بازدید سایتم زیاد شده اما مشتری و فروش ندارم!

بازدید سایتم زیاد شده اما مشتری و فروش ندارم!

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

مطمئناً شما این جمله را از مدیران و صاحبان سایت های زیادی شنیده اید. که بازدید سایت آنها بهتر شده اما زنگ خور و سفارش ندارند. یا بعضی ها از آنها می گویند که بازدید سایت کم نشده اما فروش خیلی کم شده حتی گوشی آنها زنگ هم نمی خورد!
یا بعضی از آنها می گویند که سایت رقیب یا دوست به اندازه نصف سایت من ورودی گوگل ندارد اما 5 برابر من سفارش دارد؟

از خرابی بازار و کاهش قیمت دلار و تحریم و برجام بی سرانجام که بگذریم حتما این حجم از بازدید و نداشتن سفارش دلایل دیگری دارد. که در این مقاله سئوجان به بررسی و چرایی آن می پردازد. مشکلی که سالهاست مدیران سایت ها و فروشگاه های اینترنتی را آزار می دهد. در این مقاله به شما می گوییم که چرا با وجود بازدید نسبتا خوب یا افزایش بازدید، حتی تلفن خراب شده هم زنگ نمی خورد!؟

1-صفحات هدف و محصولات کلیدی بازدید ندارند

بعضی از مشتریان سئو ما می گویند که فروشگاه ما روزانه بیش از هزار نفر ورودی گوگل دارد اما متاسفانه بعضی روزها حتی دوتا سفارش هم نداریم چرا؟

در جواب این سئوال باید بگوییم که برای افزایش فروش و داشتن مشتری فقط بازدید از گوگل ملاک نیست نوع بازدیدکننده و صفحات فرود و جایگاه لینک های شما در گوگل بسیار مهم هست. کیفیت بازدید کننده از گوگل را نوع صفحه هدف و محصول تعیین می کنند!

اگر از آمار بازدید و سالم بودن فرایند خرید سایت خود مطمئن هستید برای رفع مشکل نداشتن زنگ خور و سفارش در اولین گام بازدید سایت خود را بررسی کنید ببنید که بیشترین بازدید مربوط به چه صفحاتی از وب سایت هست. آیا بازدید مربوط به صفحات و محصولات هدف شما هستند یا محصولات ناموجود؟ یا مطالب بخش بلاگ؟
ممکن است سایت شما در کنار محصولات بخش بلاگ هم داشته باشد ممکن است محصولات اصلی شما اصلا در نتایج گوگل جایگاهی نداشته باشند

مثلا شما سایت فروش موبایل دارید. که بخش بلاگ و آموزش هم دارد. مطمئنا یوزر بخش آموزش برای شما آورده مالی ندارد یوزر بخش خرید برای شما مهم هست. مثلا کسانی که با جست جوی کلیدواژه ” خرید گوشی سامسونگ” وارد سایت شوند مهم هست نه بازدیدکننده ای که با جستجوی عبارت ” افزایش سرعت اندروید” وارد سایت شود.

جایگاه صفحات هدف و محصولات اصلی خود را در گوگل بررسی کنید ببینید رتبه های شما چگونه است. کجای گوگل قرار دارید؟ رتبه های خود را با سایت دوست یا رقیب که 5 برابر شما مشتری و سفارش دارد مقایسه کنید!

به گوگل آنالیتیک مراجعه کنید ببینید صفحات اصلی سایت که بیشترین بازدید از گوگل را دارند آیا محصولات و صفحات هدف شما هستند؟ اصلا وضعیت صفحات هدف شما چگونه هست؟

اینجاست که به کیفیت بازدید کنندگان سایت خود پی می برید بدون شک برای یک فروشگاه اینترنتی داشتن 100 نفر ورودی گوگل با صفحه فرود ” دسته موبایل” یا ” گوشی سامسونگ فلان مدل” بهتر از 1000 نفر یوزر مربوط به صفحه بلاگ یا آموزش آن سایت هست.

پس قبل از اینکه تعداد بازدید سایت خود را ملاک قرار دهید. کیفیت بازدید و نوع صفحات فرود را نیز بررسی کنید. هر بازدیدی، بازدید نیست. بر روی لینک ها و صفحات با ارزش سایت خود سرمایه گذاری کنید.

محصولات ناموجود را بررسی کنید!

ممکن است بازدید مربوط صفحات و محصولات ناموجود باشد. یا محصولاتی باشد که فروش خوبی داشتند و شما نداشته باشید وقتی چنین محصولاتی پربازدیدی دارید در صورت امکان به دنبال موجود کردن کالا برای آنها باشید. تا مشتری با دست خالی سایت شما را ترک نکند.

صفحات 404 و بی کیفیت را بررسی کنید!

صفحات ناموجود یا 404 را بررسی کنید شاید بیشتر بازدیدها به چنین صفحاتی ختم شود و یوزر نتواند محصولات واقعی شما را پیدا کند. یا یوزر به دسته هایی از محصولات هدایت شود که هیچ محصولی نداشته باشد. یا صفحاتی باشندبه لحاظ محتوایی بسیار ضعیف باشند. و مشتری سریع سایت شما را ترک کند.

2- مقایسه با سایت های رقیب!

اگر به لحاظ آنچه در گزینه یک گفته ایم سایت شما اوکی هست و بازدید سایت مربوط به صفحات و محصولات اصلی هست. سایت خود را با سایت های رقیب مقایسه کنید. شایت قیمت شما نسبت به سایت دیگر بسیار بالاست. با توجه به تجربه ای که در این زمینه داریم یکی از دلایل کاهش سفارشات سایت همین بالا بودن قیمت نسبت به سایت های رقیب هست. بخصوص سایت هایی که زمینه رقابت بالایی دارند. امروزه مثل چند سال پیش نیست که فقط یک سایت باشد آن هم شما و یوزر بدون بررسی قیمت و مقایسه با سایت های رقیب از شما خرید کند. چرا که شما در دهه سوم قرن بیست یکم حتی در ساده ترین زمینه ها صدها سایت رقیب دارید. کاربر با یک جستجو در اینترنت به راحتی پایین ترین قیمت را پیدا می کند.

موارد زیادی داشتیم که چند فروشگاه اینترنتی به لحاظ قیمت گذاری دائما در حال رقابت با همدیگه بودند. و هر روز با چک کردن قیمت سایت رقیب، قیمت های خود را کاهش می دادند!

حتی اگر دیجی کالا هم باشید بیش از 80 درصد مشتریان به سراغ سایتی می روند که قیمت ارزانتری داشته باشد فریب سابقه و برند خود را نخورید. ملاک قیمت ارزان تر و خدمات بهتر هست. نه داشتن برند بزرگ و با سابقه!

دلخوش به این مقدار نباشید!

همیشه به محتوا و کالاهای قدیمی خود چندان دلخوش نباشید بررسی کنید ببینید این روزها در بازار سایت های رقیب شما چه خدمات و کالایی را می فروشند. از یک متخصص سئو بخواهید که ترند گوگل حوزه کاری شما را بررسی کند ببینید این روزها چه کلیدواژه هایی چه کالا هایی مشتری دارند. در صورت امکان آنها را موجود کنید. تا بتوانید فروش خوبی داشته باشید. اینکه در سال 1400 روزانه 50 تا سفارش دارید تضمین نمی کند که در سال 1402 هم همین تعداد سفارش را داشته باشید. باید قبل از اینکه بیزنس شما به لحاظ سفارش و مشتری افت کند جهت پیشرفت آن برنامه ریزی و اقدام کنید. از وضع موجود راضی نباشید همین رضایت از وضع موجود بلای جان شرکت های بزرگی مثل نوکیا شده که در نهایت از یک شرکت 400 میلیارد دلاری به یک شرکت 9 میلیارد دلاری سقوط کرد!

استراتژی قیمت گذاری و حمل و نقل را بررسی کنید!

هنگام مقایسه فروشگاه اینترنتی خود با سایت های رقیب حتما علاوه بر قیمت گذاری، حمل نقل را هم بررسی کنید. برای مثال شما که ساکن تهران هستید باید بدانید که درصد بالایی از مشتریان مربوط به شهر تهران هستند. نوع حمل نقل کالا و سرعت ارسال آن برای مشتری بسیار اهمیت دارد. این روزها ارسال با پیک و تحویل سریع برای مشتریانی تهرانی بسیار اهمیت دارد. یا برای بعضی از مشتریان شهرستانی ارسال با تیپاکس نیز اهمیت بالایی دارد. وقتی دارید سایت خود را با رقیب ها مقایسه و بررسی می کنید روش های حمل نقل را هم بررسی کنید. نداشتن روش حمل نقل پیک موتوری و تیپاکس باعث می شود که در رقابت با دیگر سایت ها شکست بخورید. و مشتری سایت رقیب را بخاطر ارسال سریع و آسان به شما ترجیح دهد.

داشتن درگاه پرداخت آنلاین و نماد اعتماد

موردی که بسیار از مدیران سایت ها و صاحبان کسب و کار اینترنتی آن را نادیده می گیرند. عدم توجه به نماد اعتماد و درگاه پرداخت آنلاین هست. اگه واقع بین باشیم باید بپذیریم که درصد بسیار بالایی از مشتریان به سایت های فاقد نماد و درگاه پرداخت آنلاین، اعتماد نمی کنند. حتی اگر سایت قدیمی باشید ممکن است برای بعضی از یوزرهای جوان سایت، جدید باشید. پس نباید انتظار داشته باشید که به شما اعتماد کنند. بدون داشتن درگاه پرداخت یا نماد اعتماد رقابت را به سایت های حریف واگذار می کنید.

3- بررسی کیفیت صفحات و محصولات هدف!

اگه سایت شما به لحاظ آنچه در گزینه های بالا ذکر شده،  اوکی هست و صفحات پر بازدید همان محصولات هدف شما هستند. پس بدانید مشکل از کیفیت صفحات هدف و تجربه کاربری شماست. صفحات سایت خود را به لحاظ محتوایی، رابط کاربری، سرعت لود و .. با سایت های رقیب مقایسه کنید.

در باره میزان رضایت از سایت خود از مشتریان نظرخواهی کنید. حتی اگر نیاز شده با آنها به صورت تلفنی تماس بگیرید از آنها بخواهید که صادقانه نقاط ضعف و قوت سایت شما را ذکر کنند حتی از آنها بخواهید نقاط ضعف و هر آنچه باعث تجربه بد مشتری از سایت شما شده را بیان کنند. تا با برطرف کردن آنها به پیشرفت سایت خود کمک کنید.

4- شاید محصولات و خدماتی که دارید دیگر مشتری نداشته باشد!

اگر شما سال گذشته فروش و مشتری خوب داشته اید دلیل نمی شود که همیشه فروش داشته باشید. شاید محصولاتی که قبلا می فروخته اید دیگر مشتری نداشته باشند. پس این مورد را به دقت بررسی کنید چرا که با آمدن کالای جدید به بازار، میران فروش کالاهای قدیمی بسیار کم می شود. اینکه سایت شما 2 هزار یا 500 تا محصول دارد دلیل نمی شود که حتما سفارش خوبی داشته باشد. شاید اصلا محصولاتی که شما دارید جامعه آماری چندانی نداشته باشند که بخواهند از سایت شما خرید کنند.

پس همیشه سایت خود را با کالا و خدمات جدید به روز کنید. اگه به روز نباشید سایت های رقیب مشتریان و بازدیدکنندگان شما را جذب می کند. در نتیجه باید منتظر نابودی وب سایت و بیزنس خود باشید.

5- رفتار گذشته خود را بررسی کنید!

در روزهای خوب و اوج فروش سایت با مشتری چه رفتاری داشته اید؟ تجربه کاربری و مشتری مداری شما چگونه بوده؟ اخلاق کاری شما در روزهایی که خوب مشتری داشته اید و سرتان شلوغ بود چگونه بود؟ آیا خدماتی که به مشتری داده اید یا کالاهایی که به مشتری ای فروخته اید کیفیت و ارزش واقعی داشتند؟ یا جنس فیک و بی کیفیت به مشتری فروخته اید؟ میزان رضایت مشتریان خود را بررسی کنید. چند درصد مشتریان قدیمی را توانسته اید باز به سایت برگردانید و از شما خرید کنند؟

بعضی بیزنس ها به غیر از فروش خدمات و محصولات خود، دیگر به هیچی فکر نمی کنند. اصلا رضایت مشتری برای آنها مهم نیست آنها فقط به فروش و پولی که به دست می آورند فکر می کنند. در یک کلام این چیزی به نام تجربه کاربری در تفکر این دسته از افراد وجود ندارد!
فقط اولین فروش ملاک نیست. مهم این هست که مشتری باز هم از شما خرید کند. مطمئنا اگر از کیفیت کالا و خدمات شما راضی باشد باز هم به سراغ شما می آید. این بار نه از طریق جست جوی فلان محصول در گوگل بلکه با جستجوی برند و اسم سایت شما در گوگل وارد سایت می شود.

بررسی کنید ببینید چند درصد بازدید کنندگان سایت با جستجوی برند و اسم سایت “مثلا سئوجان” از گوگل وارد سایت می شوند؟؟ اینها مواردیست که نمی توان به سادگی آنها را نادیده گرفت! سایت هایی که بیش از 20 درصد ورودی گوگل آنها با کلیدواژه برند و اسم سایت باشد یعنی در کار برند سازی تا حدودی موفق عمل کرده اند. و رابطه مستقیمی بین درصد ورودی گوگل با اسم برند سایت و جایگاه سایر لینک ها در نتایج گوگل می باشد.

6- فرایند خرید از سایت خود را ساده و سریع کنید

یکی از دلایل کاهش سفارش یا نداشتن سفارش مشکل در فرایند خرید از سایت است. برای بعضی سایت ها باید هفت خوان رستم را رد کنید از کد ملی تا اسم پدر و پدر جد، کد پستی و هزاران سئوال امنیتی بی مورد دیگر را باید پاسخ دهید. سعی کنید فرایند خرید از سایت خود را آسان کنید که مشتری بتواند با چند کلید ساده و با وارد کردن اسم و شماره تماس، آدرس از سایت خرید کنند.

7- مشکلات فنی سایت خود را بررسی کنید

بررسی مشکلات فنی فروشگاه اینترنتی در افت سفارشات

یکی از دلایل افت سفارشات و مشتریان مشکلات فنی و داخلی سایت هست. که بعضی آنها را نادیده می گیرند. مثلا سرعت لود ضعیف، مشکلات مربوط به درگاه پرداخت و ثبت سفارش و UI سایت می باشد.بانس ریت سایت خود را بررسی کنید اگر بانس ریت سایت شما عدد بالای 75 را نشان می دهد یعنی وضعیت خیلی بد هست. 75 درصد بازدیدکنندگان بدون اینکه صفحات دیگر فروشگاه را کلیک کنند سایت شما را ترک می کنند. صفحات دارای بانس ریت ضعیف را شناسایی و مشکلات آنها را برطرف کنید. با لینک سازی داخلی و استفاده از یک قالب با UI بسیار قوی سعی کنید بانس ریت سایت خود را افزایش دهید.

بهینه سازی سایت برای نسخه موبایل

هر چند بررسی کامل این موارد در این مقاله امکان پذیر نیست اما به صورت مختصر به آنها اشاره می کنیم. سعی کنید سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید این روزها بیش از 65 درصد کاربران از موبایل برای جستجو و خرید اینترنتی استفاده می کنند. آمار بازدید سایت ها این مورد را اثبات می کند. سایت هایی که نسخه موبایلی ضعیف دارند نه تنها فروش و مشتریان مفید بلکه به دیر یا زود بازدید خود را هم از دست می دهند.

پیاده سازی جستجوی داخلی سایت

سعی کنید برای سایت خود جستجوی هوشمند و سریع ایجاد کنید تا یوزر بتواند با یک کلیک محصول مورد نظر را در سایت پیاده کند.

لینک سازی داخلی و نمایش درست محصولات مرتبط

لینک سازی داخلی فقط برای سئو و کمک به رشد سایت در گوگل نیست. بلکه باعث می شود که مشتری به دیگر مقالات و محصولات سایت شما سریعتر دسترسی پیدا کند. در طراحی UI سایت خود به این نکته توجه کنید که محصولات مرتبط و یا محصولات پرفروش در بهترین مکان صفحه وب قرار دهید که مشتری سریع به آنها دسترسی داشته باشد.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله توانسته باشید به مشکلات سایت و بیزنس خود پی ببرید و آنها را حل کنید. شما می توانید تجربیان و نظرات خود را در این زمینه از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *