کدام صفحات سایت را باید نوایندکس noindex و نوفالو کنیم؟

کدام صفحات سایت را باید نوایندکس و نوفالو کنیم؟

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

بدون شک هر وب سایت یا فروشگاه اینترنتی که سر بزنید هزاران لینک شامل دسته بندی، محصولات، بلاگ، برگه و .. دارد. اما آیا همه این صفحا برای گوگل ارزشمند هستند؟ ایندکس شدن این صفحات در گوگل چه تاثیری بر سئوی سایت شما دارد؟

یکی از سئوالات که مشتریان از ما می پرسند اینکه اگر بعضی صفحات سایت را نوایندکس یا نوفالو کرد آسیبی به سایت نمی رسد؟ کدام صفحات سایت را می توان نوایندکس کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سئوال با سئوجان همراه باشید.

کدام صفحات سایت را باید نوایندکس noindex و نوفالو کنیم؟

نوایندکس کردن صفحات سایت بدون دانش سئو ، آسیب جدی به سایت و بیزنس شما وارد می کند. پیشنهاد میکنم اگه تخصصی در این زمینه ندارید قبل از انجام چنین کاری با یک متخصص سئو مشورت کنید.

برای noindex کردن صفحه یا محصولی از سایت می توان با افزونه Yoast Seo یا افزونه  RankMath و سایر افزونه های مشابه این کار را انجام داد. و برای سایت غیر وردپرسی یا اختصاصی از رشته کد زیر استفاده کنید.

<META NAME=”robots” CONTENT=”noindex”>

یا برای نوایندکس و نوفالو کردن از طریق افزودن رشته کد زیر به هدر آن صفحه در سایت:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”/>

یا از طریق فایل robots.txt دسترسی ربات های گوگل به صفحات غیر ضروری را مسدود کنید.

اما هدف ما در این مقاله آموزش نوایندکس نیست. بلکه می خواهیم به شما بگوییم که چرا و کدام صفحات یا لینک های سایت را نوایندکس کنید.

*نکته: بودجه خزش یا Crawl Budget به لینک ها و صفحات سایت شما که در یک دوره زمانی مثلا یک روز یا یک هفته توسط ربات های گوگل ایندکس می شوند که این مورد هم بستگی به میزان منابع سرور و آپدیت سایت و میزان بازدید آن دارد. معمولا سایت های بزرگ کراوال باجت بیشتری دارند.

اما صفحات غیر ضروری کداوم هستند؟

1- لینک های موجود در فوتر سایت شما

اگر به فوتر بعضی سایت ها نگاه کنید که چندین لینک به صفحاتی مثل تماس با ما، درباره ما، حریم خصوصی، رویه بازگرداندن کالا، پرسش و پاسخ و.. مشاهده می کنید.

سئوجان به شما چه به عنوان سئوکار چه به عنوان طراح سایت پیشنهاد می کند که تمامی این صفحات را نوایندکس و نوفالو کنید. چرا که اینگونه صفحات بخاطر قرار گرفتن در فوتر یا هدر سایت در تمامی محصولات و نوشته های سایت شما دیده می شوند. و هر بار که ربات های گوگل سایت شما را کراول می کند با این صفحات برخورد می کنند. در نتیجه بودجه خزش یا کراول باجت سایت شما مصرف می شود.

و همچنین درصدی از اعتبار محصولات و دسته بندی سایت شما به این صفحات می رسید. صفحاتی که به لحاظ اقتصادی و محتوایی هیچ ارزش سئویی برای سایت شما ندارد. اصلا کلیدواژه خاصی ندارند که یوزر با جستجوی آنها از طریق گوگل وارد سایت شما شود. در یک کلام اینها صفحات هدف و ارزشمند شما نیستند!

پس همه اینها را نوایندکس کنید. یا اینکه آنها را از فوتر سایت حذف کنید. تا هر بار که کراولرهای گوگل به سایت شما سر می زنندبا این صفحات مواجعه نشوند. هر چند که وجود آنها برای راهنمای مشتریان و بازدیدکنندگان ضروری هست.

اما به غیر از صفحاتی که در بخش فرانت سایت دید می شوند کدام صفحات و آدرس ها نوایندکس کنیم؟

2- آرشیو نویسنده در یک وبلاگ تک نویسنده

اگر شما تنها نویسنده سایت خود هستید. یا فروشگاه اینترنتی فقط یک اکانت کاربری دارد. صفحه نویسنده شما احتمال 990 با صفحه اصلی وب سایت شما یکسان هست. و ایندکس کردن صفحه نویسنده هیچ فایده ای برای گوگل ندارد. و حتی می تواند محتوای تکراری در نظر گرفته شود. برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری و ایندکس شدن این صفحات در گوگل پیشنهاد می کنم که آرشیو نویسنده را به طور کامل Noindex کنید.

3- پست تایپ های سفارشی

بعضی مواقع شما یک افزونه بر روی سایت نصب می کنید که آن افزونه پست تایپ های سفارشی ایجاد می کند. اگه به صفحات ایجاد شده توسط افزونه نیازی ندارید پیشنهاد میکنم آنها را با استفاده افزونه یواست سئو یا رنک مث نوایندکس کنید.

4- ویژگی های ووکامرس

اگر شما از فروشگاه ساز ووکامرس یا سایر CMS های مشابه استفاده می کنید. حتما می دانید که برای فیلتر کردن محصولات می توان یک سری ویژگی ها مثل رنگ، وزن، سایز و .. به آنها اضافه کرد.

هر کدام از این ویژگی ها که برای محصولات سایت خود تعریف می کنید. در دسته بندی محصولات نمایان شود و هزاران صفحه تکراری ایجاد می کند. که نه تنها ارزش سئویی برای سایت شما ندارد. بلکه باعث ایجاد صفحات تکراری یکسان در نتایج گوگل و در نتیجه افت کلی سایت شما می شود. اگر سایت شما وردپرس هست پیشنهاد می کنیم هر چه سریعتر این ویژگی ها را با استفاده از فزونه سئو نصب شده بر روی آن، بر روی نوایندکس قرار دهید. یا اگر سایت اختصاصی دارید. از برنامه نویس و بک اند خود بخواهید تا با کد نویسی امکان نوایندکس کردن این گونه پست تایپ ها را مهیا کنید.

5- صفحات ووکامرس

صفحات ووکامرس و فروشگاهی سایت خود مثل صفحه /cart و checkout/ یا سایر صفحات مشابه را نوایندکس و نوفالو کنید. چرا که این صفحات محتوای ثابتی ندارند گوگل آنها را ردیابی کند.

6- نتایج جستجوی داخلی:

جستجوی داخلی به اندازه ویژگی های ووکامرس که در مورد 4 به آن پرداخته شده، می تواند برای سایت شما مضر باشد. چرا که این صفحات تکراری در گوگل نیز ایندکس می شوند. و رتبه های سایت شما را به شدت دچار افت می کند.

7-صفحات تشکر از مشتری و عضویت در خبرنامه:

در ابتدای مقاله به این نکته اشاره کردیم که برای پیدا کردن صفحات بی ارزش سایت جهت نوایندکس، ارزش محتوایی و اقتصادیی آنها را در نظر بگیرید. صفحاتی که واقعا هدف نیستندکلیدواژه با ارزشی ندارند. برای شما آورده مالی ندارند. نوایندکس کنید. مثلا صفحه “عضویت در خبرنامه” سایت شما اصلا چیزی نیست که در گوگل کسی به دنبال آن باشد. پس چنین صفحاتی نباید در نتایج گوگل باشند.

8- صفحات مدیریت و لاگین:

صفحات مدیریت و ورود به سایت نیز نباید ایندکس شود. حتی به لحاظ امنیتی نیز نباید قابل دسترسی باشند. اگر از CMS وردپرس استفاده می کنید. خوشبختانه دسترسی گوگل به آن بسته شده.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه دربارهٔ «کدام صفحات سایت را باید نوایندکس و نوفالو کنیم؟»

  1. 7 سال وردپرس کار میکنم
    یکی از بهترین و مفیدترین مقالاتی بود که تا به حال خوندم
    سئوال ذهنی من بود که این صفحات رو بزار ایندکس بشن یا نه.
    رفتم دیجی کالا رو نگاه کردم دیدم اون هم همین کار رو کرد
    درود بر شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *