Google’s May 2020 Core Update

آپدید جدید الگوریتم گوگل می 2020 – افت شدید بازدید بعضی سایت ها

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

هفته گذشته بعضی از سئوکاران و مدیران سایت ها و فروشگاه های اینترنتی صبح از خوب خوش بهاری بیدار شده بودند و نتایج گوگل را چک می کرند, نتایجی که عده ای را خوشحال و عده ای را ناراحت و شوکه کرده بود. بخصوص سئو کارها!
هر چند باور این قضیه که گوگل در هسته خود تغییرات ایجاد کرده است. برای این افراد سخت بود. بعضی ها برای اطمینان بیشتر حتی VPN خود را چک کرده اند. یا حتی عده ای از سیستم و مرورگر دیگری استفاده کردند. بعضی از آنها سایتشان تا شب گذشته در رتبه های بالای گوگل قرار داشت و بعضی سایتشان حتی در نتایج گوگل صفحه اول هم نبود! اما در یک روز همه نتایج عوض شده. تغییراتی که حال بسیاری را خوب و حال بعضی ها را هم بد کرده بود!

اگر شما هم اخیرا متوجه افت شدید یا افزایش ناگهانی بازدید وب سایت خود شده اید. در جریان باشید که این افت و افزایش بازدید بخاطر آپدیت در هسته گوگل هست. چرا که گوگل از 4 می 2020 شروع به بروز رسانی در الگوریتم خود کرده است. چنین به روز رسانی هایی را به عنوان ” بروزرسانی اصلی” می نامند. آنطور که Danny Sullivan گوگل می گوید این دومین به روز رسانی در هسته گوگل بود که “May 2020 Core Update” نامیده می شود. بدون اینکه اسم جالب حیوان خاصی برای آن انتخاب کند!

بروزرسانی اول در ژانویه 2020 انجام شد و نرخ نوسان 8 را در نتایج گوگل مشاهده کرده ایم. اما آپدیت جدید می 2020 بسیار قویتر با نرخ نوسان 9 تا 9.4 بوده. مثلا سایت هایی را مشاهده کرده ایم که لینک یک صفحه اول گوگل قرار داشتند. با آپدیت جدید به لینک های آخر صفحه اول گوگل تنزل پیدا کردند. یا سایت هایی داشتیم که با فلان کلید واژه صفحه دوم بودند. با این به روز رسانی به صفحه اول لینک های اول نتایج گوگل ارتقا پیدا کرده اند.

پس سایت هایی که قبلا لینک های اول بوند و حالا رتبه های آنها دچار افت شدید شده. در جریان باشند که این آپدیت ماندگار خواهد بود و قرار نیست به زودی ها سایت شما به جایگاه قبلی خود در نتایج گوگل برگردد. چرا که این یک تغییر بزرگ در الگوریتم گوگل هست و سایت های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.

ما در سئوجان به شما خواهیم گفت که چه سایت هایی بیشترین نوسان را داشته اند؟ و چرا گوگل چنین آپدیتی را در این موقع از سال ارائه کرده است. آن هم در شرایط کرونا که بازار اوضاع بحرانی را سپری می کند!؟

آپدیت جدید گوگل مختص به منطقه یا کشور و زبان خاصی نبوده بلکه در ابعاد جهانی و تمامی زبان ها و سایت ها را در برگرفته است. به خاطر داشته باشید که به روزرسانی های گسترده هسته الگوریتم گوگل برای ایجاد تغییرات قابل توجه در نتایج جستجو در همه کشورها و زبان ها طراحی شده اند. با گذشت یک هفته بعد از ارائه هر آپدیت و مشاهده نتایج می توان داده های قابل اعتماد جهت تجزیه و تحلیل نتایج آن بروزرسانی بدست آورد. این تغییرات در نتایج جستجو با هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ رخ داده است.

نتایج بررسی متخصصان سئو نشان می دهد که تقریبا نیمی از سایت های آمریکایی با ترافیک ماهیانه بالای یک میلیون نفر با این آپدیت دچار نوسان شده اند. و رتبه های آنها در نتایج گوگل به طرز چشمگیری تغییرات مثبت و منفی داشته است.

برای اینکه متوجه بزرگی این تغییر و بروزرسانی در الگوریتم گوگل شوید تصویر بالا را نگاه کنید که از نگاه SEMrush مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. و نشان می دهد که چه نوع سایت هایی بیشترین تاثیر پذیری را از این آپدیت داشته اند.همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید سایت های مربوط به مسافرت و گردشگری، مشاور املاک، بهداشتی سلامت، پرندگان و حیوانات، خدمات مردمی و اجتماعی مثل سایت های پخش آنلاین مسابقات ورزشی بیشتر نوسان و تاثیر پذیری از این آپدیت هسته گوگل را داشته اند. البته کرونا در این به روز رسانی نیز بی تاثیر نبوده سایت های گردشگری و یا سایر مشاغل که در طی بحران کرونا بازدید خود را از دست داده اند. از جهت این سایت ها بدون اینکه خدماتی ارائه دهند. هنوز در نتایج گوگل رتبه های بالا قرار داشته اند. پس گوگل نیاز بود که نتایج خود را به روز رسانی کند. و سایت هایی که جست جوی کمتر و کاربر کمتری دارند در نتایج جست جو دستخوش تغییرات شوند.

حال سوال واقعی این است که چه اتفاقی برای ترافیک شما افتاد؟

اگر نمی دانید که سایت شما از این آپدیت تاثیر پذیرفته است. می توانید سایت خود را با کلید واژه های اصلی در گوگل جست جو کنید رتبه های خود را با قبل از آپدیت 4 می مقایسه کنید. دوم اینکه به گوگل آنالیتیک خود مراجعه کنید و ببینید آمار بازدید و ترافیک ورودی شما از گوگل نسبت به قبل افزایش داشته یا کاهش؟

امیدواریم که ترافیک شما افزایش یافته باشد. اگر اینگونه نیست وحشت نکنید ما اطلاعاتی داریم که به شما کمک می کند.

پس بیایید ابتدا صنایع را بررسی کنیم که بیشترین تاثیر پذیری از اپدیت جدید در الگوریتم گوگل را داشته اند.

یک تصور غلط بزرگ در بین سئوکاران تازه کار و افراد جدید در SEO می بینیم که به شما می گویند اگر دامنه سایت و فروشگاه شما از آتوریتی یا امتیاز بالایی برخودار باشد تحت تاثیر این به روزرسانی های گوگل قرار نمی گیرد و اینکه به طور مداوم ترافیک بیشتری کسب خواهید کرد. مطمئنا شما هم این جمله را از خیلی سئوکاران در ایران شنیده اید که می گویند اگر می خواهید رتبه های شما ثابت بماند اتوریتی دامنه سایت خود را با خرید رپورتاژ از سایت های قدر بالا ببرید. تا همیشه جایگاه شما ثابت بماند. این یک تصور غلط هست.

اولا به شما بگوییم که صفحه اول گوگل و رتبه های اول آن ارث پدری هیچ کس نیست!
حتی اگر از قویترین سایت های خبری و تکنولوژی در ایران بک لینک فالو دریافت کنید ان هم به تعداد زیاد. باز هم با چنین آپدیت هایی در هسته گوگل ممکن است سایت شما افت کند. یا سایت های رقیب با آتوریتی ضعیف تر، بالاتر از شما در نتایج قرار بگیرید. گوگل چنین به روز رسانی هایی را ارائه می دهد تا دیگر سایت ها هم شانس خود را امتحان کنند با رسیدن به لینک های اول با خدمات خوب، استفاده از تجربه کاربری حرفه ای، مشتری مداری بتوانند جایگاه خوبی کسب کنند. چنانچه این سایت ها نتوانند خدمات خوب ارائه دهند. رضایت مشتریان و بازدید کننده گان را جذب کنند. پس از مدتی دچار افت خواهند شد و جایگاه خود را در نتایج به رقبای قدیمی واگذار می کنند!

سایت های زیر همگی به لحاظ قدرت دامنه و بازدید اعتبار بالایی دارند. که در آپدیت جدید گوگل نوسان زیادی داشته اند. و حتی سایت های ایرانی زیادی که از طرف تیم سئوجان سئو شده اند، در این به روز رسانی نوسان بالایی داشته اند. که تجربه نشان داد تاثیر پذیرفتن از آپدیت های گوگل ربطی به ضعیف یا قوی بودن اتوریتی دامنه شما ندارد!

Spotify.com
Creditkarma.com
LinkedIn.com
Legoland.com
Nypost.com
Ny.gov
Burlington.com

نتایج بررسی ها نشان می دهد که افت یا افزایش جایگاه لینک های سایت شما در نتایج گوگل تنها وابسته به آتوریتی دامنه نیست. بلکه تا حدودی به سیاست گذاری های گوگل مربوط می شود که در این میان یک سری سایت ها قربانی می شوند. مثلا موارد زیادی داشتیم که خیلی سایت ها طبیعی کار کرده بودند. بک لینک های طبیعی و با کیفیتی داشتند. اما باز هم با آپدیت اخیر گوگل دچار افت شدید شده اند! این دلیل از ضعیف کار کردن شما نیست! گاهی اوقات دلیل از دست رفتن جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل، قوی کارکردن سایت های رقیب هست! در دنیای سئو برای آنکه ضعیف نشوید باید دائما در حال قویتر شدن باشید!

پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که قدرت دامنه شما نمی تواند تضمین کنند جایگاه برای همیشه باشد. هر چند نباید اینگونه برداشت شود که اتوریتی دامنه و بک لینک سازی قوی فاقد ارزش هست. بلکه همچنان یکی از سه شاخص برتر گوگل برای رتبه بندی سایت ها به شمار می آید.

خوب حالا سئوال اینجاست در این شرایط که سایت ما نتایج و جایگاه قبلی خود را از دست داده چکار باید کنیم؟

1. بازسازی و بروز رسانی مطالب قدیمی سایت

ما به شما پیشنهاد می کنیم مرتباً مطالب سایت خود را به روز کنید. منظور مطالب قدیمی سایت هست آنها را بازسازی کنید. سعی کنید آنها را برای خواننده جذاب تر کنید بعضی مطالب هستند که دائما نیازمند به روز رسانی هستند. مثلا شما مقاله ای 5 سال پیش درباره “افزایش سرعت کامپیوتر” نوشته باشید. بی شک در سال 2020 که ویندزو 10 بر روی بیشتر سیستم ها نصب هست این محتوا نیازمند افزودن نکات و مطالب جدیدتر متناسب با ویندوز 10 هست. خیلی از مطالب هست که شما چند سال پیش آنها را نوشته اید. و جایگاه خود را در نتایج گوگل از دست داده اند. می توان با به روز رسانی آنها را به نتایج بالای گوگل برگردانید.

طبق آمار و بررسی های انجام شده بیش از 600 سایتی که پس از آپدیت گوگل افت کرده اند. و بعد از مدت زمانی کوتاه به جایگاه خود برگشته اند. آنها روزانه محتوای قدیمی خود را به روز کرده اند. پس پست های قدیمی خود را با محتوای جدید و تکنیک های جدید به روز کنید. اما انتظار نداشته باشید که یک هفته بعد به نتایج آن را ببینید چرا که این کار ممکن است حتی چند ماه طول بکشد. تا نتیجه دهد. البته بستگی به تعداد بازدید و سابقه سایت شما دارد. پس شما هم مطالب قدیمی و فراموش شده خود را بازسازی یا حذف و ریدایرکت کنید!

باز هم تاکید می کنم سایت هایی که دائما محتوای قدیمی خود را آپدیت می کنند هنگام بروزرسانی های الگوریتم گوگل کمتر دچار افت می شوند.

2. تولید محتوا و مطالب جدید با به روز رسانی منظم

علاوه بر به روز رسانی محتوای قدیمی تولید محتوای جدید را در اولویت خود قرار دهید. اگر از الگوریتم Freshness یا تازگی محتوای خبر داشته باشید پس باید تولید محتوای جدید را اولویت کار خود قرار دهید. سعی کنید سایت خود را به صورت منظم و طی برنامه زمانی منظم آپدیت کنید. مثلا اگر می خواهید در هفته دو پست بگذارید. سعی کنید هر هفته روزهای شنبه یا دوشنبه به طور منظم پست گذاری شود. نه اینکه یک هفته شنبه آپدیت کنید هفته بعد دوشنبه یا هفته دیگر چهارشنبه. و حتی برای رعایت نظم زمانی آپدیت سایت، ساعت خاصی را در نظر بگیرید. بخصوص سایت های که روزانه آپدیت می کنند. پس برنامه زمانی منظم را در به روز رسانی سایت اولویت خود قرار دهید.

خوب اگر تجربه ما درباره بروزرسانی محتوای قدیمی می خواهید پس تکنیک های زیر را پیاده کنید:

1- حذف مطالبی که دیگر کاربر و خواننده ای ندارند: اگر احساس می کنید که بعضی از مطالب قدیمی سایت یا فروشگاه اینترنتی شما دیگر خواننده یا کاربری ندارند. برای مثال شما یک آموزش درباره گوشی N73 یا تعمیرات ماشین پیکان 10 سال پیش نوشته اید. اما اکنون دیگر کسی گوشی N73 یا خودرو پیکان ندارد که بخواهد راجع به آن جستجو کند. پس نتیجه می گیریم که این مطالب دیگر خواننده و مشتری ندارند که آنها را در گوگل جست جو کند. پیشنهاد می کنم که آنها را حذف و از طریق ریدایرکت 301 به صفحات مشابه هدایت کنید.

بالا بودن تعداد پست ها یا تعداد محصولات سایت شما دلیلی بر برتری آن نمی شود.

بعضی کاربران که با ما تماس می گیرند می گویند سایت ما چند هزار مطلب دارد اما سایت رقیب تنها 300 تا محصول دارد. پس چگونه در نتایج گوگل بالاتر از ما قرار گرفته است؟
در جواب چنین کاربرانی و کسانی چنین سئوالی در ذهن دارند بگوییم که ملاک داشتن پست های یا محصولات زیاد نیست. بلکه محصولات و مطالب مفید ملاک هست. ممکن است سایت رقیب شما 300 تا محصول داشته باشد. اما همان 300 محصول، محصولاتی باشند که روزانه جست جو شوند و اینکه به لحاظ محتوا و سئو آنچنان قوی باشند که به اندازه سه هزار مطلب شما بازدید جذب کنند!

2- بهینه سازی پست های قدیمی با تکنیک ها و روش های جدید: یکی دیگر از تکنیک های موثر جهت بازسازی محتوای قدیمی، بازسازی و بروزرسانی آنها با المان های جدید مثل اضافه کردن فیلم، اینفو گرافیک، محتوای بهتر، عکس ، جدول و حتی FAQ هست. به عبارتی مدرن سازی محتوا; برای مثلا شما 6 سال پیش که فلان محتوا را برای سایت خود تولید کرده اید. استفاده از ویدئو برای پست چندان رایج نبود. یا حتی کسی به قدرت اینفوگرافی در جذب کاربر اهمیت نمی داد. و اینکه اصلا چیزی به نام FAQ وجود نداشت. پس شما می توانید با استفاده از امکانات و قابلیت های وب جدید به محتوای مرده و فراموش شده وب خود جانی دوباره دهید!!
یک محتوا خوب در سال 2020  فاکتور های آن به کلی تغییر کرده است. فقط طولانی بودن دلیل برتری محتوای شما نمی شود. خیلی از مدیران سایت ها تماس می گیرند که ما مقالات چند هزار کلمه ای تولید کرده یم اما سایت رقیب با مقالات کوتاه تر در نتایج بالاتری قرار گرفته!
خوب در جواب شما عرض کنیم اگر سایر المان های سئوی سایت شا مثل سئو داخلی، لینک ها سازی داخلی و خارجی با سایت های رقیب برابری می کند و فقط دلیل این اختلاف در محتوا می دانید. ممکن است محتوای رقیب برای خواننده جذاب تر باشد. شاید برند سازی باعث اعتماد مشتریان و بازدیدکنندگان به چنین سایت هایی شده. شاید آپدیت منظم و دائمی محتوای مورد نیاز کاربران باعث شده که بازدید کنندگان دائما به آن سایت سر بزنند و مقالات آن را بخوانند.

بررسی کنید ببینید محتوای سایت رقیب چه المان هایی دارد آیا فیلم اضافه کرده آیا اینفوگرافی استفاده شده آیا از FAQ استفاده کرده؟ آیا جملات کوتاه تر اما بار معنایی قویتری دارند؟ شکل ظاهری سایت و سرعت آن چگونه است؟

مقالات خود را برای همه افراد قابل خواندن کنید حتی افرادی که دانش اندکی در آن زمینه کاری شما دارند بتوانند محتوای شما را بفهمند! نه مقالاتی که فقط افراد اندکی قادر به درک آن هستند. بعضی افراد برای آموزش یا توضیح دادن مسئله ای دائما از اصطلاحات انگلیسی و پیچیده استفاده می کنند این افراد نمی توانند خوب آموزش دهند. با اینکه هدفشان از به کار بردن اصطلاحات خارجی و پیچیده, نشان سطح دانش و کلاس کاری هست. اما نمی دانند که مشتری قادر به درک جملات و توضیحات پیچیده آنها نیست. پس در یک کلام ساده و حرفه ای بنویسید! بهترین آموزش انتقال ساده و قابل فهم محتوای غنی به خواننده هست.

3- لینک های داخلی و خارجی: لینک سازی نقش مهمی در رشد سایت شما دارد چه لینک سازی داخلی چه خارجی. پس بعد از بهینه سازی محتوا و تولید محتوای جدید، لینک های داخلی و خارجی خود را بررسی کنید. لینک های مرده و لینک های اسپم را شناسایی و Disavow کنید. و حتی لینک های داخلی خود را به صورت کامل بررسی کنید که ما در مطلب لینک سازی داخلی به آن خواهیم پرداخت. سعی کنید برای لینک سازی انکرتکست، کلید واژه هدف و لینک هدف با هم مطابقت داشته باشند. که این مورد را هم بعد کامل توضیح خواهیم داد.

4- مقالات پرطرفدار بنویسد: حتی می توانید مقالات اختصاصی بنویسید آنها را به زبان های دیگر ترجمه کنید به آنها تصاویر گرافیکی جذاب، فیلم، و.. اضافه کنید که برای هر خواننده ای جذاب باشند! اگر سئو کار حرفه ای داشته باشید می توانید از ترجمه مقالات فعلی سایت خود و انتشار آنها را سایت های خارجی به صورت پست مهمان بازدید و لینک سازی بسیاری عالی دریافت کنید.

5- بررسی سایت های رقیب: محتوای سایت خود را با سایت های رقیب و سایت های که در نتایج گوگل بالاتر از شما قرار دارند بررسی و مقایسه کنید. ببینید محتوای آنها چه برتری هایی دارد. سایت های آنها چه چیزای دارند که سایت شما ندارد؟ پس شما می توانید با به روز رسانی و بازسازی محتوای سایت خود نسبت به سایت های رقیب و استفاده از عکس، فیلم، اینفوگرافی، جدول، جملات کوتاه با بار معنایی بالا محتوای خود را قوی کنید.

سرعت سایت خود را با سایت های رقیب مقایسه کنید. هاست خوب و پرسرعت را فدای قیمت ارزان نکنید. هاست ارزان کیفیت ندارد و تمام هزینه های شما را بر باد می دهد! از خودتا بپرسید اگر خوب بود اگر ارزش داشت چرا ارزان؟ مگر می شود هاست با هارد SSD یا هارد NVME به شما ارزان بفروشند؟

پس برای مقایسه سایت خود با سایت های رقیب یا سایت برتر نتایج جست جو باید کلی المان بررسی و مقایسه شود که در این زمینه نیاز به یک متخصص سئو دارید!

6- شبکه های اجتماعی : شما از شبکه های اجتماعی هم می توانید هم برای شیر کردن لینک ها و ارسال سیگنال به گوگل استفاده کنید و هم برای اطلاع از موضوعات جالب روز و تولید محتوا در آن زمینه استفاده کنید.

با جست و جو در شبکه های اجتماعی مثل Quora ببینید که کاربران در فضای وب بیشتر چه سئوالاتی را مطرح می کنند چه مشکلات دارند؟ یا برای کاربران فارسی زبان هم می توانید از گوگل، توییتر، فیسبوک یا انجمن ها کمک بگیرید تا کلید واژه هایی را که بیشترین جست جو را دارند پیدا کنید ببیند کاربران بیشتر راجع به چه موضوعاتی سئوال می پرسند؟ همان موضوعات را پوشش دهید درباره آنها مقاله بنویسید. اما نه مقاله تکراری که دیگر سایت های رقیب منتشر کرده اند.

برای مثال اگر سایت های رقیب شما همگی درباره ” افزایش سرعت سایت” محتوا نوشته اند. اگر بخواهید سایت شما با این کلید واژه در نتایج گوگل قرار بگیرید. باید هم عنوان مقاله و هم محتوای مطلب شما کلا متفاوت باشد تا برای کاربر و گوگل تکراری نباشد! سعی کنید بهتر از رقیب ها بنوسید!

7 – اولین نفر باشید که می نویسید: فرض کنید شما اولین نفری باشید که یک کالا را در بازار یا مغازه موجود می کنید خوب علاوه بر مشتریان منتظر، بخاطر فروش بالا قدرت تخفیف را دارید و از جهت افزایش مشتریان این قدرت را به شما می دهد تا بتوانید قیمت را پایین تر از مغازه ها یا سایت های رقیب به فروش برسانید در نتیجه برنده بازار باشید!

دنیای وب هم دقیقا چنین فرمولی دارد. وقتی اولین سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید که فلان گوشی یا فلان قطعه را موجود می کنید و درباره آن محتوا می نویسید. هم گوگل و هم مشتری شما را به عنوان یک منبع نگاه خواهند کرد. در نتیجه سریعتر از سایت های رقیب به لینک یک می رسید و  اگر برای مدت طولانی این کار را انجام دهید. دیگر گرفتن جایگاه شما سخت خواهد بود!
پس سعی کنید همیشه اولین سایتی باشید که درباره یک موضوع یا محصول محتوا منتشر می کنید! در یک کلام خود را به یک منبع قابل اعتماد تبدیل کنید!

8- ادغام مقالات مشابه: بعضی از سایتها را اگه چک کنید می بینید که چندین مقاله یا محصول مشابه درباره یک موضوع منتشر کرده اند. مطالبی که هم به لحاظ عنوان و موضوع و هم متن محتوایی تا حدودی شبیه هستند. گوگل این جور سایت ها را بخاطر ایجاد محتوای تکراری جریمه می کند. حتی اگر جریمه نشوید گوگل نمی تواند مقاله اصلی شما را پیدا کند و در نتایج جست جو بالا بیاورد. ممکن است دوتا لینک شما را در صفحه دوم یا حتی آخر صفحه اول نشان دهد. اما این نکته را در نظر بگیرید که اگر شما به جای تولید چند محتوای تکراری بر روی یک محتوای جامع و قدرتمند با آپدیت منظم سرمایه گذاری می کردین بدون شک در نتایج گوگل رنک بهتری کسب می کردید! پس همین حالا صفحات مشابه و تکراری با موضوعات تکراری را به یک مطلب مفید با محتوای قوی تبدیل کنید. تا در نتایج گوگل جایگاه بهتری کسب کنید! یا اگر چندین مطلب و محصول مشابه دارید آنها را از طریق تگ کنونیکال (canonical) به مقاله و محصول اصلی لینک کنید! تا گوگل محتوای اصلی شما را تشخیص و در نتایج نمایش دهد.

یکی دیگر از مشکلات که در اکثر سایت ها مشاهده می شود. استفاده از کلید واژه مشابه برای عنوان سئو سایت و دسته! مثلا سایت فروش چاپگر را در نظر بگیرید. عنوان سئو این سایت “فروش چاپگر |قیمت خرید پرینتر”، بعد همین سایت یک دسته با همین عنوان ” خرید پرینتر | قیمت پرینتر و فروش چاپگر | جالب اینکه در توضیحات متای دسته و سایت از همین کلید واژه ها نیز استفاده کرده.

آیا این سایت قدرت آن را دارد که هم آدرس اصلی و هم دسته در نتایج گوگل با کلید واژه ” خرید پرینتر یا فروش چاپگر ” بالا بیاید؟ شما هنگام لینک سازی داخلی و بیرونی با انکرتکست “خرید پرینتر”، “قیمت پرینتر” ، “فروش چاپگر ” به آدرس اصلی لینک می دهید یا آدرس دسته؟ اینجاست که باید استراتژی خود را دقیق تر مشخص و پیاده کنید تا در نتایج گوگل رتبه های بهتری کسب کنید!

ما این موضوع را در یک پست اختصاصی بررسی و توضیح خواهیم داد!

آیا محتوای ضعیف باعث افت سایت در نتایج جست جو می شود؟

بله! بررسی های انجام شده نشان می دهد بیشتر سایت هایی که در بروزرسانی جدید گوگل دچار افت شده اند. دارای محتوای ضعیف و لاغر بودند! خوب از آنجا بانس ریت (نرخ خروج و پرش از سایت) و میزان زمان ماندن کاربر در سایت دوتا از شاخص های کلیدی گوگل در سنجش سایت شماست. محتوای ضعیف می تواند هم باعث افزایش نرخ خروج بازدید کننده از سایت شود و اینکه وقتی محتوای ویدئویی یا متنی و تصویری نداشته باشید که بازدید کننده مشاهده کند در نتیجه زمان کمتری در سایت شما می گذراند و در نهایت باعث افت سایت شما در نتایج گوگل می باشد.

شاید بگوئید محتوا و محصولات سایت ما توضیحات چندانی ندارند! و نمی توان محتوای چندان طولانی برای آنها تهیه کرد. مثلا بستن یه کراوات نمی توان چندان برای آن توضیحات نوشت. اما همین مطلب “آموزش بستن کراوات ” را می توان به سه شکل برای آن محتوا ارائه داد. هم نحوه بستن کراوات همراه با توضیحات مرحله به مرحله و درج تصویر را آموزش داد. یا اینکه یک فیلم چند دقیقه ای به انتهای پست اضافه کرد. و از اینفو گرافی برای آموزش تصویری مرحله به مرحله نیز استفاده کرد. پس می بینید که می توان با افزودن فیلم و عکس و اینفوگرافی زمان خواندن یک مطلب را از چند ثانیه یا یک دقیقه به چند دقیقه افزایش داد!

سایر مطالب و محصولات سایت هم به همین شکل. شما اگر برای هر محصولی که بر روی فروشگاه می گذارید فیلم از محصول تهیه و اضافه کنید مشتری هم وقت بیشتری برای خواندن و مشاهده مطلب شما در سایت می گذارند. و حتی با لینک سازی داخلی بسیار قوی می توان مشتری را دائما از این مطلب به آن مطلب برد. آنچنان سرگرم خواندن و کلیک کردن مطالب سایت شما شود. در نتیجه هم میزان زمان ماندن کاربر در سایت ( Session Duration ) را افزایش دهید و هم نرخ خروج  (Bounce Rate) از سایت را کاهش دهید!

مقایسه صفحات سایت شما با سایت های رقیب به لحاظ طول محتوا:

البته همانطور که در بالا گفته ایم بعضی مواقع نیاز هست که مطالب و صفحات سایت خود را با سایت های رقیب مقایسه کنید. اگر رقیب ها محتوای طولانی تولید کرده اند. از عکس، فیلم، اینفوگرافی در مطالب و پست های خود استفاده کرده اند. پس شما هم چنین کاری کنید. بهتر همیشه شما پیش قدم باشید به جای اینکه منتظر بمانید تا رقیب ها دست به تغییر و تحول بزنند. شما زودتر از دیگران این کار را انجام دهید!

خطاهای سئو خود را برطرف کنید


عنوان سئو و توضیحات متای تکراری : یکی دیگر از یافته های جالب توجه که هنگام بررسی سایت ها پس از تغییر در الگوریتم گوگل متوجه شده ایم اینست که سایت هایی که خطاهای سئو بیتشری داشتند. تحت تاثیر این بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل افت بیشتری را متحمل شده اند. البته اینجا منظور از خطای SEO یا یک ده مورد نیست. بلکه تعداد بالا و تاثیر گذار می باشد
.


سئوال اینجا چه خطاهایی باعث افت شدید سایت ها در نتایج گوگل شد؟
باز هم محتوا باعث افت چنین سایت هایی شده است. البته اینجا مشکل نداشتن محتوا یا محتوای ضعیف نبوده. بلکه استفاده از عنوان سئو و توضیحات متای تکراری باعث چنین مشکلی شده است.

سایت های زیادی هستند که از یک نوع عنوان سئو و توضیحات متای تکراری برای ده ها و حتی صدها پست استفاده می کنند و یا از بعضی کلیدواژه مثلان “خرید فلان محصول” در توضیحات متای هر محصول استفاده می کنند.

اجازه دهید کمی موضوع را توضیح دهیم. فرض کنید شما یک سایت فروش محصولات دیجیتال دارید

و دسته ای به نام خرید لپ تاپ دارید که شامل بیش از صد مدل لپ تاپ هست. شما از کلیدواژه “خرید لپ تاپ” فقط یک بار می توان برای دسته “خرید لپ تاپ ” استفاده کرد. چنانچه از همین کلیدواژه برای توضیحات متای محصولات به صورت مکرر استفاده کنید خوب اینجا گوگل شما را جریمه خواهد کرد. گوگل به شما می گوید که تصمیم خود را بگیرید. می خواهید کدام لینک با کلیدواژه “خرید لپ تاپ” بالا بیاید؟

استفاده از برچسب های تکراری: گروهی از سایت که بیشترین آسیب پذیری را از آپدیت جدید گوگل داشته اند سایت هایی بودند که دارای برچسب های تکراری بودند. به هر حال برچسب هم تا حدود نقش دسته را بازی می کند و لینک به حساب می آید و در نتایج جست جوی گوگل می تواند به اندازه دسته رتبه کسب کند. استفاده از برچسب های تکراری و یکتا بیشترین ضربه را به سایت شما می زند که ما در مطلب آموزش استفاده از برچسب ها برای محصولات و مطالب سایت به آن خواهیم پرداخت. پس سعی کنید جایی و مواقعی از برچسب استفاده کنید که دسته ای برای آن چند مطلب ندارید. مثلا شما 6 تا خبر یا مطلب در رابطه با محصولات سامسونگ بر روی سایت قرار داده اید. چنانچه دسته ای به نام “سامسونگ” نداشته اید. اینجاست که می توانید از برچسب سامسونگ استفاده کنید و برای آن مثل یک دسته عنوان سئو مناسب و توضیحات متا بنویسید!

فرامشو نکنید هر برچسبی که برای نوشته های سایت استفاده می کنید مقداری از ارزش آن صفحه به برچسب می رسد. اگر در یک پست از 10 برچسب استفاده کنید. آن پست 10 نمره از ارزش خود را به برچسب ها می بخشد که می تواند به نوعی آن را لاغر کند. بخصوص اگر برچسب های یکتا باشند که فقط یکبار به کار برده شوند! تولید برچسب یکتا و ضعیف مثل کسی که وضع مالی ضعیف داشته باشد اما فرزند زیادی درست کند. در نتیجه بخاطر فقر مالی آن فرزندان نمی توانند رشد و پیشرفت مناسبی داشته باشند!

که ما این مورد برچسب ها را هم در یک مقاله کامل آموزش خواهیم داد.

آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت دلایل افت سایت ها پس از به روزرسانی جدید گوگل و راهکاری برای نجات از وضع موجود ارائه شده. افت سایت ناشی از آپدیت گوگل برای کسانی ماندگار خواهد بود که تغییراتی مثبت ایجاد نکنند کسانی که به سئو و هزینه برای سئو اعتقاد نداشته باشند. از آنجا که این مقاله می توانست بسیار گسترده باشد. نکات آموزشی زیادی دارد که یادگیری آنها حاصل سالها تجربه در دنیای سئو هست. باز کردن بحث و توضیح دادن هر کدام از این نکات نیازمند یه مطلب و مقاله جداگانه هست. که ما در آینده هر کدام را به صورت جداگانه طی یک مطلب اختصاصی توضیح خواهیم داد.

چنانچه سایت شما هم با آپدیت جدید گوگل در نتایج رشد کرده یا دچار افت شده می توانید تجربه خود را با هم در میان بگذارید یا سئوالات فنی خود را از بخش نظرات مطرح کنید!

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه دربارهٔ «آپدید جدید الگوریتم گوگل می 2020 – افت شدید بازدید بعضی سایت ها»

  1. واقعا مقاله ی معرکه ای بود به همین دلیلم هست که با رتبه 39 هزار که نشان از نو پا بودن سایت است در صفحه اول گوگل شما را پیدا کردم .
    بنده چند سال است که سایت دارم و نکاتی که در این مقاله ذکر شده واقعا خیلی مفید بود و برای هر وبمستری نیاز است که این اطلاعات را داشته باشد.
    و بنده هم از این قبیل سایت هایی بودم که افت شدید داشت متاسفانه. مطالب جدیدی که ارائه می کردیم عالی و بر پایه سئو بود اما مطالب قدیمی زیادی بودند که از لحاظ سئو افتضاح بودند و فک کنم همین باعث شد که افت شدیدی داشته باشم

    1. دقیقا مسئله ای که خیلی از وب مسترها و مدیران سایت بخصوص سایت ها و فروشگاه های قدیمی بهش توجه نمی کنند
      کلی مطالب قدیمی و به درد نخور دارن
      تنها دلشون خوشه که سایتشون چند هزار مطلب داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *