دلایل کاهش فروش در کسب و کار

10 دلیل شکست بیزنس ها و کاهش فروش آنها

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

از دوران باستان تا کنون فروش و درآمد فاکتور اصلی هر بیزنس و کسب و کاری بوده و خواهد بود. میزان موفقیت کمپانی های بزرگ جهان و حتی رتبه بندی برترین بیزنس های جهان بر اساس میزان درآمد، فروش، تعداد مشتریان است. یک بیزنس مدت زمان زیادی نمی تواند به اسم و برند خود دلخوش کند. اگر درآمد و فروش قابل قبولی نداشته باشد. حتی اگر برند نوکیا و یاهو باشد دیر یا زود باید منتظر ورشکست شدن خود باشد. بیزنس های بزرگی در جهان بودن که بخاطر نادیده گرفتن نکاتی که سئوجان در این مقاله به آنها اشاره می کند، دچار ورشکستگی شدند.

با این حال صاحبان برخی کسی و کارها که دچار ورشکستگی شدند, از دلایل این اتفاق باخبر نیستند و چه بسا اگر زودتر به این شرایط آگاه بودند می توانستند جلوی فاجعه ورشکستی را بگیرند. به همین دلیل باید بدانید درک هر بخش از فرایند فروش برای شما حیاتی است بخصوص اگر صاحب کسب و کاری هستید. فروش به تنهایی اتفاق نمی افتد. بخش های مختلفی باید دست به دست هم بدهند تا شما رشد پیدا کنید و فروش خوبی داشته باشید. عواملی استراتژی بازاریابی, محصول و خدمات پس از آن, مدیریت, پاسخگویی , بازار …این عوامل باید با هم کاملا هماهنگ باشند. با این حال، مهم نیست که چقدر تلاش می کنید تا کسب و کار را تا حد امکان سرپا و فعال نگه دارید تا عملکرد فروش خوب و بازهی قابل قبولی داشته باشید، باز هم ممکن است مسائلی نادیده گرفته شوند که تأثیر مستقیمی بر درآمد دارند. حتی ممکن است از برخی از آنها آگاه نباشید.

دلایل کاهش فروش در کسب و کار

دلایل کاهش فروش و نحوه معکوس کردن آن

در ادمه این مقاله با ما همراه شوید تا از دلایلی که عملکرد شما را در فروش پایین می آورد و ممکن است نادیده گرفته شده باشد آگاه شوید. اطلاع از این عوامل به شما در افزایش حجم فروش کمک کند.

1. عدم توجه به نیازهای مشتری

درک مشتری و آگاهی از نیازهای آنها برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم است. اگر کسب و کارها ارتباط خود را با مشتریان خود قطع کنند و نتوانند نیاز های واقعی آنها را شناسایی کنند، پس در نتیجه نمی توانند برای فروش بیشتر برنامه ریزی کنند. درک رفتار مشتری، پذیرش بازخورد و واکنش مناسب, تحلیل روند رشد فروش، به صاحبان کسب و کار این آگاهی را می دهد که دقیقا چه پاسخ هایی بدهند. در ادامه لازم است سوال های زیر را در رابطه با مشتریان از خود بپرسید.

– آیا مشتریان از محصولات یا خدمات فعلی شما راضی هستند؟

– آیا آنها خدمات بیشتری را می خواهند؟ مزایای بیشتر؟

– آیا آنها هنوز هم محصولات شما را دوست دارند؟

یافتن پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی خود را بهبود بخشید یا شاید لازم باشد آنها را تغییر دهید!

2. شرایط کاری بد

یکی از مهم ترین عواملی که گاهی نادیده گرفته می شود، شرایط بد کاری است. کارمندان باید در حوزه کاری خود خوشحال و راحت باشند، احساس امنیت شغلی داشته باشند, در غیر این صورت مانع از بهره وری می شود که به نوبه خود بر عملکرد فروش شما تأثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال می توان به ارائه فرصت های تفریحی برای کارکنان اشاره کرد. تا از این طریق کارمندان از جایگاه شغلی خود احساس رضایت کنند و این رضایت را در انجام دادن درست کار نشان می دهند. 

3. محصول یا خدمات شما ارزش پیشنهادی منحصر به فردی ندارند

اجازه دهید درک این مورد را با یک مثال ساده توضیح دهیم. یک سایت تجارت الکترونیکی به نام “Pipcorn” وجود دارد که در آن مینی پاپ کورن را به صورت آنلاین و اینترنتی می فروشند. حتما می دانید انواع مختلفی از پاپ کورن در سوپرمارکت ها وجود دارد، برخی از آنها را حتی می توانید در خانه به صورت خانگی درست کنید. در اینجا از شما می پرسم چه چیزی پاپ کورن Pipcorn را آنقدر خاص می کند که باید آن را اینترنتی  سفارش دهید؟

این برند ادعا می کند چیزی که محصول آنها را از سایر پاپ کورن ها متمایز می کند این است که کوچک هستند و به هضم راحتی دارند و طعم منحصر بفردی دارند. آنها همچنین ادعا می کنند که تازه و بسیار ترد هستند. جالب است بدانید آنها آنقدر موفق هستند که توزیع گسترده ای در سراسر ایالات متحده دارند که نشان دهنده فروش بالای این محصول می باشد. پس نتیجه می گیریم این ویژگی ها, یکی از عواملی هستند که محصول شرکت شما را از دیگر رقبا متمایز می کنند و اساسا ارزش پیشنهادی آن را ایجاد می کنند. 

4. سوء مدیریت یا شکست رهبری

تصمیمات تجاری باید مطابق با چشم انداز شرکت باشد. یک تصمیم اشتباه از طرف مدیریت می‌تواند باعث شود که کسب‌ و کار از بین برود و شکست بخورد. بسیاری از کسب و کارها به دلیل مدیریت ضعیف شکست می خورند. شاید کل مجموعه شما با بهترین شرایط در حال فعالیت باشد ولی یک تصمیم نادرست در شرایط بحرانی زحمات چند ساله شما را برباد دهد و ورشکست شوید. سپردن اختیارات نادرست، مدیریت ضعیف کارکنان، مشکلات مالی، فرهنگ ناسالم، عدم پذیرش تغییرات. اینها تنها نمونه هایی از رهبری ضعیف هستند که باید از آنها دوری کنید. 

5. تغییر و تحولات بی موقع

ابتدا تصور کنید که کسب و کارتان برای دو ماه عالی است.فروش زیادی داشتید و متعاقبا سود خوبی داشتید. تجارتتان بهتر از حد انتظارتان پیش رفته و درآمدها نسبت به پیش بینی های اولیه شما دو برابر شده است. بنابراین، شما افراد بیشتری را استخدام می کنید و کالاهای بیشتری به دست می آورید. ولی بعد از گذشت شش ماه مردم دیگر محصول را نمی خرند. مشتری دیگر سراغ شما نمی آید. در این مرحله باید بگوییم هنوز آماده ارتقاء به آن سطح نبود. بنابراین شما فقط زمانی تغییر و تحولات ایجاد کنید که آمادگی آن را داشته باشید. سعی کنید تغییر تحولات با روند ملایمی به پیش ببرید. نه اینکه یک شبه همه چیز را تغییر دهید. نداشتن آمادگی برای رفتن به سطح بالاتر مساوی با شکست شماست.

کم نبودن بیزنس های بزرگ و کوچکی که مدت زمان کوتاهی رشد داشتند و مدیران آنها سریعا دست به کار شدند نیروهای جدید استخدام کردن، دفتر و ساختمان جدید گرفتند و حتی تجهیزات خود را به روز رسانی کرده. تغییر تحولاتی که به لحاظ زمانی غیر منطقی بود حتی انتظارات کارکنان خود را بالا برده اند. برای مثال نیروی کاری که در منطقه جنوب تهران کار با فلان حقوق کار می کند اگر ببیند که دفتر شرکت به شمال تهران منتقل شده آن نیرو دیگر به حقوق جنوب تهران راضی نیست! باید انتظارت و تغییرات شرکت بر حسب میزان درآمد بلند مدت آن تغییر کند. نه بر اساس احساسات و تصمیمات غیر منطقی!

6. بازاریابی و فروش همسو نیستند

فروش و بازاریابی باید هر دو در یک راستا حرکت کنند و همکاری دو طرفه داشته باشند. در غیر این صورت بر عدم فروش می انجامد. فروش به تلاش ها و استراتژی های بازاریابی بستگی مستقیم دارد. یک استراتژی بازاریابی هدفمند, که بر اهداف ماهانه و سرنخ های واجد شرایط تمرکز داشته باشد به افزایش فروش و سود بیشتر کمک می کند.

7. حضور پررنگ در فضای مجازی برای پشتیبانی از فروش

 
حضور فعال در فضای مجازی و یا شبکه های اجتماعی نقش بزرگی در دنیای مدرن برای تجارت شما ایفا می کند. حضور پررنگ و فعال می تواند مشتریان بالقوه برای شما ایجاد کند و آنها را به سوی شما روانه کنند. . به عنوان مثال، اگر کسب‌ و کار شما هیچ حساب رسانه‌ ای اجتماعی نداشته باشد مردم چگونه از وجود شما مطلع می‌شوند؟ به خصوص در این شرایط کرونا و رشد خرید های اینترنتی و به دنبال آن عدم خرید های حضوری. این موضوع را در نظر بگیرید که به چه صورت می توانید در این فضا تاثیر گذار باشید و از راه دور مشتریان بالقوه خود را به سمت فروش هل دهید. 
 

8. عدم توجه به رقبا

 
ممکن است رقیب شما به تازگی محصول جدیدی با ویژگی های عالی عرضه کرده باشد که بر همه رقبای فعلی برتری دارد، اما شما نمی دانستید که این اتفاق می افتد و از عرضه این محصول اطلاعی نداشتید. این عدم آگاهی اشتباه بزرگی است. شما باید همیشه تمام حرکات رقیب خود را زیر نظر بگیرید تا بتوانید اقدامات فوری انجام دهید و استراتژی هایی را اعمال کنید که شما را در بازار رقابتی نگه دارد. باید پا به پای رقبا حرکت کنید و میدان را خالی نکنید تا از قافله عقب نمانید. 
 

9. کارکنان که به خوبی آموزش ندیده اند

 
آموزش باید همواره در کنار ارائه خدمات کارکنان برای ارتقا سطح کیفی آنها به کار گرفته شود. تا اثربخشی کارکنان تضمین شود. به عنوان مثال، نمایندگان خدمات مشتری بدون آموزش کافی نمی توانند به درستی با مشتریان ارتباط برقرار کنند. زمان و منابع را برای آموزش مناسب در تمام زمینه های کسب و کار خود در نظر بگیرید. کارکنان شما نباید هیچوقت از قافله آموزش به مراحل بالاتر عقب بمانند.
 

10. بی توجهی به مشتری و نادیده گرفتن فید بک ها

 
با مشتریانی که همیشه از کسب و کار شما حمایت می کنند باید به خوبی رفتار کنید. ارتباط  صادقانه و درست با مشتری باید از اهمیت بالایی برای شما و تمامی مجموعه شما برخوردار باشد. یک مشتری ناراضی می تواند تأثیر منفی زیادی بر شرکت شما داشته باشد، به خصوص اگر آن مشتری نارضایتی خود را در رسانه های اجتماعی منتشر کند. کارت‌ های تخفیف را برای مشتریان وفادار خود ارائه دهید تا بدانند ارزش دارند و شما را در ادامه مسیر کسب و کارتان همراهی کنند.
از اینکه مشتریان شما نارضایتی خود را اعلام می کنند ناراحت نباشید. اتفاقا باید از آن استقبال کنید چون دارید فیدبک دریافت می کنید. حتی اگه مشتری ناراضی هست صدایش را بشنوید. گوش دادن به صدای مشتری ناراضی یعنی دریافت مشکلات و اقدام جهت رفع آنهاست. تا زمانی که از مشتریان فیدبک دریافت نکنید نمی توانید جهت رفع مشکلات محصولات و خدمات خود کاری کنید.
اینکه خدمات و محصولات شما سال گذشته عالی بودن، دلیل بر این نیست که برای همیشه عالی خواهد بود. پیدا شدن رقیب های جدیدتر با محصولات به روز و بهتر می تواند باعث نارضایتی مشتریان شما و در نتیجه از دست رفتن آنها شود.
بدون شک اگر 150 پیش در آمریکا اگر مردم پراید یا تیبا سوار میشدن هیچ کس اعلام نارضایتی نمی کرد. اما اکنون مردم آمریکا حتی به محصولات کمپانی بزرگی مثل تویوتا ایراد می گیرند!
 
 
نظرات نهایی شما در مورد کاهش فروش
 
اگر حجم فروش شما رو به کاهش است یک علامت هشدار دهنده است که مشکلاتی در مجموعه شما وجود دارد. این زنگ خطر را جدی بگیرید و به دنبال یافتن مشکل بگردید. هر یک از نکات ذکر شده را در کسب و کار خود بررسی و به ارزیابی بپردازید و اگر با هر کدام از این مشکلات روبرو شدید در جهت حل سریعتر آن کوشا باشید. مجموعه سئوجان امیدوار است شما در کسب و کار خود همیشه پر فروش باشید!

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *