آموزش فعال سازی بردکرامب با رنک مث

آموزش فعال سازی بردکرامب با رنک مث

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

آموزش کامل فعال سازی بردکرامب بر روی سایت با افزونه رنک مث

کسانی که به سئو تکنیکال آشنایی داشته باشند می دانند که فعال سازی مسیر راهنما یا بردکرامب یکی از بخش های ضروری هر صفحه از سایت هست. سئوجان در این بخش قصد دارد برد کرامب یا مسیر راهنما که در اکثر سایت ها زیر فهرست عناوین مشاهده می شود را برای شما معرفی کرده و نحوه فعال کردن آن را با افزونه رنک مث برای شما توضیح دهد. بردکرامب یا breadcrumb که متنی کوتاه و کاملا لینک دار در بالای صفحه است، به معنی خورده های نان است.

ایده شکل گیری بردکرامب؟ چرا مسیر سایت ها بردکرامب نامیده می شود؟

ایده شکل گیری بردکرامب از داستان هنسل و گرتل روایت می شود. در این داستان هنسل و گرتل دو خواهر و برادر بودند که هنگام رفتن به جنگل با خرده های نان از خود ردی به جا گذاشته اند تا هنگام بازگشت به خانه راه را پیدا کنند. و امروزه مسیر راهنمایی که طراحان وب در بالای وب سایت خود ایجاد می کنند برد کرامب نامیده می شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، بردکرامب این صفحه برای شما مشخص شده که از دو آیتم خانه و عنوان این صفحه و یک کاراکتر جدا کننده تشکیل می شود. تنها بخش لینک دار این متن خانه است که شما را به صفحه اصلی سئوجان هدایت می کند.

جالب است بدانید که ایده هنسل و گرتل برای پیدا کردن مسیر بازگشت به خانه موفقیت آمیز نبود، چرا که گنجشک ها تمامی خرده های نان را جمع کردند. اما ایده بسیار جالب و راهگشایی بود که امروزه مدیران وب از آن استفاده می کنند تا کاربران هنگام وب گردی احساس گم شدن نکنند و در هر صفحه که قرار دارند از مسیر و موقعیت خود آگاه باشند. ناگفته نماند که گوگل علاقه زیادی به ویژگی برد کرامب دارد. اگر برای سئو سایت خود اهمیت زیادی قائل هستید، گوگل می گوید که این ویژگی را فعال کنید تا درک بهتری به ساختار سایت شما داشته باشم. بردکرامب یکی از فاکتورهایی هست که در سئو تکنیکال سایت باید مورد توجه قرار داد. برای آشنایی با نحوه فعال سازی برکرامب از طریق افزونه رنک مث با سئوجان همراه باشید.

بردکرامب یا خورده های نان در واقع به مسیر هر صفحه وب در وب سایت گفته می شود، که منشاء آنها صفحه اصلی سایت است. شما هنگامی که در رایانه خود می خواهید به یک فایل در چند فولدر دسترسی پیدا کنید، باید چند پوشه را به صورت پیوسته باز کنید و در بالای صفحه مسیری را مشاهده می کنید که متشکل از تمامی پوشه هایی است که برای دست یابی به این فایل باز کرده اید.

متن برد کرامب در یک کادر مخصوص، بالای صفحه و زیر عناوین یا فهرست سایت نمایش داده می شود. اولین کلمه از این متن کاربران را به صفحه اصلی سایت هدایت می کند. در ادامه هم کاراکترهایی را مشاهده می کنید که همگی از فهرست سایت شما هستند. آخرین کلمه ای که در این متن مشاهده می کنید نام صفحه ای است که اکنون روبروی شما باز است. بردکرامب ها بر سه اصل مبتنی هستند. مبتنی بر سلسله مراتب، مبتنی بر ویژگی ها و مبتنی بر تاریخچه که هر کدام کاربرد خاصی دارند.

فواید استفاده از برد کرامب

بردکرامب در مرحله اول نزد موتورهای جستجوی گوگل بسیار محبوب است. زیرا همانند لوکیشنی است که از طرف هر صفحه وب برای گوگل ارسال می شود. گوگل برد کرامب را در نتایج جستجو نشان می دهد تا کاربر بداند که پس از کلیک کردن بر روی این لینک به کجا هدایت می شود. یکی از فواید بسیار مهم Breadcrumbs دسترسی آسان به صفحات و مقالات مرتبط با صفحه ای است که در آن قرار دارید. اگر شما وارد یک سایتی شوید که ساختار و سلسله مراتب دقیقی دارد، برای دسترسی به مقالات و بخش های مرتبط با این صفحه می توانید از میان لینک های بردکرامب لینکی که قبل از عنوان صفحه فعلی قرار دارد را کلیک کنید.

اما فراموش نکنید که موضوع اصلی ما در این بخش آموزش فعال سازی برد کرامب با رنک مث است که در پایین به صورت دقیق آن را برای شما توضیح می دهیم. بردکرامب برای سایت ها به خصوص فروشگاهای اینترنتی مزایای خوبی از جمله بهبود تجربه کاربری، کمک به موتورهای جستجو برای خزیدن در سایت و غیره اشاره کرد.

امروزه بسیاری از طراحان وب برای راه اندازی انواع سایت به سراغ سیستم مدیریت محتوای وردپرس می روند. این سیستم مدیریت محتو در سال 2003 منتشر شد و تا به امروز بسیاری ویژگی ها را به آن افزوده اند. افزونه هایی که بر کارایی آن می افزایند و باعث می شوند تا طراحان وب بتوانند هر سایتی را با وردپرس طراحی کنند. افزونه رنک مث یکی از بهترین افزونه های قابل نصب بر روی این سیستم مدیریت محتوا است که در عین ناباوری افزونه محبوب یوآست سئو را پشت سر گذاشت. افزونه ای که تا قبل از رنک مث برای طراحی سایت و سئو محبوبیت بیشتری داشت.

اگر شما هم در حال استفاده از وردپرس و افزونه Rank Math هستید توصیه می شود در ادامه این بخش از سئوجان همراه ما باشید، تا نحوه فعال کردن برد کرامب را برای شما آموزش دهیم. قبل از شروع این نکته را بگویم که افزونه رنک مث فعال کردن Breadcrumbs را بسیار آسان می کند. این آموزش شامل سه بخش فعال کردن بردکرامب، ویرایش گزینه های آن و افزودن به وب سایت می شود.

آموزش فعال سازی برد کرامب

برای فعال کردن این ویژگی اگر در حال استفاده از وردپرس فارسی هستید، کافیست ماوس خود را بر روی رنک مث نگه دارید تا منوی کشویی آن برای شما فعال شود. در این مرحله بخش تنظیمات عمومی را کلیک کرده و در پنجره باز شده بر روی گزینه مسیر راهنما کلیک کرده تا بتوانید این گزینه را فعال کنید.

2. ویرایش گزینه های بردکرامب

پس از فعال کردن این ویژگی در این بخش می توانید آیتم هایی از جمله کاراکتر جدا کننده، برچسب صفحه خانه و پیوند صفحه اصلی را تنظیم کنید. حال اجازه دهید هر گزینه را یکی یکی بررسی کنیم.

1. کاراکتر جدا کننده برد کرامب

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید بردکرامب دارای چندین گزینه قابل ویرایش است که اولین گزینه کاراکتر جدا کننده است. در این بخش شما می توانید فاصله میان هر آیتم (خرده نان) را مشخص کنید. علاوه بر کاراکترهایی که در قالب یک لیست برای شما آورده شد، می توانید به دلخواه یک کاراکتر را کادر ابتدای لیست وارد کنید. این کاراکتر بین آیتم های مسیر راهنما قرار می گیرد تا کاربران دچار اشتباه نشوند.

2. نمایش لینک صفحه اصلی

اگر می خواهید صفحه اصلی سایت شما در برد کرامب نمایش داده شود این گزینه را فعال کنید. اگر این گزینه را فعال کنید دو گزینه Homepage Label و Homepage Link برای شما نمایش داده می شود. یعنی شما در حالتی به گزینه 3 و 4 دسترسی پیدا می کنید که گزینه دو یعنی Show Homepage Link را فعال کنید.

3. برچسب صفحه اصلی یا Homepage Label

با استفاده از این گزینه می توانید برچسب مناسب برای صفحه اصلی سایت خود انتخاب کنید. به طور پیش فرض یک برچسب برای سایت شما انتخاب می کند. اما شما می توانید برچسبی را تایپ کنید که برای نشان دادن صفحه اصلی سایت شما مناسب تر باشد.

برای صفحه فعلی که هم اکنون در حال مطالعه آن هستید برچسب صفحه اصلی بر روی حالت ‘خانه’ تنظیم شده و بردکرامب آن به شکل زیر می باشد:
خانه – آموزش نحوه فعال سازی برد کرامب با رنک مث

4. پیوند صفحه اصلی یا Homepage Link

دومین گزینه از بخش نمایش صفحه اصلی لینک این صفحه است. شما در بالا برچسب صفحه اصلی وب سایت خود را در این مسیر راهنما یا بردکرامب انتخاب کرده اید، اما اینکه این برچسب کاربر را به چه صفحه ای هدایت کند معلوم نشد. شما می توانید یک آدرس در برای این مسیر تنظیم کنید تا کاربر پس از کلیک کردن بر روی برچسب صفحه اصلی به این آدرس انتقال داده شود. این گزینه برای وب سایت هایی که دارای بخش های متعددی از جمله بلاگ، فروشگاه و غیره می باشند بسیار مفید است. در واقع شما می توانید از این بخش کاربران را به صفحه موردنظر خود در سایت هدایت کنید. همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید ما کاربران را پس از کلیک کردن بر روی برچسب ‘خانه’ صفحه اصلی سئوجان انتقال می دهیم.

5. پیشوند برد کرامب یا prefix breadcrumb

با استفاده از گزینه پیشوند مسیر راهنما می توانید یک پیشوند به مسیر بردکرامب خود اضافه کنید. از مهمترین پیشوندهای مناسب برای این بخش می توان به عبارت ” شما اینجا هستید”، “مسیر راهنما” و غیره اشاره کرد.

6. فرمت بایگانی

این گزینه به شما این امکان را می دهد که قالبی برای صفحات آرشیو یا بایگانی تنظیم کنید. %s نشان دهنده طبقه بندی است و توصیه می کنیم آن را حذف نکنید.

7. فرمت نتایج جستجو

این گزینه به شما امکان می‌دهد قالبی برای صفحات نتایج جستجوی وب سایت خود تنظیم کنید. %s نمایانگر عبارت جستجو است و توصیه می کنیم آن را حذف نکنید. برخی از فرمت های محبوب عبارتند از «شما جستجو کردید»، «چیزی که من اینجا پیدا کردم» و غیره است.

8. برچسب خطای 404

با این گزینه می توانید برای صفحات وب سایت خود که خطای 404 می دهند یک برد کرامب تنظیم کنید. به عنوان مثال: برگه پیدا نشد!

9. پنهان کردن عنوان پست

اگر نمی خواهید عنوان صفحه یا پست فعلی در بردکرامب نمایش داده شود، این گزینه را فعال کنید. معمولا عنوان صفحه ای که در حال مشاهده آن هستید به عنوان آخرین آیتم برد کرامب نمایش داده می شود. اما با فعال کردن این گزینه دیگر عنوان پست خود را در breadcrumb مشاهده نمی کنید.

اما اگر می خواهید که عنوان پست در بردکرامب نمایش داده شود، ولی طولانی به نظر می رسد، می توانید به صورت جداگانه عنوان پست را در بخش برد کرامب تغیر دهید. یعنی یک عنوان کوتاه تر برای پست خود انتخاب کنید که تنها در بردکرامب نمایش داده شود.

برای این کار، مطمئن شوید که گزینه “پنهان کردن عنوان پست” غیر فعال است، سپس پست را با عنوان طولانی تر باز کنید و مسیر Rank Math Meta Box > Advanced Tab > Breadcrumb Title را دنبال کنید. در این بخش می توانید عنوان کوتاه تری برای پست خود انتخاب کنید که تنها در برد کرامب نمایش داده می شود.

10. نمایش دسته

اگر گزینه نمایش دسته را فعال کنید، تمامی دسته بندی در بردکرامب نمایش داده می شود. برای کوتاه تر کردن برد کرامب خود توصیه می شود این گزینه را غیر فعال کنید. در واقع با فعال کردن این ویژگی تمامی دسته های والد نمایش داده می شوند. ما اگر دسته ها عناصر ناوبری مهم سایت شما هستند توصیه می کنیم که این ویژگی را فعال نگه دارید. شما همچنین می توانید یک دسته از دسته های والد را به عنوان دسته اصلی انتخاب کنید.

11. پنهان کردن نام طبقه بندی

وقتی این گزینه را فعال می کنید، Rank Math نام طبقه بندی را از خرده نان صفحات آرشیو حذف می کند.

تغییر طبقه‌بندی اولیه: اگر می‌خواهید طبقه‌بندی مورد استفاده برای بردکرامب را تغییر دهید، می‌توانید طبقه‌بندی اولیه را برای نوع پست خود در مسیر داشبورد وردپرس > رنک مث > عنوان و متا > پست‌ها تنظیم کنید.

تغییر برچسب Breadcrumb برای دسته‌ها: برای تغییر برچسب هر یک از دسته‌های خود که در نان ریزه ظاهر می‌شوند، می‌توانید صفحه دسته را باز کنید و در Rank Math’s Meta Box، به تب Advanced بروید و برچسب را در قسمت Breadcrumb Title وارد کنید.

3. اضافه کردن بردکرامب به وب سایت

اکنون که تنظیمات breadcrumbs را پیکربندی کرده اید، باید کد برد کرامب را به وب سایت خود اضافه کنید تا در سایت شما نمایش داده شود. چند راه برای اضافه کردن مسیر راهنما به وب سایت شما وجود دارد و ما آنها را یکی یکی بررسی می کنیم.

قبل از افزودن بردکرامب به سایت خود مطمئن شوید که این ویژگی توسط هیچ افزونه دیگری به سایت شما افزوده نشد. برای جلوگیری از هر گونه تضاد اگر قبلا با افزونه دیگری این مورد را به سایت خود افزوده اید، توصیه می شود آن را غیر فعال کنید.

1. اضافه کردن برد کرامب به فایل های قالب خود

اولین راه برای اضافه کردن مسیر راهنما به سایت خود اضافه کردن این مورد به فایل های قالب است. بر این اساس می توانید بردکرامب هر بخش را در قسمت بالای سایت خود مشاهده کنید. ویرایش مستقیم فایل های تم برای افراد مبتدی ممکن است دشوار باشد، که در صورت عدم مدیریت صحیح ممکن است اثرات نامطلوبی به همراه داشته باشد. از این رو ما استفاده از چایلد تم را به شما توصیه می کنیم.

برای ویرایش چایلد تم به بخش داشبورد وردپرس > نمایش > ویرایشگر پوسته بروید.

در مرحله بعد باید قطعه کد زیر را به محل مناسب فایل قالب خود اضافه کنید تا برد کرامب نمایش داده شود.

/**
 * Use the following code in your theme template files to display breadcrumbs:
 */
<?php if (function_exists('rank_math_the_breadcrumbs')) rank_math_the_breadcrumbs(); ?>

توجه: بسته به موضوعی که شما استفاده می کنید، فایل تمی که باید بردکرامب را به آن اضافه کنید، متفاوت است. در اکثر تم ها، یا فایل single.php یا فایل header.php خواهد بود. اما اگر نتوانستید آن را تشخیص داده و کد را وارد کنید، می‌توانید با توسعه‌دهنده تم خود تماس بگیرید، یا مستقیماً از اینجا با تیم پشتیبانی سئوجان تماس بگیرید تا نحوه صحیح اضافه کردن برد کرامب را به شما آموزش دهیم.

پس از انجام تغییرات، بر روی دکمه Update File کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

2. اضافه کردن بردکرامب با کد کوتاه

دومین مورد برای اضافه کردن breadcrumb یک گزینه بسیار آسان است که با یک کد کوتاه می توانید این مسیر راهنما را در هر جای از صفحه محصول یا پست خود اضاف کنید. کد کوتاهی که در پایین برای شما آورده ایم را در بخش دلخواه خود از طریق ویرایشگر متن اضاف کنید و برد کرامب را در صفحه خود مشاهده کنید.

3. پشتیبانی از قالب

نویسندگان تم می توانند اطمینان حاصل کنند که تم های آنها از بردکرامب رنک مث پشتیبانی می کنند. برای ثبت این مورد نویسندگان قالب باید کد زیر را در فایل functions.php قالب خود قرار داده یا آن را به قلاب ‘after_setup_theme’ وصل کنند.

/**
 * Register theme support for Rank Math breadcrumbs
 */
add_theme_support( 'rank-math-breadcrumbs' );

هنگامی که موفق شدید پوسته خود را با ویژگی برد کرامب سازگار کنید، کد زیر را در داخل پوسته و مکانی دلخواه قرار دهید تا بردکرامب در صفحه خود نمایش داده شود.

/**
 * Use the following code in your theme template files to display breadcrumbs:
 */
<?php if (function_exists('rank_math_the_breadcrumbs')) rank_math_the_breadcrumbs(); ?>

هنگامی که یک پوسته با پشتیبانی بومی از ویژگی breadcrumbs ارائه می‌شود، کاربران مجبور نیستند در فایل‌های موضوع خود تغییراتی ایجاد کنند تا برد کرامب نمایش داده شود، زیرا فایل های پوسته از قبل شامل کدهای مربوط هستند. همچنین به این معنی است که کاربران نمی توانند از مسیر داشبورد وردپرس > رنک مث > تنظیمات عمومی > بردکرامب این مسیر راهنما را غیرفعال کنند.

فقط گزینه فعال/غیرفعال کردن عملکرد برد کرامب نیست که برای کاربران در دسترس است بلکه گزینه های ویرایشی بسیاری در دسترس شما قرار می گیرند، گزینه هایی که رنک مث برای breadcrumb شما ارائه میدهد.

4. اضافه کردن بردکرامب با المنتور

اگر از صفحه ساز المنتور استفاده می کنید، می توانید به راحتی ویجت برد کرامب رنک مث را در هر صفحه یا قالبی قرار دهید. برای استفاده از مسیر راهنما با المنتور هر صفحه ای را با صفحه ساز المنتور باز کنید و در زیر تب Elements گزینه Breadcrumbs را جستجو کنید.

اکنون که آن را پیدا کرده اید، آن را بکشید و در ویرایش صفحه رها کنید. رنک مث به طور خودکار مسیر راهنما را برای این صفحه نمایش می دهد.


توجه:
کاربرانی که از نسخه رایگان رنک مث استفاده می کنند، همچنان می توانند با استفاده از این کد کوتاه از Breadcrumbs در Elementor استفاده کنند.
به سادگی این کد کوتاه را در صفحه ویرایش صفحه ساز اضافه کنید و اکنون می توانید از همان استایل و سفارشی سازی هایی که المنتور برای ابزار بردکرامب ارائه می دهد استفاده کنید.

گزینه های طراحی ظاهری

ابزار بردکرامب همچنین دارای چند گزینه استایل برای تغییر تایپوگرافی، رنگ متن و رنگ لینک است. اکنون اجازه دهید گزینه های طراحی ظاهری موجود را بررسی کنیم.

گزینه های تایپوگرافی

وقتی روی نماد ویرایش در کنار گزینه تایپوگرافی کلیک می کنید، مجموعه کاملی از گزینه های استایل مربوط به تایپوگرافی برای ویرایش در اختیار شما قرار می گیرد.

گزینه های مختلف طراحی ظاهری در زیر بخش تایپوگرافی عبارتند از:

>> خانواده فونت: گزینه خانواده فونت مجموعه ای از فونت های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد، که از بین آنها می توانید به دلخواه یکی را انتخاب کنید.
>> سایز: دومین گزینه از تایپوگرافی سایز است که با استفاده از آن می توانید سایز فونت برد کرامب را تنظیم کنید.
>> وزن: برای سفارشی کردن وزن قلم یا غلظت رنگ قلم در برد کرامب استفاده کنید. و با استفاده از آن می توانید رنگ متن برد کرامب خود را سفارشی کنید.
>> تغیر شکل یا تبدیل: گزینه دیگری که در اینجا مشاهده میشود، تبدیل یا تغیر شکل است. اگر در آیتم های برد کرامب خود از کلمات انگلیسی استفاده می کنید با استفاده از این گزینه می توانید 5 حالت پیش فرض، تمام حروف کوچک، تمام حروف بزرگ، حروف اول بزرگ و حالت عادی استفاده کنید.
>> استایل: گزینه استایل هم به شما این امکان را می دهد که آیتم های برد کرامب خود را به صورت پیش فرض، ایتالیک، مورب یا عادی نشان دهید.
>> دکوراسیون: از دیگر گزینه های زیر تایپوگرافی طراحی ظاهری برد کرامب، دکوراسیون است. در این بخش می توانید متن breadcrumb خود را به صورت زیر خط دار، رو خط دار، میان خط دار، هیچ یا حالت پیش فرض قرار دهید.
>> ارتفاع خط: همانطور که معلوم است این گزینه هم به کاهش یا افزایش ارتفاع خط مربوط است.
>> فاصله بین حروف: اگر می خواهید فاصله بین حروف متن برد کرامب خود را کم یا زیاد کنید، از همین بخش می توانید این کار را انجام دهید.
>> فاصله کلمه: آخرین گزینه فاصله بین کلمات را تنظیم می کند. برای تنظیم فاصله بین کلمات برد کرامب خود از این گزینه استفاده کنید.

رنگ متن و لینک ها

یکی از آپشن های جالب این بخش، انتخاب رنگ برای متن و پیوندهای بردکرامب است. در بخش استایل گزینه رنگ متن را کلیک کنید و رنگ متن آیتم های برد کرامب خود را انتخاب کنید. این گزینه با Text color در بخش استایل breadcrumb مشاهده می شود. در زیر آن هم گزینه کاربردی دیگری به نام Link Color قرار دارد. در بیشتر وب سایت ها هنگامی که موس خود را بر روی آیتم های لینک دار برد کرامب نگه می دارید، مشاهده می کنید که رنگ متن عوض می شود. شما هم اگر می خواهید چنین قابلیتی را به برد کرامب خود اضافه کنید، از همین جا می توانید رنگ لینک خود را مشخص کنید.

پس از اینکه تمامی گزینه ها را به طور کامل سفارشی کرده اید، اکنون می توانید بر روی دکمه انتشار کلیک کنید تا تغیرات اعمال شوند، و نتیجه آن را در برد کرامب پست خود مشاهده کنید. اگر این مطلب را به طور کامل مطالعه کرده اید و هنوز هم سوالی در این باره ذهن شما را درگیر کرده با ما تماس بگیرید تا پاسخ تمامی سوالات خود را به دست بیاورید.

از کجا مطمئن شویم که بردکرامب بر روی قالب سایت ما فعال شده؟

برای اطمینان از فعال سازی صحیح بردکرامب بر روی سایت خود به یکی از سرویس های گوگل یعنی Rich Results Test یا validator.schema.org مراجعه کنید. سپس لینک یکی از مطالب یا صفحاتی که بردکرامب در آن فعال سازی شده وارد کنید. سپس گزینه test url را کلیک کنید. تا گوگل وضعیت کدهای اسکیمای صفحه مورد نظر از سایت شما را آنالیز کند.

Rich Results Test

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید گوگل وضعیت صفحه مطلب یا محصولی از سایت ما را به لحاظ مارک آپ های اسکیما یا همان کدهای بسیار مهم اسکیما بررسی کرده و نتایج آن را مشاهده می کنید. یکی از گزینهایی که با تیک سبز نمایش داده شده مربوط به Breadcrumbs می باشد.

امیدواریم که با استفاده از این مقاله توانسته باشید به سادگی بردکرامب رنک مث را بر روی قالب سایت خود فعال سازی کنید. نظرات و پیشنهادات و از همه مهم تر انتقادات خود را از طریق دیدگاه با ما در میان بگذارید.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش فعال سازی بردکرامب با رنک مث»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *