معرفی 8 نوع بازاریابی دیجیتال

معرفی 8 نوع بازاریابی دیجیتال

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

بازاریابی دیجیتال را می توان به طور کلی به 8 دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از: بهینه سازی موتورهای جستجو، پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موبایلی، تجزیه و تحلیل بازاریابی و بازاریابی وابسته یا تاثیر گذار. در دهه گذشته، بازاریابی دیجیتال به یک جزء حیاتی در استراتژی بازاریابی کلی سازمان ها تبدیل شده است. این نوع از بازاریابی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد پیام‌های خود را برای دستیابی به مخاطب خاص تنظیم کنند، و این امکان را فراهم می‌کند که مستقیماً برای افرادی که احتمالاً به محصول آنها علاقه دارند بازاریابی کنند. در این مقاله ابتدا به ارائه یک تعریف ساده از دیجیتال مارکتینگ می پردازیم و بعد انواع بازاریابی دیجی تال را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با سئوجان همراه باشید.  

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال که صنعت بازاریابی را متحول کرده است، طیف گسترده ای از تاکتیک ها و فناوری های بازاریابی را در بر می گیرد که برای دستیابی به مشتریان آنلاین استفاده می شود. به عنوان شکلی از بازاریابی دیجیتال مارکتینگ به سازمان ها اجازه می دهد تا هویت برند خود را ایجاد کنند. دکتر مارک هابسون، دانشیار ارشد برنامه‌های کسب‌وکار اعتقاد دارد که: اگرچه بازاریابی دیجیتال دنیای جدیدی به نظر می‌رسد، در واقع بر بسیاری از اصول آشنا برای بازاریابان سنتی مبتنی است و به دانش پایه بازاریابی و دانش فنی نیاز دارد.

دکتر جسیکا راجرز، معاون برنامه‌های بازاریابی در این رابطه گفت: «… رسانه‌های سنتی راهی عالی برای دستیابی به یک پایگاه گسترده مصرف‌کننده هستند، در حالی که رسانه‌های دیجیتال توانایی دستیابی به مخاطبان بسیار خاص را دارند،» او گفت: «نکته کلیدی این است که بسته به مخاطب هدف، برخی از کانال‌ها موثرتر از دیگران هستند. ”

انواع بازایابی دیجیتال

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

هدف سئو این است که یک کسب و کار در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری کسب کند و در نهایت ترافیک موتورهای جستجو را به وب سایت آن کسب و کار افزایش دهد. برای انجام این کار، بازاریابان سئو در مورد کلمات و عباراتی که مصرف کنندگان برای جستجوی اطلاعات آنلاین استفاده می کنند، تحقیق می کنند و از آن عبارات در محتوای خود استفاده می کنند. سئو شامل عناصر بسیاری از کلمات موجود در صفحات وب شما گرفته تا نحوه پیوند سایت های دیگر به شما در وب و نحوه ساختار وب سایت شما می شود.

بنابراین، چه چیزهایی می توانند سئو سایت را بهبود بخشند؟ پاسخ به این سوال همیشه به گوگل و جدیدترین الگوریتم آن بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا چند مورد از مهم‌ترین چیزها برای استراتژیست‌های سئو و به طور کلی بازاریابان برای درک نحوه عملکرد سئو آورده شده است:

نمایه سازی محتوا: مهم است که به موتورهای جستجو اجازه دهید به وضوح محتوای سایت شما را بخوانند، با انجام کارهایی مانند افزودن متن جایگزین برای تصاویر و رونوشت متن برای محتوای ویدیویی و صوتی.

ساختار پیوند خوب: مهم است که موتورهای جستجو بتوانند ساختار سایت شما را بررسی کنند تا به راحتی تمام محتوای سایت شما را پیدا کنند. کارهای زیادی وجود دارد که یک متخصص سئو می تواند برای قالب بندی صحیح لینک ها، URL ها و نقشه های سایت انجام دهد تا آنها را در دسترس خزنده های سایت قرار دهد.

کلمات کلیدی و هدف گذاری کلمات کلیدی: به کارگیری صحیح کلمات کلیدی یعنی عبارات جستجویی که می خواهید سایت شما برای آن ها پیدا شود. تمرین خوبی نیست که محتوای خود را با تعداد زیادی از کلمات کلیدی متنوع پر کنید. نوشتن محتوای باکیفیت که از کلمات کلیدی در هدرها و چند بار در محتوای صفحه با قابلیت خزیدن استفاده می کند، اکنون تمرین بهتری تلقی می شود و باعث می شود صفحات در نتایج جستجو رتبه بهتری پیدا کنند.

تبلیغات کلیکی (PPC)

پرداخت به ازای کلیک به تبلیغات پولی و نتایج موتور جستجوی ارتقا یافته اشاره دارد. این یک شکل کوتاه مدت دیجیتال مارکتینگ است و به این معنی که وقتی دیگر پولی پرداخت نکنید، تبلیغ دیگر وجود نخواهد داشت. مانند سئو، تبلیغات کلیکی نیز راهی برای افزایش ترافیک جستجو به یک تجارت آنلاین است. پرداخت به ازای کلیک شامل تبلیغاتی که در بالا و کناره‌های صفحه نتایج جستجو می‌بینید، تبلیغاتی که هنگام مرور وب می‌بینید، تبلیغات قبل از ویدیوهای YouTube و تبلیغات در برنامه‌های تلفن همراه می شود.

یکی از موارد دیگری که پرداخت به ازای کلیک را از سئو متمایز می کند این است که شما فقط برای نتایج هزینه پرداخت می کنید. در یک مدل معمولی PPC یا همان تبلبغات کلیکی مانند زمانی که شخصی روی تبلیغ شما کلیک می کند و در وب سایت شما قرار می گیرد. شما می توانید تقریباً هر مبلغی را برای تبلیغات پرداخت به ازای کلیک خرج کنید. برخی از شرکت‌ها ممکن است نتایج حاصل از سرمایه‌گذاری تنها چند صد دلار را در نظر بگیرند، اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ ده‌ها هزار دلار در ماه برای پرداخت به ازای کلیک هزینه می‌کنند.

هزینه اجرای یک تبلیغ یا تبلیغ نتایج جستجو در درجه اول به میزان رقابت برای کلمات کلیدی شما بستگی دارد. هنگامی که یک کمپین پرداخت به ازای کلیک راه‌اندازی می‌کنید، همچنین می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید آگهی یا نتایج تبلیغاتی شما به کاربران در سراسر جهان نشان داده شود یا فقط در یک منطقه جغرافیایی خاص.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

این شامل هر کاری است که یک تجارت از طریق کانال های رسانه های اجتماعی انجام می دهد. تقریباً همه با رسانه های اجتماعی آشنایی دارند، اما بازاریابان باید با رویکردی یکپارچه و استراتژیک به شبکه های اجتماعی بپردازند. بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار فراتر از ایجاد پست برای کانال های اجتماعی و پاسخ دادن نظرات است و برای مؤثر بودن، تلاش‌ها باید هماهنگ و منسجم باشد.برای کمک به ثابت ماندن پست‌ها، ابزارهای آنلاین زیادی برای خودکارسازی و زمان‌بندی پست‌های رسانه‌های اجتماعی در دسترس هستند.

بخش مهمی از بازاریابی رسانه های اجتماعی، تجزیه و تحلیل است: بازاریابان رسانه های اجتماعی باید در تجزیه و تحلیل عملکرد پست های خود و ایجاد استراتژی ها بر اساس آن داده ها هوشمند باشند. به گفته Jayson DeMers نویسنده بازاریابی، دلیل دیگری که بازاریابان به طور مداوم کمپین‌های خود را اندازه‌گیری و پیگیری می‌کنند این است که این داده‌ها به آنها اجازه می‌دهد بازگشت سرمایه یک کمپین خاص را نشان دهند و اینکه آیا آن کمپین ارزشی برای شرکت دارد یا خیر.

به عبارت دیگر، بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار پیچیده تر از مدیریت پروفایل شخصی فیس بوک یا توییتر شماست و نیاز به ترکیبی از تفکر خلاق و استراتژی عینی و مبتنی بر داده دارد و شاید برای حرفه ای هایی که از ترکیب این دو رشته لذت می برند مناسب باشد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا از داستان سرایی و به اشتراک گذاری اطلاعات برای افزایش آگاهی از برند استفاده می کند. در نهایت، هدف اینکار این است که خواننده برای تبدیل شدن به مشتری اقدامی انجام دهد، مانند درخواست اطلاعات بیشتر، ثبت نام در لیست ایمیل یا خرید. «محتوا» می‌تواند به معنای پست‌های وبلاگ، منابعی مانند کتاب‌های الکترونیکی، ویدیوهای دیجیتال، پادکست‌ها و موارد دیگر باشد.

