Bounce Rate الکسا و نرخ خروج از سایت - تاثیر آن بر سئو

Bounce Rate الکسا و نرخ خروج از سایت – تاثیر آن بر سئو

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

رنک الکسا مشابه جدول ردبندی مسابقات فوتبال است. هر چقدر که عدد رتبه شما کمتر باشد. یعنی رنک شما قوی تر و بالاتر است. اعداد کمتر در الکسا یعنی رتبه های بالاتر.

اگر الکسای سایت خود را چک کرده باشید. شاید اصطلاح Bounce Rate را در صفحه الکسا مشاهده کرده باشید.

Bounce Rate به معنای نرخ خروج بازدیدکننده پس از ورود به سایت بدون کلیک کردن صفحات دیگر.

یعنی بازدیدکننده گان که به سایت شما وارد می شوند. بدون آنکه دیگر لینک های سایت شما را کلیک کنند.

هر چند رنک الکسا واقعی ارتباط با سئو و بازدید واقعی ندارد. اما Bounce Rate کاملا با سئو و میزان بازدید واقعی یک سایت مرتبط هست. هر چقدر که عدد Bounce Rate بالاتر از 55 یا 60 باشه.. برای سئو و سایت بد خواهد بود. و هر چقدر عدد کمتر از 50 باشد برای سایت مثبت خواهد بود.

دلایل Bounce Rate منفی و بالاتر از 50 یا 60:

ممکن بازدیدکننده سایت شما مصنوعی باشد. یعنی از طریق پاپ آپ و نرم افزار های ارسال بازدید و اسپم باشد. عمده هدف این جور سایت ها کسب رنک الکسا و گوگل زدن دیگران برای دریافت تبلیغات است. یا بالا بردن پرستیژ سایت است.

ممکن محتوای وب سایت شما برای کاربران جذاب نباشد. کاربر به محض ورود به سایت شما بدون آنکه دیگر لینک ها یا مطالب سایت را کلیک کند. از سایت خارج شود.

ممکن قالب سایت شما سنگین باشد. یا قالب طوری طراحی شده باشد. که نتواند دیگر محتوای سایت را به بازدید کننده نشان دهد.

ممکن محتوای سایت شما با نتیجه جست جوی بازدیدکننده همخوانی نداشته باشد. مثلا بازدیدکننده با جست جوی”دیکشنری آلمانی” وارد سایت شود. اما پس از ورود به سایت چیز دیگری مثلا موزیک آلمانی مشاهده کند. به دلیل اینکه شما با گذاشتن تگ دیکشنری آلمانی درون سایت از گوگل بازدید کسب کرده اید. که این کار در دراز مدت اثرات منفی دارد.

*البته این فاکتور برای بعضی از سایت ها مثل بانک ها که با چند کلیک کار خرید و پرداخت اینترنتی صورت می گیرد, شامل نمی شود.

از کجا بفهمیم رنک الکسای یک سایت واقعی هست.

  1. یک نرخ خروج از سایت Bounce Rate: در صفحه الکسا سایتی که عدد Bounce Rate آن کمتر از 50 یا 40 باشد. احتمال واقعی بودن بازدید آن بیشتر است.

بانس ریت

نرخ دفع کاربر (انگلیسی: Bounce rate) یک اصطلاح در زمینه بازاریابی آنلاین است.

نرخ دفع، به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می شوند و نشان دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است. هر چه درصد بانس ریت کمتر باشد بهتر است.

اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا باشد به این معناست که بازدید کننده های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده اند.

Bounce Rate

تصویر بالا نرخ بانس ریت 38 درصد را نشان می دهد و عدد 17 دصد حکایت از پیشرفت و بهتر شدن بانس ریت سایت ذکره شده دارد. هر چقدر این عدد بانس ریت سایت کمتر شود.. مثلا 30 و آن عدد سبز شده بالاتر رود نشان از پیشرفت و جذابیت سایت دارد.

 

  1. Upstream Sites : اگر به بخش Upstream Sites در قسمت پایین صفحه مربوط به آمار هر وب‌سایت در الکسا نگاه کنید، لیست وب‌سایت‌هایی که کاربران پیش از بازدید از وب‌سایت مورد‌نظر شما از آن بازدید کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

Upstream Sites

 

  1. میزان بازدید سایت از گوگل (این گزینه که در صفحه الکسا قابل مشاهده است. می تواند نشانگر این باشد. که چند درصد بازدید کنندگان این سایت از گوگل وارد می شوند. )

هر چقدر این درصد بالاتر باشد.واقعی بودن بازدیدکنندگان یک سایت بیشتر است. سایت هایی که Upstream Sites درصد گوگل آن بالاتر هست. ارزش تبلیغاتی بیشتری دارد.

بزارید با مثال برای شما توضیح بدیم.

سایت X روزانه 500 نفر بازدید کننده دارد. Bounce Rate این سایت 40 هست. یعنی اینکه 40 درصد بازدیدکنندگان این سایت پس از ورود به سایت بدون کلیک کردن مطالب و لینک های دیگر از سایت خارج شدند.

فاکتور دومی که باید سنجید Upstream Sites است. این گزینه نمایش می دهد که بازدید کنندگان سایت مورد نظر از کجا آمدند. تصویر بالا درصد ورود بازدید کنندگان از موتورهای جست جوگر و سایت های مختلف را به شما نمایش می دهد.

به فرض درصد گوگل این سایت در قسمت Upstream Sites حدود 40 باشد. خوب پس 200 نفر از بازدیدکنندگان روزانه این سایت از طریق گوگل وارد سایت شدند. که آمار خوبی هست. شبکه های اجتماعی, بک لینک و.. دیگر راه های دریافت بازدیدکننده شامل 60 درصد می شوند.

با سنجش این دو فاکتور می توان دروغ سایت های که بازدید از طریق اسپم و پاپ اپ به دست می آروند را ثابت کرد.

سئوالات شما به گسترش این مطلب کمک خواهد کرد.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *