ممکن است رسانههای اجتماعی را پلتفرم بهتری برای ایجاد تعامل و بحث با مشتریان بیابد.
2. تعیین نیازهای منابع و تخصیص زودتر از موعد تولید محتوا به منابع واقعی نیاز دارد. نوشتن وبلاگ، تولید اینفوگرافیک و ویرایش ویدیو همگی نیازمند زمان، استعداد و هزینه هستند. در واقع، بازاریابی محتوا یک بازار تقریباً 300 میلیارد دلاری است و مشاغل به طور متوسط حدود یک چهارم کل بودجه بازاریابی خود را صرف آن می کنند! از آنجایی که هزینهها افزایش مییابند، برنامهریزی از قبل، تعریف بودجههای واقعبینانه و اطمینان از اینکه ذینفعان این تخصیصها را درک میکنند، ضروری است تا بتوان نیروی انسانی و تدارکات را در چارچوب این الزامات انجام داد.
3. یک تقویم محتوایی ایجاد کنید. اکثر پروژه های محتوایی مراحل مختلفی برای تکمیل خواهند داشت. بنابراین، صرفاً گفتن اینکه محتوا با سرعتی خاص منتشر میشود، اغلب ناکافی است و احتمالاً منجر به تأخیر و عقب افتادگی پروژه میشود. یک تقویم محتوای مشترک میتواند کمک کند تا بدانید چه زمانی بخشهای مختلف پروژهها باید تکمیل شوند و از طرفی شما را در مورد وضعیت تان در راستای تولید محتوای بازاریابی به روز نگه می دارد. این کار باید در مراحل اولیه برنامه ریزی انجام شود تا همه از قبل وظایف خود را بدانند و بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند.
4. به طور مداوم نتایج را پیگیری و بررسی کنید. شاخص های کلیدی عملکرد تنها در صورتی موثر هستند که نتایج در طول زمان ردیابی و نظارت شوند. هر گونه تغییر باید به دقت نظارت شود و تکرارها باید برای اصلاح این فرآیند آزمایش شوند. دستیابی به اهداف تجاری یک فرآیند مداوم است. بسیاری از محتواها به ویژه وبلاگ ها می توانند در طول زمان ارزش خود را افزایش دهند، بنابراین مهم است که مراقب چگونگی تکامل شاخص های کلیدی در درازمدت باشیم.
حرف آخر
تدوین استراتژی محتوا کاری مهم در بازاریابی محتوا می باشد. شما باید قبل از شروع تولید محتوا استراتژی خود را مشخص کنید و چشم اندازی از مسیر پیش روی خود داشته باشید. این کار به شما کمک می کند درک درستی از محدودیت های کسب وکار و سرمایه خود داشته باشید تا بتوانید طوری برنامه ریزی کنید که با منابع موجود خود به هدف برسید. با استراتژی محتوا نه تنها هدف خود را مشخص می کنید بلکه می توانید عملکرد خود را نیز بررسی کنید و ببنیید در چه مرحله ایی از پشرفت و یا حتی پسرفت هستید. پس برای تولید محتوا برای کسب و کار خود و موفقیت در آن راهی جز ایجاد یک استراتژی برای محتوای بازاریابی خود ندارید.