به طور کلی، قبل از هر چیز باید ارزشی برای مصرف کننده ایجاد کند، نه اینکه فقط برند را تبلیغ کند یا سعی در فروش داشته باشد. بازاریابی محتوا در مورد ایجاد یک رابطه پایدار و قابل اعتماد با مشتریان شما است که به طور بالقوه می تواند منجر به فروش های زیادی در طول زمان شود، نه تنها انجام یک معامله. بازاریابی محتوا در همزیستی با انواع دیگر بازاریابی دیجیتال عمل می کند.

این روشی برای ترکیب عبارات جستجوی SEO در محتوای جدید وب سایت است و محتوای ایجاد شده را می توان به عنوان پست های رسانه های اجتماعی و در نشریات بازاریابی ایمیلی به اشتراک گذاشت. نگاهی به تجزیه و تحلیل برای بازاریابی محتوای شما می تواند چیزهای زیادی در مورد مشتریانتان به شما بگوید: وقتی وارد سایت شما می شوند به دنبال چه چیزی هستند؟ چه نوع محتوایی باعث می شود آنها مدت بیشتری در سایت بمانند و به اطراف خود نگاه کنند؟

چه چیزهایی باعث می شود آنها علاقه خود را از دست بدهند و دور شوند؟ برخلاف روشی مانند PPC، بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است. اگر کاربران برای کسب اطلاعات از سایت شما بازدید می کنند، در حالت ایده آل شما را به عنوان یک مرجع در زمان خرید به یاد خواهند آورد. بازاریابی محتوا یک راه عالی برای افرادی است که از نوشتن و یا تولید ویدیو و صدا لذت می برند. اما مانند بازاریابی دیجیتال به طور کلی، نیاز به مهارت های استراتژیک و تحلیلی قوی دارد.

بازاریابی ایمیلی

 حتی با ظهور رسانه های اجتماعی، برنامه های کاربردی تلفن همراه و سایر کانال ها، ایمیل هنوز یکی از موثرترین تکنیک های بازاریابی است که می تواند بخشی از یک استراتژی بازاریابی محتوا باشد که ارزشی برای مصرف کنندگان فراهم کند و در طول زمان مخاطب را به مشتری تبدیل کند. به گفته انجمن بازاریابی آمریکا، متخصصان بازاریابی ایمیلی نه تنها می دانند که چگونه کمپین های قانع کننده ایجاد کنند، بلکه دسترسی بهینه مخاطبان را نیز درک می کنند و در تجزیه و تحلیل تعاملات و داده های مشتری و تصمیم گیری استراتژیک بر اساس آن داده ها مهارت دارند.

نرم افزار بازاریابی ایمیلی می تواند معیارهای تحلیلی مختلفی را ارائه دهد، اما دو مورد که بازاریابان همیشه در تلاش برای بهبود آنها هستند عبارتند از نرخ باز: درصد گیرندگانی که ایمیل را باز کردند و نرخ کلیک: تعداد گیرندگانی که ایمیل را باز کردند و روی آن کلیک کردند. بازاریابان کارهای زیادی می توانند انجام دهند تا ایمیل های خود را برای کاربران جذاب تر کنند و احتمال باز شدن ایمیل آنها بیشتر باشد که این شامل:

-ایجاد حس فوریت: نوشتن ایمیلی که به گیرندگان شما خبر زمان برای دریافت یک معامله ویژه در حال اتمام است یا اینکه فقط تعداد محدودی از پیشنهاد موجود است، می تواند تعداد افرادی را که به وب سایت شما مراجعه می کنند افزایش دهد.

-ایمیل خود را شخصی سازی کنید: تنظیم ایمیل ها و خطوط موضوعی خود با درج نام گیرنده یک راه اثبات شده برای افزایش نرخ باز و کلیک است.

-به گیرندگان اجازه دهید تنظیمات برگزیده خود را تنظیم کنند: این کار به کاربران امکان می‌دهد مشخص کنند که هر چند وقت یک‌بار می‌خواهند از شما بشنوند، اینکار می‌تواند کمک کند برخی از مشترکین ایمیل شما در لیست شما مشترک شوند و روی ایمیل‌های شما کلیک کنند.

بازاریابی موبایلی

این نوع بازاریابی دیجیتال بر روی دستیابی به مخاطبان هدف شما در تلفن هوشمند یا تبلت متمرکز است. بازاریابی موبایلی از طریق پیام‌های متنی، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، ایمیل و اپلیکیشن‌های تلفن همراه به افراد دسترسی پیدا می‌کند. بازاریابان می توانند پیشنهادات یا محتوای ویژه را متناسب با یک مکان یا زمان جغرافیایی تنظیم کنند. 

 

تجزیه و تحلیل بازاریابی

یکی از مزایای عمده دیجیتال مارکتینگ این است که بسیار قابل پیگیری و اندازه گیری است. امروزه، تجزیه و تحلیل ها به بازاریابان اجازه می دهد تا رفتار کاربر را در سطح بسیار دقیقی ردیابی کنند. در این نوع بازاریابی اینکه چند بار روی یک پیوند کلیک می کنند، چقدر زمان در یک صفحه وب می گذرانند، هر چند وقت یکبار ایمیل ها را باز می کنند و موارد دیگر اهمین زیادی دارند.  بازاریابان باید بتوانند واقعاً معنی داده ها را درک کنند و بفهمند که چگونه باید بهترین استراتژی را ارائه کنند.

درک همه این داده‌ها و استفاده از آن‌ها برای تصمیم‌گیری استراتژیک، بخش مهمی از کار یک بازاریاب دیجیتال است و آن‌ها را از همتایان سنتی خود متمایز می‌کند. ابزارهای زیادی برای اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌های بازاریابی دیجیتال وجود دارد. یکی از پرکاربردترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل بازاریابی، گوگل آنالیتیکس است که می‌تواند به روش‌های تقریباً بی‌پایانی برای اندازه‌گیری عملکرد سایت شما، کلمات کلیدی که کاربران را به سایت شما می‌آورد، نحوه حرکت کاربران در وب‌سایت شما و موارد دیگر سفارشی‌سازی شود.

داشتن تجزیه و تحلیل خوب و دقیق و دانش تفسیر آنها می تواند به بازاریابان کمک کند تا کمپین هایی را که کار نمی کنند به سرعت کاهش دهند و کمپین های بهتری را حول مفاهیمی ایجاد کنند که سابقه موفقیت آمیزی بیشتری دارند. با گذشت زمان، شما فقط از تجزیه و تحلیل برای اندازه گیری کمپین های خود استفاده نمی کنید بلکه تجزیه و تحلیل ها کمپین های شما را اطلاع رسانی کرده و بهبود می بخشند.

 

بازاریابی وابسته یا تاثیرگذار

با برجستگی روزافزون بازاریابی آنلاین، بازاریابی وابسته  که به عنوان بازاریابی تأثیرگذار نیز شناخته می شود در بین بسیاری از سازمان ها برای پر کردن شکاف بین مصرف کنندگان و سازمان ها محبوب شده است. اما بازاریابی وابسته چیست؟ بازاریابی وابسته از محبوبیت روزافزون تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی استفاده می کند. در این روش بازاریابی افرادی که مشهور و البته محبوب هستند به تبلیغ و تعریف از محصول شرکت مورد نظرمی پردازند.

و با همکاری اینفلوئنسرها مخاطبان خود را با پست‌ها، وبلاگ‌ها یا ویدیوها درگیر می‌کنند تا کسب‌وکار بیشتری را برای سازمان شما به ارمغان بیاورند. در چند سال اخیر، بازاریابی وابسته یا اینفلوئنسر با رسانه‌های جدیدی مانند TikTok، Instagram، Youtube و وبلاگ‌ها که شکل اصلی سرگرمی، اخبار و حمل و نقل هستند بسیار رشد کرده است. بازایابی وابسته به یکی از محبوب ترین اشکال بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.

بازاریابان دیجیتال از تیم بازاریابی گسترده و اهداف استراتژیک کل شرکت با اجرای استراتژی های بازاریابی در محیط آنلاین حمایت می کنند. بازاریابان دیجیتال تلاش می کنند تا صدایی برای مشتری و نحوه تعامل آنها با یک برند به صورت دیجیتالی باشند و به طور استراتژیک به کانال های برند برای به حداکثر رساندن سرمایه گذاری، هدایت ترافیک و تبدیل و همچنین مدیریت محتوای دیجیتال یکپارچه نزدیک می شوند.

نیاز به حضور مشتریان در هر زمان به این معنی است که بازاریابان دیجیتال مسئولیت مهمی برای هماهنگی با تغییرات در فناوری، رسانه های اجتماعی و نرم افزار دارند. تکنولوژی به سرعت تغییر می کند. برنامه رسانه های اجتماعی داغ امروزی ممکن است تا سال آینده کاملاً کنار گذاشته شود، اما بسیاری از اصول اساسی بازاریابی یکسان باقی می مانند.

 

 

 

 

 

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *