همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

 استفاده مستمر از اینترنت در میان بزرگسالان تنها در سه سال گذشته 5 درصد افزایش یافته و نحوه خرید مردم واقعاً همراه با آن تغییر کرده است که این بدان معنی است که بازاریابی آفلاین به اندازه گذشته مؤثر نیست. بازاریابی همیشه برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب است. و امروزه این به معنای این است که شما باید مردم را در جایی که در حال گذراندن وقت خود هستند ملاقات کنید: در اینترنت.

بازاریابی دیجیتال به تبلیغاتی اطلاق می شود که از طریق کانال های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، ایمیل و برنامه های موبایل ارائه می شود. با استفاده از این کانال های رسانه آنلاین، بازاریابی دیجیتال روشی است که شرکت ها از طریق آن کالاها، خدمات و برندها را تایید می کنند. مصرف کنندگان برای تحقیق در مورد محصولات به شدت به ابزارهای دیجیتال متکی هستند.

در حالی که بازاریابی دیجیتال امروزی سیستم عظیمی از کانال‌ها است که بازاریاب‌ها باید به سادگی برندهای خود را به آن وارد کنند، برای دستیابی به پتانسیل واقعی بازاریابی دیجیتال، بازاریابان باید در دنیای گسترده و پیچیده امروزی استراتژی هایی را کشف کنند که از طریق بازاریابی تعاملی تأثیر می گذارد. با اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال بازاریابان می‌توانند بینش‌های ارزشمندی را در مورد رفتارهای مخاطب هدف جمع‌آوری کنند و در عین حال راه را به روی روش‌های جدید تعامل با مشتری باز کنند.

مزیت های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

1. شما می توانید فقط مشتریان بالقوه ای را هدف قرار دهید که احتمال خرید محصول شما را دارند:

اگر تبلیغی را در تلویزیون، مجله یا بیلبورد قرار دهید کنترل محدودی بر روی افرادی که آگهی را می بینند دارید. از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان بسیار خاص را شناسایی و هدف قرار دهید و پیام‌های بازاریابی شخصی‌شده و با تاثیر بالا به آن مخاطب ارسال کنید. شما می‌توانید از استراتژی‌های تبلیغات کلیکی یا سئو برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده‌اند یا کلمات کلیدی خاصی را که مرتبط با صنعت شما هستند سرچ می کنند استفاده کنید.

در نهایت، دیجیتال مارکتینگ شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی شخصیت خریدار خود انجام دهید و به شما امکان می‌دهد استراتژی بازاریابی خود را در طول زمان اصلاح کنید تا اطمینان حاصل کنید که به مشتریان بالقوه‌ای دست خواهید یافت. 

2. بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه تر از روش های بازاریابی سنتی 

 استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می دهد تا مطمئن شوید که هرگز پول خود را برای کانال هایی که عملکرد خوبی ندارند هدر نمی دهید. به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ راه حل مقرون به صرفه تری است و فرصت های منحصر به فردی را در اختیار شما قرار می دهد تا مطمئن شوید که بیشترین سود را به دست می آورید.

به عنوان مثال، اگر برای یک کسب و کار کوچک با بودجه محدود کار می کنید ممکن است سعی کنید در رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی یا سئو سرمایه گذاری کنید. سه استراتژی که می توانند حتی با حداقل هزینه، بازگشت سرمایه بالایی به شما بدهند.

3. بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می دهد که از رقبای بزرگ خود پیشی بگیرید.

اگر برای یک کسب‌وکار کوچک کار می‌کنید، احتمالاً رقابت با برندهای معروف و اسم و رسم دار در صنعت خود، که بسیاری از آنها میلیون‌ها دلار برای سرمایه‌گذاری در تبلیغات تلویزیونی یا کمپین‌های سراسری خرج میکنند دشوار است. خوشبختانه، فرصت‌های زیادی وجود دارد تا از طریق ابتکارات بازاریابی دیجیتال از برندهای بزرگ سود بیشتری کسب کنیم.

به عنوان مثال، ممکن است کلمات کلیدی خاصی را شناسایی کنید که به محصول یا خدمات شما مربوط می شوند و محتوای باکیفیت ایجاد کنید تا به شما در رتبه بندی آن کلمات کلیدی در موتورهای جستجو کمک کند. موتورهای جستجو اهمیتی نمی‌دهند که کدام برند بزرگ‌تر است. در عوض، موتورهای جستجو محتوایی را اولویت‌بندی می‌کنند که بهترین محتوا را به مخاطب هدف ارائه دهد.

4. همه چیز در دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند دیدی جامع و کامل از تمام معیارهایی که ممکن است برای شرکت شما مهم باشد ارائه دهد. از جمله این معیارها می توان به برداشت‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، بازدیدها، کلیک‌ها و زمانی را که مخاطب در صفحه و سایت شما می گذارند به شما ارائه دهد. این یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال است. برخلاف اکثر تلاش‌های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‌دهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی مشاهده کنند.

اگر تا به حال تبلیغی را در روزنامه قرار داده باشید، می‌دانید که چقدر دشوار است تخمین بزنید که واقعاً چند نفر به آن صفحه رفته و به تبلیغ شما توجه کرده‌اند. هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه چند نفر آن تبلیغ را دیده اند وجود ندارد. از سوی دیگر، با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بازگشت سرمایه هر قسمت از تلاش‌های بازاریابی خود را اندازه‌گیری کنید.

نقش دیجیتال مارکتینگ در فروش یک شرکت چقدر است؟

در حالی که بازاریابی سنتی ممکن است محدود به تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی فیزیکی باشد، بازاریابی دیجیتال می تواند به صورت الکترونیکی و آنلاین انجام شود. این بدان معناست که امکانات بسیار بیشتری برای دستیابی به مشتریان از جمله ایمیل، ویدئو، رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو وجود دارد.

امروزه بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کار و آگاهی از برند آن حیاتی است. به نظر می رسد همه برندها یک وب سایت دارند و اگر این را نداشته باشند، حداقل یک صفحه در رسانه های اجتماعی برای تبلیغات دیجیتال دارند. محتوای دیجیتال و بازاریابی آنقدر رایج است که مصرف کنندگان از آن به عنوان راهی برای کسب اطلاعات در مورد برندها استفاده می کنند.

مولفه های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال شبکه عظیمی از نقاط تماس دیجیتالی را در بر می گیرد که مشتریان بارها در روز با آنها تعامل دارند. برای استفاده صحیح از این کانال ها، باید درک درستی از هر یک داشته باشید.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک راهی برای استفاده از موتورهای جستجو برای کسب بازدید از طرق کلیک های کاربران به صورت تبلیغات است. تبلیغات کلیکی امروزی بر مبنای کلمات کلیدی پایه گذاری شده اند. این تبلیغات می توانند بسیار مؤثر باشند، زیرا بر داده های جمع آوری شده از رفتار آنلاین افراد متکی هستند.

و برای افزایش ترافیک وب سایت با ارائه تبلیغات مرتبط به افراد مناسب در زمان مناسب استفاده می شوند. در این روش شما به ازای تعداد کلیک هایی که خواهان دریافت آن هستید مبلغی متناسب با آن را پرداخت کرده و سفارش خود را تکمیل می کنید. و به محض اینکه کلیک ها به حد نصابی که تعیین کرده بودید رسیدند تبلیغ شما حذف خواهد شد.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو فرآیند بهینه سازی محتوا، تنظیمات فنی و دسترسی به وب سایت شما است به طوری که صفحات شما در بالای نتایج موتور جستجو برای مجموعه خاصی از کلمات کلیدی ظاهر می شوند. استفاده از سئو می‌تواند بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما هدایت کند. ترافیک آنلاین که از طریق بهینه‌سازی موتور جستجو به دست می‌آید تأثیر زیادی بر رتبه‌بندی جستجو و به‌طور گسترده ترافیک سایت دارد.

با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات می توانید از SEO برای افزایش دید و ایجاد یک رابطه پایدار با مشتری استفاده کنید. استراتژی‌های سئو قوی در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال بسیار تأثیرگذار هستند، زیرا دیده شدن اولین قدم برای یک رابطه پایدار با مشتری است.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوای مؤثر ماهیت تبلیغاتی ندارد، بلکه در خدمت آموزش و الهام بخشیدن به مصرف کنندگانی است که به دنبال اطلاعات هستند. وقتی محتوایی را ارائه می‌دهید که به مخاطبانتان مرتبط است می‌تواند شما را به عنوان یک رهبر فکری و منبع اطلاعاتی قابل اعتماد ایمن کند و این امر باعث می شود احتمال اینکه دیگر تلاش‌های بازاریابی شما در بی‌ثباتی از بین برود، کمتر می‌شود. بازاریابی محتوا سه برابر مخاطب  بیشتری از تبلیغات جستجوی پولی به دست می آورد، بنابراین ارزش تلاش بیشتری را دارد.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

کلید بازاریابی موثر در رسانه های اجتماعی بسیار فراتر از داشتن حساب های رسانه های اجتماعی فعال است. شما باید عناصر اجتماعی را در تمام جنبه های تلاش های بازاریابی خود بگنجانید و تا حد امکان فرصت های اشتراک گذاری همتا به همتا را ایجاد کنید. هر چه مخاطبان شما بیشتر الهام بگیرند تا با محتوای شما درگیر شوند، احتمال بیشتری دارد که آن را به اشتراک بگذارند و به طور بالقوه الهام بخش همتایان خود برای تبدیل شدن به مشتری هستند.

بازاریابی ایمیلی

پس از گذشت بیش از دو دهه، ایمیل هنوز سریع‌ترین و مستقیم‌ترین راه برای دستیابی به مشتریان است. امروزه، کمپین های ایمیل موفق باید بسیار جذاب، مرتبط، آموزنده و سرگرم کننده باشند تا در صندوق ورودی مشتری شما دفن نشوند. برای موفقیت در این کار، ایمیل های بازاریابی شما باید چهار ویژگی اصلی را برآورده کنند. آنها باید قابل اعتماد، مرتبط، هماهنگ و استراتژیک باشند.

بازاریابی موبایلی

دستگاه های تلفن همراه در جیب ما و در کنار تخت های ما قرار می گیرند و به طور مداوم در طول روز چک می شوند. این امر بازاریابی در تلفن همراه را بسیار مهم می کند. دو سوم مصرف کنندگان می توانند برند خاصی را که در هفته گذشته در تلفن همراه تبلیغ کرده اند به یاد بیاورند. پیامک، MMS و بازاریابی درون‌برنامه‌ای همگی گزینه‌هایی برای دسترسی به مشتریان  از طریق بازارابی موبایلی هستند.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی یک پلتفرم یکپارچه است که تمام بازاریابی دیجیتال شما را به هم مرتبط می کند. کسانی که از این روش استفاده می کنند در مدت شش تا نه ماه شاهد افزایش ۱۰ درصدی یا بیشتر درآمد هستند. اتوماسیون بازاریابی استفاده از نرم افزارها برای ارسال پیام مخصوص به مشتریان است که با فاکتورهایی که شما تعیین می کنید و بسته به اینکه مخاطب در چه مرحله ایی از خرید است پیام هایی را به مخاطبان ارسال میکند.

و این کار را بر اساس نیاز و علاقه آنها انجام می دهد. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، وظایف و گردش کار بازاریابی را ساده و خودکار می کند، نتایج را اندازه گیری و بازگشت سرمایه کمپین های دیجیتال شما را محاسبه می کند و به شما کمک می کند تا درآمدتان را سریعتر افزایش دهید.

چگونه بازاریابی دیجیتال انجام دهیم

1. اهداف خود را مشخص کنید

هنگامی که برای اولین بار بازاریابی دیجیتال را شروع می کنید، بسیار مهم است که با شناسایی و تعریف اهداف خود شروع کنید، زیرا بسته به آن اهداف استراتژی خود را مشخص می سازید. به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش آگاهی از برندتان باشد ممکن است بخواهید توجه بیشتری به دستیابی به مخاطبان جدید از طریق رسانه های اجتماعی داشته باشید. از طرف دیگر، شاید شما بخواهید فروش یک محصول خاص را افزایش دهید.

اگر اینطور است، مهم است که روی سئو و بهینه سازی محتوا تمرکز کنید تا در وهله اول خریداران بالقوه را در وب سایت خود جذب کنید. علاوه بر این، اگر هدف شما فروش است ممکن است کمپین های تبلیغات کلیکی را برای هدایت ترافیک از طریق تبلیغات پولی آزمایش کنید. در هر صورت پس از تعیین بزرگترین اهداف شرکت، شکل دادن به یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ساده‌تر است.

2. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

ما قبلاً به این موضوع اشاره کرده‌ایم، اما یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ هدف قرار دادن مخاطبان خاص است. با این حال، اگر ابتدا مخاطبان هدف خود را شناسایی نکرده باشید نمی‌توانید از این مزیت استفاده کنید. البته، مهم است که توجه داشته باشید مخاطبان هدف شما ممکن است بسته به کانال یا اهدافی که برای یک محصول یا کمپین خاص دارید متفاوت باشد.

به عنوان مثال، شاید متوجه شده باشید که بیشتر مخاطبان اینستاگرام شما جوان‌تر هستند و میم‌های خنده‌دار و ویدیوهای سریع را ترجیح می‌دهند، اما مخاطبان لینکدین شما افراد حرفه‌ای مسن‌تری هستند که به دنبال توصیه‌های تاکتیکی بیشتری می باشند. ناگفته پیداست شما باید محتوای خود را برای جذب این مخاطبان متفاوت تغییر دهید.

3. برای هر کانال دیجیتال بودجه تعیین کنید

مانند هر چیز دیگری، بودجه ای که تعیین می کنید واقعاً به عناصری از بازاریابی دیجیتال بستگی دارد که می خواهید به استراتژی خود اضافه کنید. اگر روی تکنیک‌های ورودی مانند سئو، رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا برای یک وب‌سایت تمرکز کنید به بودجه زیادی نیاز ندارید چرا که تمرکز اصلی بر ایجاد محتوای با کیفیتی است که مخاطبان شما مایل به مصرف آن باشند.

4. تعادل خوبی بین استراتژی های دیجیتال پولی و رایگان ایجاد کنید

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال احتمالاً به جنبه های پولی و رایگان نیاز دارد تا واقعاً مؤثر باشد. به عنوان مثال، اگر برای شناسایی نیازهای مخاطبان خود برای ساختن پرسونای خریدار وقت صرف کنید، و بر ایجاد محتوای آنلاین با کیفیت برای جذب و تبدیل آنها تمرکز کنید احتمالاً در شش ماه اول با وجود حداقل تبلیغات، نتایج قوی خواهید دید. با این حال، اگر تبلیغات پولی بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد نتایج ممکن است سریعتر به دست بیایند. در نهایت، توصیه می‌شود برای موفقیت طولانی‌مدت و پایدار روی ایجاد دسترسی رایگان با استفاده از محتوا، سئو و رسانه‌های اجتماعی تمرکز کنید.

5. محتوای جذاب ایجاد کنید

هنگامی که مخاطبان خود را شناختید زمان آن فرا رسیده است که برای کانال های مختلفی که قرار است استفاده کنید، محتوا تولید کنید. این محتوا می تواند پست های رسانه های اجتماعی، پست های وبلاگ، تبلیغات کلیکی، محتوای حمایت شده، خبرنامه های بازاریابی ایمیلی و غیره باشد. البته هر محتوایی که ایجاد می کنید باید برای مخاطبانتان جذاب باشد زیرا هدف محتوای بازاریابی افزایش آگاهی از برند و بهبود تولید است.

6. دارایی های دیجیتال خود را برای موبایل بهینه کنید

یکی دیگر از اجزای کلیدی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی موبایلی است. در واقع، استفاده از گوشی های هوشمند به طور کلی 69 درصد از زمان صرف شده برای مصرف رسانه های دیجیتال در ایالات متحده را تشکیل می دهد، در حالی که مصرف رسانه های دیجیتال مبتنی بر دسکتاپ کمتر از نیمی از آن را تشکیل می دهد.

این بدان معناست که بهینه سازی تبلیغات دیجیتال، صفحات وب، تصاویر رسانه های اجتماعی و سایر دارایی های دیجیتال برای دستگاه های تلفن همراه ضروری است. کسانی که به صورت آنلاین از طریق دستگاه های تلفن همراه با شرکت شما درگیر هستند، باید همان تجربه مثبتی را داشته باشند که از دسکتاپ دارند.

7. در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید

بازاریابی دیجیتال تماماً در مورد دستیابی به مخاطبان هدف از طریق محتوای شخصی سازی شده است که اینها بدون تحقیق مؤثر کلمات کلیدی امکان پذیر نیست. انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای بهینه سازی وب سایت و محتوای شما برای سئو و اطمینان از اینکه مردم می توانند کسب و کار شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند بسیار مهم است.

علاوه بر این، تحقیق کلمات کلیدی رسانه های اجتماعی می تواند برای بازاریابی محصولات یا خدمات شما در کانال های اجتماعی مختلف نیز مفید باشد. سعی کنید لیستی از کلمات کلیدی با عملکرد بالا که به محصولات یا خدمات شما مربوط می شود ایجاد کنید.

8. بر اساس تجزیه و تحلیلی که می کنید حرکت کنید

در نهایت، برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای بلندمدت، بسیار مهم است که تیم شما یاد بگیرد که چگونه بر اساس تجزیه و تحلیل محوری حرکت کند. به عنوان مثال، شاید بعد از چند ماه متوجه شوید که مخاطبان شما دیگر به محتوای شما در اینستاگرام علاقه ندارند اما آنها آنچه را که در توییتر ایجاد می کنید دوست دارند. مطمئنا، این ممکن است فرصتی برای بررسی مجدد استراتژی اینستاگرام شما باشد، اما ممکن است نشانه این نیز باشد که مخاطبان شما کانالی متفاوت را بر مصرف محتوای برند شما ترجیح می دهند.

 

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *