5 دلیل شایع در کاهش فروش آنلاین سایت

5 دلیل کاهش فروش آنلاین سایت

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

5 عامل مهم در کاهش فروش آنلاین سایت یا فروشگاه

امروزه به شکل باور نکردنی تجارت های آنلاین در حال غلبه بر تجارت های سنتی هستند. تجارت آنلاین یا الکترونیک که شامل خرید و فروش، بازاریابی و ارائه خدمات از طریق اینترنت در صفحات وب و همچنین شبکه های مجازی گسترش یافته، امروزه بسیاری از کاسبان و فروشندگان را به سمت خود کشیده است. کسب و کاری کم دردسر که با استفاده از تکنیک های سئو و تبلیغات در فضای وب به اوج رشد خود می رسد. اما بسیاری از این فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات از افت شدید فروش خود گلایه دارند. مشکلی که هنگام برخورد با آن توصیه می شود تصمیم عجولانه نگیرید. ما در این مقاله قصد داریم تا به 5 عامل مهم و شایع در کاهش فروش آنلاین شما بپردازیم، عواملی که مطمئنا یکی از آنها باعث این معضل به وجود آمده برای تجارت اینترنتی شما شد.

هر کسب و کاری بالا و پایین ها را تجربه می کند و این از ویژگی های مهم هر تجارتی به حساب می آید. کسب و کارهای خود را یک کشتی فرض کنید و عوامل کاهش دهنده فروش آن را سوراخ هایی در نظر بگیرید که در کف کشتی قرار دارند و باعث غرق شدن این کشتی می شوند. ما در این بخش علاوه بر اینکه سوراخ های کشتی یعنی عوامل کاهش دهنده فروش سایت را به شما نشان می دهیم، راه حل های مناسب برای مسدود کردن این سوراخ ها یعنی حل این مشکلات را به شما ارائه می دهیم.

1. کاهش ترافیک سایت

اگر متوتجه کاهش درآمد یا افت فروش سایت خود شده اید، باید به اطلاعات سایت خود از جمله ترافیک سایت دسترسی پیدا کنید. اولین گام استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است. ابزاری که اطلاعات سایت را رصد کرده و با ارائه داده ها و گزارشات سایت به شما کمک می کند تا سایت خود را بهبود دهید. هنگام ایجاد یک تغیر چشمگیر در تبلیغات سایت خود و لینک های آن سعی کنید این تغیر را در دو مرحله انجام دهید تا از کاهش ناگهانی ترافیک سایت خود جلوگیری کنید. در برخی موارد کاهش ترافیک سایت به خدماتی که ارائه می دهید یا محصولاتی که می فروشید بستگی دارد. به عنوا مثال اگر فروشگاه شما اقلام فصلی مانند لوازم ورزشی، لباس و غیره را می فروشد، کاهش ترافیک سایت در بعضی از فصل ها طبیعی است.

اما چه  عواملی در کاهش ترافیک سایت دخالت دارند؟ اگر ترافیک سایت کاهش یافته مطمئن باشید که عامل اصلی کاهش فروش آنلاین شما است. عوامل زیادی در کاهش ترافیک سایت دخالت دارند که از مهمترین آنها می توان به لینک های جدید به خصوص بک لینک های سایت های نه چندان معتبر، لینک های گم شده که شامل بک لینک های حذف شده یا بک لینک هایی است که به طور موقت از دسترس خارج شده اند، جریمه های دستی و الگوریتمی گوگل که بیشتر به خاطر بک لینک های داده شده به صفحات آسیب دیده است و تغیر مسیرهای حذف شده که برای حفظ رتبه بندی سایت بسیار مهم هستند.

2. قیمت گذاری نامناسب و صفحه محصول ضعیف

بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند به صورت حضوری یک محصول را خریداری کنند، تا اطلاعات بیشتری از محصول به دست بیاورند. اما یک فروشگاه آنلاین هم می تواند با در نظر گرفتن یک صفحه محصول بسیار قوی اطلاعات کاملی از محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار دهد. یک صحفه محصول در حالت ایده آل باید دارای توضیحات کامل، تصاویر، ویدئو، مشخصات فنی، توضیحات کوتاه، نظرات کاربران و قابلیت دسترسی آسان به دکمه خرید را داشته باشد.

علاوه بر این قیمت گذاری مناسب برای یک محصول یا خدمت می تواند میزان فروش را افزایش دهد. در این کار باید تخصص لازم را داشته باشید تا بتوانید استراتژی های قیمت گذاری محصولات خود را رعایت کنید، در غیر این صورت بسیاری از مشتریان به محض مشاهده قیمت سایت شما را ترک کرده و همین عاملی بسیار مهم در کاهش ترافیک سایت به حساب می آید. بسیاری از فروشندگان برای افزایش میزان فروش خود قیمت پایین را در نظر می گیرند، اما جالب است بدانید که در بسیاری مواقع با شکست روبرو می شوند، چرا که در نظر گرفتن قیمت پایین نسبت به سایر فروشگاها ذهنیت مناسبی در مشتریان ایجاد نمی کند. قیمت گذاری محصولات یا خدمات شما باید با توجه به رقبا و همچنین به صورت مرحله ای صورت بگیرد.

3. وب سایت شما کاربر پسند نیست

یک وب سایت قبل از اینکه برای موتورهای جستجوی گوگل بهینه شود باید برای کاربران و مشتریان بهینه شود. در همین راستا موتورهای جستجو پارامترهایی را در نظر گرفته اند که با استفاده از آن یک سایت کاربر پسند را شناسایی می کنند. اگر رضایت کاربران را از سایت خود به دست نیاورید، مطمئن باشید که با معضل کاهش ترافیک سایت و فروش آنلاین روبرو می شوید.

اگر عنوان سئویی که برای محتوای خود در نظر می گیرد با متن محتوا همخوانی نداشته باشد، مطمئنا نمی توانید یک کاربر را زمان زیادی در آن صفحه نگه دارید و با توجه به الگوریتم های نمره دهی گوگل این صفحه از سایت شما نمره منفی دریافت می کند. یک سایت کاربر پسند باید دارای ویژگی های زیر باشد:

موضوع سایت تاثیر بسیار مهمی در جذب کاربران دارد
سایت خود را برای پلتفرم های مختلف بهینه کنید
نوع طراحی سایت در میزان کاربر پسند بودن آن تاثیر دارد
آپدیت به موقع سایت
رابط کاربری آسان برای دسترسی بهتر به خصوص در سایت های فروشگاهی
و موارد دیگر

بنابراین هنگام طراحی سایت به این نکات توجه کنید تا بتوانید یک سایت کاملا کاربرپسند طراحی کرده و با استفاده از آن تجارت خود را گسترش داده و ترافیک زیادی از کاربران را به سوی کسب و کار خود هدایت کنید.

4. فرایند پرداخت آنلاین بسیار سخت است

اگر تا قبل از این مرحله تمامی نکات را رعایت کرده اید و سایت شما هیچ یک از ایرادهای ذکر شده در بالا را نداشته باید بگویم که شما نیمی از نبرد مقابله با کاهش فروش آنلاین سایت را برنده شدید. اما از دیگر مواردی که نقش بسیار مهمی در کاهش فروش آنلاین شما دارد می توان به مشکلات پرداخت آنلاین اشاره کرد. ساخت درگاه پرداخت آنلاین یا اینترنتی هنگام طراحی سایت یک موضوع بسیار مهم است که تاثیر بسیاری در ایجاد ترافیک و افزایش فروش دارد.

برای درک بهتر، محصولات یا خدمات سایت خود را همانند یک منظره گردشگری زیبا فرض کنید و فرایند خرید آنلاین آن را به عنوان مسیر این منظره فرض کنید. مطمئنا اگر شما قصد رفتن به آن منظره زیبا را داشته باشید(قصد خرید محصول را داشته باشید) اما مسیر رفتن به آنجا دشوار باشد (فرایند خرید آنلاین سخت و پیچیده باشد) از رفتن به آنجا منصرف می شوید(از خرید محصول منصرف می شوید).

در بهترین حالت ممکن برای خرید آسان از طریق درگاه پرداخت اینترتی توصیه می شود فرایند پرداخت میهمان را فعال کنید تا مشتری بدون ورود به سیستم سفارش خود را ثبت کرده و هزینه آن را پرداخت کند. علاوه بر این در بخش پرداخت آنلاین ارتباط بیشتری با مشتری ایجاد کنید تا بداند که در کجا قرار دارد. از بهترین درگاه های پرداخت اینترنتی در ایران می توان به زرین پال و زیبال اشاره کرد.

5. مشکل فنی در وب سایت شما وجود دارد

وجود یک مشکل فنی در سایت مطمئنا پنجمین عامل کاهش فروش آنلاین سایت شما است. قبل از هرکاری شما باید اعلان هایی را تنظیم کنید تا مشکلات سایت را به شما گزارش دهند. در اولین مرحله برای شناسایی مشکلات فنی سایت خود به سراغ صندوق ورودی ایمیل مدیر سایت بروید تا در صورت مشاهده هر گونه مشکل فنی مطابق با دستورالعمل های ارسال شده همراه گزارش خطا آنها را برطرف کنید.

اما مشکلات فنی وب سایت که باعث کاهش فروش آنلاین سایت می شوند بیشتر به خاطر تغیر در افزونه ها نظیر نصب، حذف یا غیرفعال کردن آنها است. مورد مهم دیگر محدود شدن حافظه PHP سایت که در این صورت باید این محدودیت را برطرف کنید. در صورت نصب و راه اندازی قالب جدید یا ایجاد تغیر در کدنویسی سایت شما با مشکلات فنی مواجه می شود که دسترسی کاربران به آن محدود می شود و در نتیجه باعث کاهش ترافیک سایت و در ادامه آن هم کاهش فروش آنلاین می شود.
اگر کنجکاو هستید که مشکلات سایت را خودتان برطرف کنید، در اقدام های اولیه برای سایت های وردپرس افزونه WP Debug را فعال کرده، از بروز بودن نسخه PHP هاست مطمئن شوید، افزونه ها و قالب سایت را بررسی کرده و محدودیت های حافظه PHP را برطرف کنید.علاوه بر تمامی موارد ذکر شده سایت شما می تواند مشکلات ناشناسی داشته باشد که تنها یک متخصص سئو یا طراحی سایت بتواند آنها را برطرف کند.

سئوجان در این رابطه به شما توصیه می کند قبل از هر اقدامی با یک متخصص سئو مشورت کرده تا هر گونه مشکل را در سایت خود ریشه کن کنید. با توجه به الگوریتم های پیچیده گوگل برای رتبه بندی صفحات عوامل زیادی می توانند نمرات سایت شما را کاهش دهند که در ادامه آن کسب و کار آنلاین شما به خطر می افتد.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *