الگوریتم جدید گوگل Page Experience در راه هست!

الگوریتم جدید گوگل Page Experience در راه هست!

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

بازدید شما بر اثر الگوریتم جدید Page Experience افت شدید داشته یا افزایش؟ نگران نباشید البته خوشحال هم نباشید چرا که هنوز این الگوریتم به مرحله اجرای کامل در نیامده است. و طبق گفته های گوگل در سال 2021 نسخه کامل و با تاثیرات کامل ارائه خواهد شد.

و گوگل به مدیران سایت ها مهلت داده تا سال 2021 سایت های خود را با آپدیت جدید الگوریتم Page Experience مطابقت و هماهنگ سازند.

به روز رسانی Page Experience (تجربه صفحه) چیست؟ چگونه می توانید برای آن آماده شوید؟

تعریف گوگل از Page Experience ارائه بهترین تجربه کاربری است. از نظر گوگل سایت هایی که دارای Page Experience بهتری هستند در نتایج گوگل رتبه های بالاتری قرار می گیرند. در سالهای اخیر گوگل معیارهای مختلفی از تجربه کاربری مثل سرعت بارگذاری سریع، موبایل فرندلی به عنوان فاکتورهایی برای رتبه بندی نتایج خود اضافه کرده است. که در اوایل این ماه تیم Chrome از مجموعه فاکتور  سرعت لود صفحه، تعامل و ثبات دیداری مربوط به Core Web Vitals برای کمک به سایت ها جهت سنجش تجربه کاربری بهتر خبر داده است.

شاخص های اعلام شده مربوط به Core Web Vitals بخشی از این به روزرسانی الگوریتم Page Experience است. که تا با دریافت سیگنال های موجود یک تصویر جامع از کیفیت تجربه کاربر در وب ارائه دهد. و ارائه این الگوریتم جدید به معنی خداحافظی با AMP نخواهد بود چرا که گوگل همچنان به پشتیبانی از AMP ادامه می دهد.

هر آنچه درباره Page Experience باید بدانید

سیگنال Page Experience جنبه های درک کاربران از تجربه تعامل با یک صفحه وب را اندازه گیری می کند. بهینه سازی این عوامل ، وب را برای کاربران در تمام مرورگرها و سطوح لذت بخش تر می کند ، و به سایت ها کمک می کند تا به سمت انتظارات کاربران از نسخه موبایل سایت حرکت کنند. ما اعتقاد داریم که این امر به موفقیت کسب و کار در وب کمک خواهد کرد زیرا کاربران  درک بهتری از صفحات شما پیدا می کنند. و در کمترین زمان بهترین تعامل با صفحات وب را پیدا می کنند. 

به عبارت دیگر ، آنها به دنبال این هستند که وب سایت شما چقدر قابل استفاده باشد. و در یک کلام الگوریتم Page Experience به دنبال این هست که سایت های کاربر پسند در نتایج گوگل رتبه های بالاتر قرار بگیرند. این الگوریتم می تواند تغییری بزرگ در سئو ایجاد کند.

 Core Web Vitals مجموعه ای از معیارهای واقعی کاربر محور در دنیای واقعی است که جنبه های کلیدی تجربه کاربری را اندازه گیری می کند. آنها ابعاد کاربردپذیری وب مانند زمان لود، تعامل و ثبات محتوایی را اندازه گیری می کند.

البته سیگنال های مربوط به تجربه صفحه تنها به همین شاخص های Core Web Vitals خلاصه نمی شود. بلکه این فاکتور از چند سال پیش تا کنون در حال تکمیل هستند. ترکیب سیگنال های بدست آماده از Core Web Vitals با سیگنال های موجود مثل موبایل فرندلی، امنیت HTTPS و دستورالعمل های مربوط به تجربه دیداری می تواند درک کاملی از الگوریتم تجربه صفحه به ما ارائه دهد. البته این سیگنال های مربوط به تجربه صفحه یا Page Experience به همینجا ختم نمی شود و ما دائما در حال شناسایی و اندازه گیری جنبه های جدید از Page Experience هستیم.

الگوریتم Page Experience باعث می شود تا کاربران درک عمیق تری از صفحات وب پیدا کنند. و به اطلاعات ارزشمندی از صفحات سایت یا فروشگاه شما دست پیدا کنند. این الگوریتم شاخص های مختلفی را که گوگل برای رتبه بندی نتایج جستجوی خود در نظر می گیرید به ما نشان میدهد. چرا که هدف گوگل کمک به مردم است تا بتوانند اطلاعات مورد نظر خود در صفحات وب راحت تر و سریعتر دسترسی پیدا کنند. گوگل از طریق ابزارهایی مانند PageSpeed ​​Insights در سرچ کنسول جدید به صاحبان سایت ها کمک کرده تا با بهبود سرعت لود صفحات فرصت های پیشرفت و بهینه سازی سایت خود را شناسایی کنند.

البته Core Web Vitals چیزی نیست که فقط باید از طرف سایت ها رعایت شود. بلکه سایر توسعه دهندگان مثل شرکت های ارائه دهنده دیتاسنتر و سایر توسعه دهندگان مثلا توسعه دهنده HTML یا PHP باید تغییرات اساسی در پلتفرم های خود جهت بهینه سازی انجام دهند. الگوریتم Page Experience سایت های قدیمی که چنین فاکتورهای اندازه گیری را در نظر نمی گیرند از نتایج صفحات اول گوگل خارج می کند و سایت هایی در نتایج بالای گوگل قرار می گیرند که بهترین تجربه کاربری را ارائه دهند.

چرا این بروزرسانی الگوریتم Page Experience اینقدر مهم است؟

به نظر شما کدام سایت ها می توانند در صدر نتایج گوگل قرار بگیرند؟

حدس بزنید..

شاید فکر کنید سایتهایی با بهترین بک لینک ها؟
یا سایت هایی با سابقه بیشتر؟

در واقع هیچ کدام از اینها!

گوگل می خواهد سایت هایی را در بالاترین رتبه بندی قرار دهد که کاربران بیشتر از همه دوست دارند. به عبارتی سایت هایی که بهترین برند سازی را انجام داده باشند. سایت هایی که درصد بالایی از بازدیدکنندگان آنها یا به صورت مستقیم با تایپ آدرس سایت وارد شده باشند. یا با جست جوی برند و اسم سایت در گوگل از سایت شما بازدید کرده اند. و یک سری شاخص های کلیدی دیگر که مثل بانس ریت عالی مثلا 45 درصد، سرعت لود، تبدیل بازدیدکننده به مشتری و..

اجازه دهید تا این نکته را با یک مثال بهتر توضیح دهیم.

فرض کنید شما می خواهید بهترین کفش ورزشی را خریداری کنید! چه برندی را جستجو می کنید؟ بدون شک نایک یا با توجه به برندی که در کشور شما بیشتر مشتری داشته باشد. خوب گوگل از نتایج جستوی کاربران متوجه می شود که برند نایک ارزش و مشتریان بیشتری دارد. کار به همین جا ختم نمی شود. حالا گوگل تشخیص داده که برند نایک محبوب تر هست. فرض کنید کاربران در گوگل “خرید کفش” یا “خرید کفش ورزشی” را جست جو می کنند گوگل سایت های مربوط به برند نایک را در نتایج بالاتری از صفحه SERP قرار می دهد. و در این میان سایت هایی در نتایج بالاتری قرار می گیرند که تجربه کاربری بهتری ارائه دهند. یعنی مشتریان برند نایک با مراجعه به این سایت بهترین تجربه کاربری را دریافت کرده باشند.

وقتی مشتریان در بازار واقعی به برند نایک اهمیت بیشتری می دهند چرا گوگل در نتایج جستجو رتبه های بهتری به این برند ندهد؟ آیا شما جای گوگل بوده اید چنین کاری نمی کردید؟

پس برای برند سازی سایر سایت ها هم چنین شاخصی را در نظر بگیرید. گوگل وقتی متوجه شود جستجوی نام سایت یا برند فلان سایت و فروشگاه اینترنتی در حال افزایش هست. بدون شک به پیروی از خواسته مشتریان آن سایت را در نتایج جستجوی خود, در رتبه های بالاتری قرار می دهد.

تجزیه تحلیل ما از سایت های مختلف نشان می هد هر زمانی که درصد قابل توجهی از جست جوی گوگل آن سایت با نام و برند تجاری آن بوده و به عبارت ساده تر افزایش بازدید سایت از گوگل با جست جوی نام برند بوده دیگر لینک های سایت با کلمات کلیدی هدف در نتایج گوگل نیز به رتبه های بالاتر آمدند و بازدید آن سایت ها نسبت به قبل رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته است.

سئوال اینجاست سایت هایی که نشان تجاری شناخته شده و بزرگ ندارند برای مقابله با طوفان های ناشی از این الگوریتم در نتایج گوگل چکار کنند؟

پاسخ ما به این سئوال ساده است. برند سازی کنید. البته این برند سازی بنا به مفهوم قدیمی تمامی شاخص های الگوریتم Page Experience نخواهد بود. الگوریتم Page Experience بسیار گسترده تر از برندسازی به معنای قدیمی خواهد.

برند سازی فقط بخشی از سیگنال های Page Experience است. که برای پیاده کردن همین بخش سعی کنید با گذشت زمان مشتریان برای بازدید از سایت شما، با جست جوی نام و برند تجاری در گوگل سایت شما را بازدید کنند. که این کار نیازمند برند سازی و تبلیغات و همچنین افزایش تجربه کاری با همان شاخص مورد نظر الگوریتم Page Experience است. مثلا تبلیغات ویدئویی، برند سازی در شبکه های اجتماعی، ارائه خدمات خوب و مشتری مداری!

بزارید با یک مثال این بحث را ساده تر توضیح دهیم. فرض کنید شما یک فروشگاه خرید لوازم کامپیوتر دارید. اگر کاربران پس از یک یا چند بار بازدید از سایت شما توانسته باشید رضایت آنها را جلب کنید. درصد قابل توجهی مثلا 20 درصد از آن بازدیدکنندگان ممکن است دفعات بعد برای بازدید از سایت نام سایت و برند شما را جست جو کنند. این سری بازدیدکنندگان برای گوگل بسیار با اهمیت هستند. و به مرور زمان هر چقدر بر تعداد این دسته از مشتریان و بازدیدکنندگان افزوده شود تا جایی که مثلا 30 درصد کاربران به صورت مستقیم و یا با جست جوی برند وارد سایت شما شوند. آنجاست که برند سازی شما موفق بوده. البته این بحث بسیار گسترده و پیچیدگی های خاص خود را دارد و در روزهای آینده در یک مطلب جداگانه مورد بررسی و آموزش قرار می گیرد.

آیا الگوریتم Page Experience فقط یک صفحه را در نظر می گیرد یا کل صفحات؟

اینکه الگوریتم Page Experience یک صفحه یا صفحات خاصی را در نظر می گیرد هنوز نیاز به گذشت زمان و دریافت سیگنال های بیشتری از گوگل دارد. بخصوص تغییرات که در سرچ کنسول مشاهده می کنیم. اما گوگل فقط تجربه کاربر از یک صفحه سایت را در نظر نمی گیرد. بلکه کل صفحات وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد. بخصوص صفحات کلیدی مثل صفحه اصلی. بخصوص اگر شما صفحات زیادی دارید که تجربه کاربری ضعیف دارند. این منطقی نیست که گوگل سایر صفحات شما را که تجربه کاربری خوبی دارند در نظر نگیرد. و جایگاه آنها را در نتایج گوگل ضعیف تر شود.

برای بهبود سایت مطابق با الگوریتم Page Experience چکار باید کرد؟

1- سرعت لود صفحات سایت خود را بهینه کنید: سرعت لود سایت خود را به زیر 3 ثانیه برسانید. اگر هنوز از هاست ارزان قیمت بی کیفیت استفاده می کنید هر چه سریعتر یک هاست قوی و پرسرعت با هارد NVM خریداری کنید. از یک متخصص سئو برای افزایش سرعت لود سایت کمک بگیرید.

در یک کلام گوگل برای وقت مردم ارزش قائل هست! سایت هایی که کاربر برای پیدا کردن محتوا یا دسترسی به آنچه می خواهد با مشکل مواجعه می شود، جریمه می کند. مثلا شما برای دانلود یک برنامه از طریق گوگل وارد یک سایت دانلود می شوید. اگر کاربران نتوانند به لینک دانلود آن سایت دسترسی سریع پیدا کنند. گوگل آن سایت را جریمه می کند.

2- تجزیه تحلیل سایت های رقیب : تجربه کاربری وب خود را با سایت های رقیب مقایسه کنید. سایت های رقیب خود را پیدا کنید چه آنهایی که می شناسید و چه آنهایی که در نتایج گوگل با شما در حال رقابت هستند یا رتبه های بالاتر را در اختیار دارند. البته اینجا فقط سرعت لود مد نظر نیست. بلکه باید سایر فاکتورهای کلیدی سئو سایت را نیز مورد بررسی قرار دهید. مثل کیفیت محتوا و نسخه موبایلی سایت و..

سایت هایی که در نتایج گوگل بالاتر از شما قرار گرفته اند بررسی کنید اگر سایت هایی جدید هستند. کیفیت محتوای آنها را بررسی کنید. طبیعی هست که وقتی بعضی سایت های جدید با انرژی از راه می رسند گوگل به شما می گویید مدتی جایگاه خود را در اختیار آنان قرار دهید تا خودی نشان دهند. اگر نتوانند با همان انرژی و روند ادامه دهند شما به جایگاه خود بر می گردید. البته بعضی از آنها آنقدر قوی کار می کنند که شما را به چالش می کشند تا دست به تغییر و تحولات بزنید. محتوای جدید تولید کنید. سیستم خود را بهینه کنید. لینک سازی و … هر چند توضیح کامل این موضوع در اینجا امکان پذیر نیست و نیازمند یک مطلب جداگانه هست که در روزهای آتی خدمت شما ارائه می شود.

شیفته کار خود نباشید و با خود نگویید که همه چیز ما اوکی هست سایت های رقیب بی جهت بالاتر از ما قرار گرفته اند و گوگل را احمق فرض کنید!

3- تجزیه تحلیل رابط کاربری و طراحی: داشتن بهترین تجربه کاربری فقط به لطف سرعت لود بالا میسر نمی شود بلکه نیازند استفاده از بهترین رابط کاربری و طراحی زیباست. فقط یک متخصص طراح رابط کاربری با تجربه می تواند تشخیص دهد که کاربران از چه نوع طراحی و چه نوع رابط کاربری خوششان می آید. چیدمان صفحه، ساده بودن، دسترسی آن برای بازدید کننده بسیار مهم هست. سایت هایی که خدمات خود را نتوانند به خوبی در صفحه پیاده و نمایش دهند. و به فرار کاربر اهمیت ندهند. دیر یا زود باید منتظر افزایش بانس ریت و در نهایت از دست دادن جایگاه خود در گوگل باشند. ربات های گوگل شیفته سایت هایی می شوند که به درخواست مشتری سریعتر و راحت تر پاسخ دهند!

شما می توانید سایر مقالات مربوط به آموزش سئو را از سئوجان مطالعه کنید.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *